Nekromanti Scribus-tips?

solvebring

Superhero
Robert Jonsson said:
solvebring said:
Okej. Jag har inte hittat då att man kan lägga till fler linjer i griden och få den tätare.

Jag har dock testat lite. Här är mitt ever ever första försök. =) ... Mja, det är ju en hel del kvar.
Är det min tur att basha nu? :gremwink:

- Raden längst ned ligger alldeles för nära ramen.

- Porträttrutan kan du gott stryka. Få använder den och den kommer vara alldeles för liten för de få som kan använda den.

- Personlighetsraden är alldeles för lite att kunna skriva något på. Jag skulle flytta Skadebonus, Bärförmåga och Förflyttning till vänstra spalten och låta Personlighet och Relationer framför allt få mer utrymme, sen förmågor och utseende.
Yeap. Ska se över de här grejorna. Förövrigt håller med om porträttgrejen - satte bara dit den för att fylla ut. :gremwink:

Jag tycker iof att det är gott om plats att skriva jämfört med många andra rollformulär. Folk ska ju anteckna, inte skriva en novell. Men tja, om jag ändå ska ta bort porträttgrejen som kan jag ändå göra om hela formuläret. =)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Snow said:
det har ännu sämre stöd för tabeller
Fel, det har mycket bättre stöd för att organisera saker enligt rutmönster.
Inte samma sak.

Jag saknar till exempel stilmallar för objekt; i InDesign gillar jag att t.ex kunna skapa en cell style som dels innehåller vissa mått för innermarginaler etc, och dels viss formatering (kantstreck uppe/nere/vänster/höger), och dels kopplas till en paragrafstilmall (som kan användas på flera andra ställen)...

Så, Inkscape har bättre stöd för att organisera saker enligt rutmönster (även det är jag lite skeptisk till; tyckte Scribus' rutmönster var helt OK)
Men Scribus är bättre på tabeller. Lite. Inte mycket. Men lite.

Snow

Swashbuckler
Det är ett helt annat angreppssätt, men kolla in verktgen:

effects > render > grid
edit > clone > create tiled clones

Man är inte begränsad av att en cell har en alignment, margin o sånt. Man bara sätter texten rätt i första och sista rutan, sen välj alla och kör "align" + "distribute evenly".

Efter många duster med scribus så är jag övertgad om att vilket annat grafiskt program som helst är bättre på vad som helst. Förutom möjligen att editera pdf-formulär, för där suger adobes version.