Efter att min spelgrupp gått med på att under 2008 testa Scriptura, om jag får arslet ur vagnen, började min inspiration återigen rinna till. Jag skrev ihop en liten introduktionstext för spelet, som ska tjäna som inledning till den första boken, den som behandlar det synliga, "vår värld", det mundana - eller ja, hemliga sällskap, konspirationteorier, ockultism, mysticism, underliga platser och sånt. Andra boken kommer att fokusera på metafysiken, det som verkligen pågår...
Tanken är att första boken i sin första version ska hamna på omkring 100-150 sidor inklusive ganska rikligt med illustrationer.
Men, jag tänkte presentera min text och höra kommentarer:
1. Ska hitta citaten som ska in högst upp.
2. Jag gillar inte "De Utvalda", jag vill ha något bättre. Jag tänker mig något med lite samma grundtanke, lite "the Exalted", etc. Jag vet inte. Så länge de vare sig kallas änglar, demoner, eller det numera så uttjatade Nephilim så är det bra. Gärna något lite obehagligt, något bortom-jordiskt...
3. Avsnittet om ökningen och statistiken är skitrörig och skulle behöva formuleras om.'
4. Finns ordet "kontrapunkt" inom musiken på riktigt, eller är det ett hittepåord? Vad kan man isf ha istället?
Texten skrevs på handdator kring 04:30 på natten, och jag har inte orkat redigera den mer ännu. Därför hoppas jag på de ärade forumiternas hjälp...
Tanken är att första boken i sin första version ska hamna på omkring 100-150 sidor inklusive ganska rikligt med illustrationer.
Men, jag tänkte presentera min text och höra kommentarer:
Mina egna noteringar:Introduktion
(citat av Nietzsche om apor, människor, och att vara rädd för övermänniskan som vandrar bland oss)
I hem, på arbetsplatser, på skolgårdar, under lummiga ekar och i fängelseceller vaknar människor och finner att deras minnen flytt dem. Vänner, kollegor, klasskamrater och vårdare vittnar om att de innan uppvaknandet plötsligt fallit ihop som sopsäckar eller som höstlöv, och att de därpå följande konvulsionerna var kraftiga, som anfall av epilepsi eller rabies.
De är inte de första, och de ska heller inte bli de sista - men nu, i världens skymningstimme, blir de fler och fler. Många av dem försvinner kort efter, som om de uppslukats av själva jorden, eller blivit en del av det allmänna gytter av information som kännetecknar den nya tiden.
Det är inte många som lagt märke till att statistiken långsamt men säkert ökat, eller att ökningen i sig växt exponentiellt. Det är inte många som vet, att andelen amnesifall ökat lavinartat, eller att detta kan ha ett samband med de ständigt ökande antalet mystiska försvinnanden runtom i världen. De flesta av dem dyker aldrig upp i någon statistik förd av någon jordisk hand.
Några av dem återvänder till sina liv, för att märka att allt känns bekant, men ändå främmande och avlägset. Många av dem ger sig av från familj och vänner för att söka undflyende svar i gamla riter, sägner och platser. De är uppdragna med roten, deras hem är inte längre deras hem.
De vandrar, och de frågar, och med tiden finner några av dem svar. De ser i sina drömmar onämnbara och obeskrivliga ting, främmande och säreget vackra landskap, de lyssnar till utomvärldsliga röster som talar med tungor de inte förstår. De hör världens sång, och lär sig traktera sina egna instrument, skapa egna kontrapunkter och crescendon. De finner att de inte längre kan kallas fullständigt mänskliga.
De har gått bortom det mänskliga, och blivit något mer. De är kapabla till fantastiska ting, men också fruktansvärda. Likt de gamla berättelsernas änglar och demoner vandrar de mellan ögonblicken, i verklighetens skuggsida, och utför mirakel och förbannelser. Deras natur driver dem och kampen mellan den del av dem som fortfarande kan kallas mänsklig och den del av dem som inte kan förstås av ett mänskligt sinne driver dem framåt, ständigt framåt, ot de gäckande svaren och drömmarnas ände.
De är de Rotlösa, de Glömda, de Drömmande - De Utvalda.
1. Ska hitta citaten som ska in högst upp.
2. Jag gillar inte "De Utvalda", jag vill ha något bättre. Jag tänker mig något med lite samma grundtanke, lite "the Exalted", etc. Jag vet inte. Så länge de vare sig kallas änglar, demoner, eller det numera så uttjatade Nephilim så är det bra. Gärna något lite obehagligt, något bortom-jordiskt...
3. Avsnittet om ökningen och statistiken är skitrörig och skulle behöva formuleras om.'
4. Finns ordet "kontrapunkt" inom musiken på riktigt, eller är det ett hittepåord? Vad kan man isf ha istället?
Texten skrevs på handdator kring 04:30 på natten, och jag har inte orkat redigera den mer ännu. Därför hoppas jag på de ärade forumiternas hjälp...