Nekromanti Scriptura - första texten på länge

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Eller om man föredrar knarkpoetiska namn: världsskuggor, transcendenter, sånglösa, gränsvandrare, minnesruiner, efterlämnade, ytterfödda, bajsätare.

OK, bortsett från det sista var det mycket intressanta förslag =)

Världsskuggor känns småmysigt, får jag väl säga.

Sånglösa är ett coolt ord, men passar inte - det är ju precis tvärtom, det är de här som till skillnad från vanliga människor faktiskt kan lära sig traktera instrumenten och sina röster till att verkligen skapa egen musik i världen... (sång och musik som kopplade till magi och sånt gillar jag). Skulle kunna vara en beskrivning av vanliga människor...

Transcendenter skulle kunna vara ett namn på de vanliga sånglösa som eftersträvar eller uppnår Upplysning, ett centralt koncept i spelvärlden.

Minnesruiner låter coolt, men känns mer som att det handlar om nåt man stöter på när man reser i någons undermedvetande...

Nä, Bajsätare får det bli =)

Genesis

Ni dés ni maître
Sånglösa är ett coolt ord, men passar inte - det är ju precis tvärtom, det är de här som till skillnad från vanliga människor faktiskt kan lära sig traktera instrumenten och sina röster till att verkligen skapa egen musik i världen... (sång och musik som kopplade till magi och sånt gillar jag). Skulle kunna vara en beskrivning av vanliga människor...
Sång och musik kopplat till magi är apcoolt. Kan man spela elgitarr och skjuta blixtar ur den? Kan man det? Jag har velat spela en rollperson som kan det i flera år nu. Jag får helt enkelt se till att någon spelleder mig i Metal Öpera.

Men det är kanske mer subtila effekter du syftar på. Det känns som ett ganska subtilt spel. Eller? Tycker världen verkar cool, för övrigt. Även om jag inte skulle spela långa kampanjer i det (men det är snarare för att jag inte gillar långa kampanjer), så skulle jag gärna se om jag kan påtvinga min spelgrupp en omgång eller två när du har en speltestbar version (men jag vågar inte lova något). Jag gillar speltester. Och ett krankiskt spelsystem är lockande. Har inte spelat immersionistiskt på länge nu, och börjar bli sugen. Så hör av dig när du har en version som kan spelas.

Genesis

Ni dés ni maître
En Inlumin, flera Inluminer? Den där inluminen?

Bah, det låter bara mumintroll av alltihop, Inlumin-varianterna faller nog boprt. Men tack för den konstruktiva hjälpen iaf =)
Men har du andra inlånade latinska ord, då? Kom ihåg att tänka på de olika böjningarna. Speciellt som inte latin har någon bestämd form. Och latinska genitivformer är inte ens att tänka på. Engelskan lånar ju in en hel del latinska böjningar, men de har ett så enkelt böjningssystem ("the" framför för bestämd form, "'s" efter för genitiv) att de inte behöver bekymra sig om något annat än pluralen. Svenskan är inte så lyckligt lottad. Och även om det inte dyker upp i texten, så kan en stackars spelledare sitta där och försöka komma på pluralis av "lindskiarn" (från DoD '91, tror jag).

Så hobbylingvistnördig jag blev nu.

//Genesis, eller så skriver du spelet på kinesiska, som inte böjer ord alls. "Jag besöka två vän igår", liksom.

krank

Men det är kanske mer subtila effekter du syftar på. Det känns som ett ganska subtilt spel. Eller?
Jorå, för all del. Men med inspirationskällor som The Invisibles och The Illuminatus! Trilogy finns det väl en gräns för hur subtilt det egentligen kan bli... Men jodå, mer subtilt än Metal Öpera är det helt klart =)

Tycker världen verkar cool, för övrigt.
Jävligt skissartade dokument finns på http://scriptura.omegarpg.dyndns.org . Om du orkar kolla igenom. Där finns hela metaplotten, också.

Och ett galleri.

Och ett krankiskt spelsystem är lockande. Har inte spelat immersionistiskt på länge nu, och börjar bli sugen. Så hör av dig när du har en version som kan spelas.
*harkel*

Scriptura är inte ett rollspel i vanlig mening. Det vill säga, Scriptura saknar regelsystem - helt. Det förutsätts att spelgruppen gemensamt väljer ett regelsystem de känner sig bekväma med... Sedan om man väljer Kult, d20 Modern, GURPS, Unisystem eller va fan, det struntar jag i.

Delvis en reaktion mot hela "system does matter"-grejen. Jag hävdar ju att "system shouldn't matter", eller egentligen att systemet helst inte ska märkas. Det är viktigare att spelgruppen väljer ett system man gillar och kan utan och innan än att man försöker anpassa sig och lära sig ett nytt system. Scriptura ska inte handla om spelmekanik, och det bästa sättet att få bort spelmekaniken ur fokus är att använda något bekant.

Det hindrar såklart inte att jag nog kommer att ha ett mycket kort appendix där jag nämner olika regelsystem som skulle kunna funka, men det kommer inte att levereras tillsammans med något regelsystem. Sammantaget blir det mao c:a 300 sidor, om man räknar samman böckerna, exklusive regler, bara värld.

Precis som jag vill ha det själv. Jag avskyr att betala pengar för regelsystem, helst skulel alla spel vara som gestalt, som i princip är 400 sidor bara inspiration och världsinfo.

Genesis

Ni dés ni maître
Scriptura är inte ett rollspel i vanlig mening. Det vill säga, Scriptura saknar regelsystem - helt. Det förutsätts att spelgruppen gemensamt väljer ett regelsystem de känner sig bekväma med... Sedan om man väljer Kult, d20 Modern, GURPS, Unisystem eller va fan, det struntar jag i.
Ah, funkar det med. Då kör jag nog G20 (när en rollperson vill göra något slår SL en dold T20 och tolkar. Högt är bra. Så nära friform man kan komma i ett system, tror jag. Har spelat det i många one-shots, och det funkar asbra).

Dåså, säg till när du har plitat ned tillräckligt mycket av världen att man kan hitta på äventyr i den. Eller har du redan det?

krank

Eller har du redan det?
Speltestats i egna grupper sedan nångång 2002, men... Frågan är lite vad man som SL känner att man behöver. Det som finns är hur rollpersoner funkar och vad de är, på hemsidan finns en liten komplettering...

Men, jag skulle inte kalla det spelbart i dagsläget. Som SL skulle man säkert med min hjälp kunna sno ihop ett äventyr, men... Mnjäe, jag tror inte att det går riktigt än.

Vilket för mig att fundera - hur mycket känner man som SL att man vill ha, egentligen? Jag använder ju sällan färdigskrivna grejer, så jag som SL vill helst mest ha inspirerande texter, äventyrsuppslag och kanske en cool metaplott.

Nåja, jag får göra nåtslags inventering när mitt huvud klarnar efter de här dagarna av sluta-rökande jag håller på med...