Men det är kanske mer subtila effekter du syftar på. Det känns som ett ganska subtilt spel. Eller?
Jorå, för all del. Men med inspirationskällor som The Invisibles och The Illuminatus! Trilogy finns det väl en gräns för hur subtilt det egentligen kan bli... Men jodå, mer subtilt än Metal Öpera är det helt klart =)
Tycker världen verkar cool, för övrigt.
Jävligt skissartade dokument finns på
http://scriptura.omegarpg.dyndns.org . Om du orkar kolla igenom. Där finns hela metaplotten, också.
Och ett galleri.
Och ett krankiskt spelsystem är lockande. Har inte spelat immersionistiskt på länge nu, och börjar bli sugen. Så hör av dig när du har en version som kan spelas.
*harkel*
Scriptura är inte ett rollspel i vanlig mening. Det vill säga, Scriptura saknar regelsystem - helt. Det förutsätts att spelgruppen gemensamt väljer ett regelsystem de känner sig bekväma med... Sedan om man väljer Kult, d20 Modern, GURPS, Unisystem eller va fan, det struntar jag i.
Delvis en reaktion mot hela "system does matter"-grejen. Jag hävdar ju att "system shouldn't matter", eller egentligen att systemet helst inte ska märkas. Det är viktigare att spelgruppen väljer ett system man gillar och kan utan och innan än att man försöker anpassa sig och lära sig ett nytt system. Scriptura ska inte handla om spelmekanik, och det bästa sättet att få bort spelmekaniken ur fokus är att använda något bekant.
Det hindrar såklart inte att jag nog kommer att ha ett mycket kort appendix där jag nämner olika regelsystem som skulle kunna funka, men det kommer inte att levereras tillsammans med något regelsystem. Sammantaget blir det mao c:a 300 sidor, om man räknar samman böckerna, exklusive regler, bara värld.
Precis som jag vill ha det själv. Jag avskyr att betala pengar för regelsystem, helst skulel alla spel vara som gestalt, som i princip är 400 sidor bara inspiration och världsinfo.