Nekromanti Scribus-tips?

solvebring

Superhero
Jag har lite allmänna frågor om Scribus. Ja, jag vet att Scribus är apsugigt jämfört med t.ex. InDesign - men å andra sidan är det gratis, jag slipper pirata, det är "lätt" så att min netbook orkar med det och jag kan även använda det i Ubuntu på den stationära.

Nå, jag har tänkt att börja lite lätt med att pilla ihop ett och annat rollformulär. Först och främst är jag förövrigt inte ute efter snygg design - då skulle jag inte valt Scribus, eller - utan efter att kunna forma en struktur jag själv vill ha. Så egentligen är väl prio ett att skapa ett enklare rollformulär för att lära känna programmet.

Varför gluttar jag inte efter tutorials då? Tja, de går oftast igenom flera steg innan de kommer till sak och dessutom utelämnar de ofta erfarenhet. Jag tycker om att få input och tips som bygger på erfarenheter, eftersom det tenderar till att göra saker way smidigare.

Om någon annan har frågor om Scribus så kapa gärna tråden.

Nåväl, det här undrar jag över just nu...
Jag har hunnit titta nog mycket för att se att det fanns hjälplinjer, rutnät, lagerhanterare och dylika för att underlätta arbetet. Det är ju trevligt - ungefär en som kombo av en vanlig ordbehandlare och ett tattigare Photoshop. :gremwink:

Nå, när det gäller att sätta text så undrar jag vad som är bäst - att köra lösa textrutor och eller att sätta upp allting med hjälp av tabeller?

Jag funderar kort och gott över hur jag lättast och effektivast arbetar med strukturen i Scribus och vilka metoder och funktioner jag bör undvika?
Jag behöver verkligen en starter som får mig att kunna sätta igång. Igår när jag testade de olika metoderna kände jag mig mest vilsen och lade därav ner.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
I praktiken är det ingen skillnad. En "tabell" i Scribus är några textrutor som grupperats...

//Krank, som tyvärr inte jag hjälpa till, då alla hans vanliga knep och arbetsflöden utgår från att man har tillgång till riktiga tabeller och stilmallar

solvebring

Superhero
krank said:
I praktiken är det ingen skillnad. En "tabell" i Scribus är några textrutor som grupperats...

//Krank, som tyvärr inte jag hjälpa till, då alla hans vanliga knep och arbetsflöden utgår från att man har tillgång till riktiga tabeller och stilmallar
:gremgrin:

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
solvebring said:
Nå, när det gäller att sätta text så undrar jag vad som är bäst - att köra lösa textrutor och eller att sätta upp allting med hjälp av tabeller?
Jag skulle undvika Scribus "tabeller" och köra med lösa textrutor. Som krank skriver är tabellerna bara grupperade texturtor - men till skillnad från riktiga textrutor kan du inte flytta om dem. Du mister då möjligheten att flytta runt saker på forumläret och testa alternativa lösningar på design.

Jag rekommenderar dig också att skapa flera lager och ha t.ex. textrutorna på en nivå och grafiska detaljer på en annan. Då blir det enklare att flytta omkring olika saker när du testar dig fram.

solvebring

Superhero
Okej. Så det är så t.ex. du gjort - att du jobbat med textrutor och lager vad gäller att skilja de olika sakerna åt, som linjer, bilder osv?

Några andra schyssta tips?

krank

Robert Jonsson said:
Som krank skriver är tabellerna bara grupperade texturtor - men till skillnad från riktiga textrutor kan du inte flytta om dem.
Mja, alltså, man kan ju upplösa grupper om man vill. Och gruppera igen.

Däremot saknar jag var Illustrator kallar "isolation mode", att kunna gå "in i" en grupp och ändra innehållet utan att upplösa gruppen.

Sen brukar jag alltid göra saker i "block" - grundegenskapsblocket, färgighetsblocket etc - och sedan flytta runt. Då kunde varje block vara en tabell (det är så jag jobbar, typ).

Det jag saknar mest är nog stilmallar, egentligen. Sedan InDesign införde möjligheten att ha stilmallar för tabeller, rutor och objekt så har jag blivit alldeles beroende av funktionen. Scribus har Paragraph Styles, Character Styles och Line Styles; det kan nog räcka en bit men t.ex så kan man ju knappast skapa chains (t.ex att en viss sorts cell alltid också har en viss sorts paragrafstil i sig). Och line styles är knappast en tillräcklig ersättning för cell/object styles.

Däremot växer den funktionaliteten med varje version av programmet, så jag ser fram emot att följa utvecklingen; tabeller och styles skulle nog kunna få mig att byta eller åtminstone försöka byta.

(Det är lite som lagren i Inkscape; sättet jag arbetar på funkar perfa i Illustrator, men Inkscape - trots att det på nästan alla andra punkter är bättre - saknar för mig viktiga funktioner i sin lagerhantering)

krank

solvebring said:
Jag tror att Grid (View->Grid) och snap to grid (finns under Page) skulle kunna vara riktiga lifesavers. Man kan säkert göra sitt grid mer finmaskigt, och då har vi grunden till vettig grid-based design.

//Krank, av någon anledning mer motiverad att kolla upp och hitta features i Scribus åt andra än åt sig själv

Robert Jonsson

solvebring said:
Okej. Så det är så t.ex. du gjort - att du jobbat med textrutor och lager vad gäller att skilja de olika sakerna åt, som linjer, bilder osv?
Japp, det är så jag har gjort.

Ett annat tips som fick lära mig är att du sedan med snabbkommando kunde låsa textrutor eller andra objekt (i mitt fall var det raderna) med varandra då du hittat perfekt plats för dem. Hmm.. Jag tror det var CTRL + SHIFT (möjligen ALT) + G. Då kommer de slutas samman till ett objekt. Utmärkt om du behöver flytta runt saker efter att du är säkra på deras förhållande till varandra.

solvebring

Superhero
Robert Jonsson said:
solvebring said:
Japp, det är så jag har gjort.

Ett annat tips som fick lära mig är att du sedan med snabbkommando kunde låsa textrutor eller andra objekt (i mitt fall var det raderna) med varandra då du hittat perfekt plats för dem. Hmm.. Jag tror det var CTRL + SHIFT (möjligen ALT) + G. Då kommer de slutas samman till ett objekt. Utmärkt om du behöver flytta runt saker efter att du är säkra på deras förhållande till varandra.
Okej, jag markerar då ett lager eller alla objekten för sig tills jag har en markerad grupp...?

solvebring

Superhero
krank said:
solvebring said:
Jag tror att Grid (View->Grid) och snap to grid (finns under Page) skulle kunna vara riktiga lifesavers. Man kan säkert göra sitt grid mer finmaskigt, och då har vi grunden till vettig grid-based design.
Okej, trevligt. Ja, jag tyckte att gridden som var kändes lite gles. Man vill just helst kunna vara så noggrann som möjligt. Ska kika på det.

//Krank, av någon anledning mer motiverad att kolla upp och hitta features i Scribus åt andra än åt sig själv
Tja, du är ju alltid hjälpsam och schysst vad gäller att lösa tekniskt relaterade saker åt andra, och sedan så är du ju lärare. It's in thy blood , man! Och Sedan så har ju du InDesign, så varför bry sig å egna vägnar? :gremwink:

solvebring

Superhero
Okej. Jag har inte hittat då att man kan lägga till fler linjer i griden och få den tätare.

Jag har dock testat lite. Här är mitt ever ever första försök. =) ... Mja, det är ju en hel del kvar.

Attachments

krank

solvebring said:
Okej. Jag har inte hittat då att man kan lägga till fler linjer i griden och få den tätare.

Jag har dock testat lite. Här är mitt ever ever första försök. =) ... Mja, det är ju en hel del kvar.
Najs! =)

solvebring

Superhero
krank said:
solvebring said:

Najs! =)
Tja, det duger väl för ett första försök om inte annat. :gremtongue:

Snow

Swashbuckler
Kanske har du en baktanke om att lära dig scribus, då kan du bortse från detta. Men varför inte testa inkscape? Det är imho mycket bättre på att göra massor av grejor (som bara är på en sida). Och en cool grej är att du kan visa svg (filformatet i inkscape) direkt i webbläsaren.

Lägg ut en bunke texter, markera alla och välj align left eller center eller right. Välj distribute vertically. Texterna är nu placerade enligt ett "rutmönster".

solvebring

Superhero
Snow said:
Kanske har du en baktanke om att lära dig scribus, då kan du bortse från detta. Men varför inte testa inkscape? Det är imho mycket bättre på att göra massor av grejor (som bara är på en sida). Och en cool grej är att du kan visa svg (filformatet i inkscape) direkt i webbläsaren.

Lägg ut en bunke texter, markera alla och välj align left eller center eller right. Välj distribute vertically. Texterna är nu placerade enligt ett "rutmönster".
Nej, det finns egentligen ingenting särskilt bakom mitt val av Scribus förutom att det var det enda gratisalternativ jag kände till. Jag har nog inte hört talas om Incscape förut.

Kan kika på det med. Låter helt klart intressant.

krank

solvebring said:
Nej, det finns egentligen ingenting särskilt bakom mitt val av Scribus förutom att det var det enda gratisalternativ jag kände till. Jag har nog inte hört talas om Incscape förut.

Inkscape är egentligen ett vektorritarprogram. Det finns för- och nackdelar ed att använda det; det har ännu sämre stöd för tabeller och stilmallar, men är bättre på annat. Inkscape är som Illustrator, medan Scribus är som InDesign, om man är van vid Adobemojs.

solvebring

Superhero
krank said:
solvebring said:

Inkscape är egentligen ett vektorritarprogram. Det finns för- och nackdelar ed att använda det; det har ännu sämre stöd för tabeller och stilmallar, men är bättre på annat. Inkscape är som Illustrator, medan Scribus är som InDesign, om man är van vid Adobemojs.
Aha, well, med andra ord låter det som om Scribus passar mina ändamål bättre, vad gäller att skapa enklare häften, rollformulär osv.

Robert Jonsson

solvebring said:
Okej, jag markerar då ett lager eller alla objekten för sig tills jag har en markerad grupp...?
Sorry. Stupade i säng tidigt igår, så jag glömde svara här. Men precis, du markerar alla saker som du vill gruppera i ett lager, sen använder du kortkommandot.

Jag har iofs. inte testat att försöka skapa grupper genom lagren så det vet jag inte om det fungerar.

Robert Jonsson

solvebring said:

Är det min tur att basha nu? :gremwink:

- Raden längst ned ligger alldeles för nära ramen.

- Porträttrutan kan du gott stryka. Få använder den och den kommer vara alldeles för liten för de få som kan använda den.

- Personlighetsraden är alldeles för lite att kunna skriva något på. Jag skulle flytta Skadebonus, Bärförmåga och Förflyttning till vänstra spalten och låta Personlighet och Relationer framför allt få mer utrymme, sen förmågor och utseende.