Nekromanti Scriptura - första texten på länge

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Efter att min spelgrupp gått med på att under 2008 testa Scriptura, om jag får arslet ur vagnen, började min inspiration återigen rinna till. Jag skrev ihop en liten introduktionstext för spelet, som ska tjäna som inledning till den första boken, den som behandlar det synliga, "vår värld", det mundana - eller ja, hemliga sällskap, konspirationteorier, ockultism, mysticism, underliga platser och sånt. Andra boken kommer att fokusera på metafysiken, det som verkligen pågår...

Tanken är att första boken i sin första version ska hamna på omkring 100-150 sidor inklusive ganska rikligt med illustrationer.

Men, jag tänkte presentera min text och höra kommentarer:

Introduktion

(citat av Nietzsche om apor, människor, och att vara rädd för övermänniskan som vandrar bland oss)

I hem, på arbetsplatser, på skolgårdar, under lummiga ekar och i fängelseceller vaknar människor och finner att deras minnen flytt dem. Vänner, kollegor, klasskamrater och vårdare vittnar om att de innan uppvaknandet plötsligt fallit ihop som sopsäckar eller som höstlöv, och att de därpå följande konvulsionerna var kraftiga, som anfall av epilepsi eller rabies.

De är inte de första, och de ska heller inte bli de sista - men nu, i världens skymningstimme, blir de fler och fler. Många av dem försvinner kort efter, som om de uppslukats av själva jorden, eller blivit en del av det allmänna gytter av information som kännetecknar den nya tiden.

Det är inte många som lagt märke till att statistiken långsamt men säkert ökat, eller att ökningen i sig växt exponentiellt. Det är inte många som vet, att andelen amnesifall ökat lavinartat, eller att detta kan ha ett samband med de ständigt ökande antalet mystiska försvinnanden runtom i världen. De flesta av dem dyker aldrig upp i någon statistik förd av någon jordisk hand.

Några av dem återvänder till sina liv, för att märka att allt känns bekant, men ändå främmande och avlägset. Många av dem ger sig av från familj och vänner för att söka undflyende svar i gamla riter, sägner och platser. De är uppdragna med roten, deras hem är inte längre deras hem.

De vandrar, och de frågar, och med tiden finner några av dem svar. De ser i sina drömmar onämnbara och obeskrivliga ting, främmande och säreget vackra landskap, de lyssnar till utomvärldsliga röster som talar med tungor de inte förstår. De hör världens sång, och lär sig traktera sina egna instrument, skapa egna kontrapunkter och crescendon. De finner att de inte längre kan kallas fullständigt mänskliga.

De har gått bortom det mänskliga, och blivit något mer. De är kapabla till fantastiska ting, men också fruktansvärda. Likt de gamla berättelsernas änglar och demoner vandrar de mellan ögonblicken, i verklighetens skuggsida, och utför mirakel och förbannelser. Deras natur driver dem och kampen mellan den del av dem som fortfarande kan kallas mänsklig och den del av dem som inte kan förstås av ett mänskligt sinne driver dem framåt, ständigt framåt, ot de gäckande svaren och drömmarnas ände.

De är de Rotlösa, de Glömda, de Drömmande - De Utvalda.
Mina egna noteringar:

1. Ska hitta citaten som ska in högst upp.
2. Jag gillar inte "De Utvalda", jag vill ha något bättre. Jag tänker mig något med lite samma grundtanke, lite "the Exalted", etc. Jag vet inte. Så länge de vare sig kallas änglar, demoner, eller det numera så uttjatade Nephilim så är det bra. Gärna något lite obehagligt, något bortom-jordiskt...
3. Avsnittet om ökningen och statistiken är skitrörig och skulle behöva formuleras om.'
4. Finns ordet "kontrapunkt" inom musiken på riktigt, eller är det ett hittepåord? Vad kan man isf ha istället?

Texten skrevs på handdator kring 04:30 på natten, och jag har inte orkat redigera den mer ännu. Därför hoppas jag på de ärade forumiternas hjälp...

Zire

Swashbuckler
Enligt www.ne.se så finns kontrapunkt.[NT]

NT = No Text (Ingen text)

krank

För att förtydliga:

Rollpersonerna spelar alltså dessa "Utvalda" eller vad nu termen blir. De påbörjar alltihop med amnesi, och upptäcker sina egna liv och steg för steg att det finns något mer bakom alltihop... Och att de själva fått krafter som de inte helt och fullt kontrollerar (eller snarare inte kontrollerar, rent regelmässigt är det SL som slår igång dem när han eller hon vill, iaf i början).

Gameplay är i ungefär samma "modern horror"-anda som Kult, har jag förstått, om man haft rätt Kult-SL. Kulter, konspirationer och bisarra övernaturligheter, och att steg för steg upptäcka stora Sanningar om Världen - och kanske bli galen på kuppen.

krank

Re: Enligt www.ne.se så finns kontrapunkt.[NT]

Tackar!

Man Mountainman

Storsvagåret
Det är inte många som lagt märke till att statistiken långsamt men säkert ökat, eller att ökningen i sig växt exponentiellt.
Om en variabels ökning ökar exponentiellt så betyder det att även variabeln själv ökar exponentiellt. Så att skriva att ökningens ökning är exponentiell är lite redundant.

Jag gillar inte "De Utvalda", jag vill ha något bättre.
De upphöjda
De märkta
De uppmärksammade
De uppstigna
De utpekade
De ödesbestämda
De valda
De utsända
De edsvurna
De befriade

/Kalle

krank

Om en variabels ökning ökar exponentiellt så betyder det att även variabeln själv ökar exponentiellt. Så att skriva att ökningens ökning är exponentiell är lite redundant.
Ja, just det. Stycket är som sagt skitrörigt.

De upphöjda
De märkta
De uppmärksammade
De uppstigna
De utpekade
De ödesbestämda
De valda
De utsända
De edsvurna
De befriade
Hmmm... "uppstigna" känns lite intressant, men jag vet inte...

krank

Behöver namnet vara något positivt? Annars kan "de Uteslutna" fungera.
Det behöver inte vara positivt, men det får gärna vara poetiskt och coolt. Det är ju det här rollpersonerna är tänkta att vara och vilja spela. Namnet kommer att användas genom hela den första boken, eftersom jag behöver något i första boken som INTE avslöjar rätt ut exakt vad rollpersonerna egentligen är. Jag tror mycket på att ge även SL en läsupplevelse, och det avslöjandet behövs egentligen inte i första boken.

Jag har börjat fundera på olika former av utrikiska. Pseudolatin, kanske? Scriptura har en del psudolatin redan. Kalla dem Corpus, eller Luminos, eller Flammae, Inluminorer...

En Inlumine, flera Inluminae... Nu leker jag bara med de latinska orden och ändelserna utan att egentligen veta vad jag pysslar med, men snart kommer det säkert någon sakkunnig och ger mig fler idéer och rättar mig =)

Man Mountainman

Storsvagåret
Pseudolatin är det fulaste som finns. Vad som helst hellre än pseudolatin. Pseudogrekiska, pseudosanskrit, pseudokeltiska! Pseudofinska!

/Kalle

krank

Pseudolatin är det fulaste som finns. Vad som helst hellre än pseudolatin. Pseudogrekiska, pseudosanskrit, pseudokeltiska! Pseudofinska!
Jag håller inte riktigt med. Gör man ett nutida-skräckrollspel där metaplotten bygger på judeokristen grund (snarare än t.ex Kults gnostiska grund) s¨känns latin, för mig, som rätt språk att använda.

Däremot föredrar jag naturligtvis riktig latin framför psudolatin, men det är en annan sak.

krank

Judeokristen grund borde väl innebära antingen hebreiska eller grekiska, eller möjligen arameiska?
Det beror väl på vilken vikt man lägger vid katolicismen...

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Latin gäller i stort sett enbart för katolicismen. De tre språk jag föreslog är direkt bibliska, och därmed relaterade till samtliga grenar av kristendomen. Dessutom är latin överanvänt.

krank

Men, för att vara allvarlig:

Jag gillar latin, och bland det värsta jag vet är när folk antingen krystar fram något språk bara för att vara originell (typ arameiska, eller blanda in arabiska, etc) eller kanske när folk dördummar sitt speåk i rollspel. Jag är fruktansvärt less på folk som skriver sina rollspel så att femåringar ska förstå det man skriver. Jag ser inget egenvärde i att ha en så simpel text som möjligt, jag ser inget positivt i att använda "enkelt, vardagligt" språk. Jag vet att det är en trend just nu att allt ska vara antingen på något pretto språk ("gammerarabiska är det nya latin") eller ska se ut som DoD '91. För mig är den typen av enkla, torftiga språk DoD '91 använder extremt fantasilöst och väcker ingenting i mig alls.

krank

Dessutom är latin överanvänt.
Ärligt talat, det skiter jag i. Jag tänker inte låta bli något jag gillar bara för att andra också använder det. Jag tänker inte förändra den tanke jag haft sedan '00 bara för att verka mer originell än jag är.

Jag gillar latin, jag gillar känslan i latinet, jag gillar hur ord ser ut, smakar i munnen och associeras.

Jag har ingen relation till de språk du nämnde. Alls. Jag har kollat på dem, men de är inte behäftade med samma kulturella skrot som latinet. Det handlar om associationer här.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Hitta då i vart fall någon som kan det. Latinsk grammatik är inte det lättaste, och slänger du bara ihop element på måfå blir det "romarna gå huset" av allt ihop.

krank

Latinsk grammatik är inte det lättaste, och slänger du bara ihop element på måfå blir det "romarna gå huset" av allt ihop.
eh, och exakt varför trodde du att jag frågade efter experthjälp här på forumet?

Du ska inte tro att jag tänker släppa skiten med pseudolatinet kvar. Allt pseudolatin ska konstfärdigt förvandlas till riktigt latin. Det jag är ute efter i designfasen är bara att ha nåt att laborera med tills jag fixar till det "på riktigt". Det är inte som att det haglar latinkunniga i min lilla landsända liksom.

Det är mest böjningarna som är mitt problem. jag har lite, lite, LITE koll och har väl rätt omkring 1/6 av gångerna eller så, och kan ibland se om någon annans grammatik funkar eller inte.

Genesis

Ni dés ni maître
En Inlumine, flera Inluminae... Nu leker jag bara med de latinska orden och ändelserna utan att egentligen veta vad jag pysslar med, men snart kommer det säkert någon sakkunnig och ger mig fler idéer och rättar mig =)
Tja, skall böjningen funka bör du snarare ha Inlumine, Inlumines eller Inlumina, Inluminae. Fast jag skulle föredra Illumina snarare än Inlumina, även om jag kan förstå om du inte vill närma dig Illuminati. Vill du ha något som språkfascister som jag inte kommer att rynka på näsan åt så skulle jag använda svensk pluralbildning. Inlånad böjning är bland det värsta jag vet, och ligger fel i munnen när man försöker använda det. Vad skall du använda för genitiv, till exempel? "Det här är Inluminarum bok". Det blir bara knäppt.

Genesis

Ni dés ni maître
Det behöver inte vara positivt, men det får gärna vara poetiskt och coolt.
Avskurna/avklippta? Om man fokuserar på amnesibiten. Lösryckta? Uppslitna? Uppbrutna? Frisläppta? Minneslösa? Blottlagda? Eller om man föredrar knarkpoetiska namn: världsskuggor, transcendenter, sånglösa, gränsvandrare, minnesruiner, efterlämnade, ytterfödda, bajsätare.

krank

Vill du ha något som språkfascister som jag inte kommer att rynka på näsan åt så skulle jag använda svensk pluralbildning. Inlånad böjning är bland det värsta jag vet, och ligger fel i munnen när man försöker använda det.
En Inlumin, flera Inluminer? Den där inluminen?

Bah, det låter bara mumintroll av alltihop, Inlumin-varianterna faller nog boprt. Men tack för den konstruktiva hjälpen iaf =)