Nekromanti [Scriptura] Nya funderingar (Spoiler)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Bakgrund för projektet:
Mitt äldsta rollspelsprojekt är skräckspelet Scriptura. Det är ett spel i samma modern horror-genre som Kult... Det tappade fart nångång 2006 dels pga att jag då läst Kult och insett likheterna, dels läst andra spel t.ex. Nephilim, som i mångt och mycket liknade Scriptura i metaplotten. Dessutom hade jag börjat inse hur lite jag kunde om spelskapande. Det var lite därför jag plötsligt började jobba på Evolutionens Barn...

Nu har jag börjat fundera på Scriptura igen, delvis för att Robert Jonsson varit på mig om det och dels för att jag gärna jonglerar flera spel samtidigt...

Nu skulle jag behöva skriva ner lite av det som fallit på plats och bolla lite idéer; den här tråden hjälpte till att skaka om lite och under den fyra timmar långa bussresan hit till Hudiksvall fick jag ytterligare idéer.

Så, here goes:

Inspiration: China Mieville (Kraken), Grant Morrison (Invisibles, Doom Patrol), Marilyn Manson, Hellblazer, Fight Club, God's Army.

Metaplot: Det finns änglar och magi. Magi är egentligen att tjyvåka, att använda änglarnas verktyg. Änglarna är multidimensionella varelser som rör sig obehindrat i tid såväl som rum. Det finns starka konflikter mellan änglarna; osäker på om det är två sidor eller flera. Guds existens är ganska osäker. Om han funnits, så har han nu försvunnit eller utplånats så hårt att han aldrig funnits. När änglar dör, kan de falla till det fysiska planet och kläs i kött och historia. Rollpersonerna är sådana fallna änglar. År 2000 är centralt, och platsen för ett stort slag (tiden är bara ännu en rumsdimension för änglarna). Jag tänker mig att rollpersonerna har fallit från framtiden; att de faller i den stora konflikten 2000 och att kampanjen börjar typ 1998 eller 1999.

Spel: Spelet är, likt More than Human, en en-kampanjs-grej. Man spelar en kampanj, sen har man alla svaren, och då finns inte så mycket idé med att fortsätta. Rollpersonerna vaknar utan minnen på underliga ställen. Man skapar inte rollpersonerna på förhand, utan hittar på utseende medan de staplar runt i början, och "upptäcker" dess kunskaper och sånt i spel.

Allt eftersom spelet fortskrider återkommer två uppsättningar minnen: Dels de jordiska, som tillhör det kött man formade kring sig. Dels de som tillhör det väsen man tidigare var. Man har krafter och kan förändra verkligheten på konstiga sätt, och ju mer man gör det desto mer minnen och känslor a' sitt änglaväsen får man. Lite som Vampire och Besten, kanske. Fast annan mekanik.

Jag tänker mig ganska mycket urban fantasy, allmän fucked-up weirdness kontrasterat mot nån form av vardag.

De grundläggande temana i spelet, tänker jag mig, är identitet och makt. Rollpersonerna har makt, men ju mer de använder den desto mer omänskliga blir de. De ska börja spelet i ett socialt sammanhang, delvis SL-skapat men ganska mycket skapat av spelarna i metasamtal med SL. Jag tänker mig relationsscheman här, och en del vardagsångestbekymmer och sådant. Folk som är oroliga för en när man försvinner i tre dagar för att jaga spegelgolems.

Jag tänker mig att rollpersonerna kontaktas av något av de hemliga sällskap som finns. Rekryteras med löftet att få hjälp att minnas, att hantera alltihop. De sammanförs kanske delvis som grupp av organisationen. Det löser många bekymmer. Hursomhelst blir de såklart ombedda att undersöka saker. Senare grottas de in allt mer i hela hemliga-sällskapssvängen och kanske upptäcker att de inte alls gillar de somd e jobbar för just nu, skaffar sig egna agendor, etc. Utforskar den "hemliga världen" så att säga. Baksidan.

"Uppdragen", eller äventyren, är ganska klassiska ockulta-undersökningar-historier. Folk som pillar med magi fast de inte borde, mer eller mindre mänskliga hot, magiker som bråkar, och så vidare. En väldigt god portion mardrömshallucinogen weirdness, postmodern magi och så vidare.

OK, har du orkat läsa såhär långt? Vad tycker du? Är det coolt? Kan det funka? Fattar du hur jag menar?
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,394
Location
Örebro
Att jag gillar det är kanske inte någon stor överraskning, men jag tycker grunden är bra. Jag tycker det krävs att någonting väver samman karaktärerna och att göra det genom en sekt känns som det rimliga. Det viktiga är dock att se till att alla tillhör den. För jag tror på att det är bra med en gemensam grund som får dem att hålla samman. Med det sagt, det betyder ju inte nödvändigtvis att alla är på samma spår. Säg att ledaren säger "Utred det här fenomenet och rädda John Sagan från sekten som vill döda honom", medan en adept säger sig ha fått visioner till en karaktär att denne har sett karaktärens pojkvän dö om John överlever. Även om de står på samma sida, hamnar de plötsligt i en härva av hur man väl ska göra på uppdraget. Jag tror det kan hjälpa till att väva ett mer komplext spindelnät i relationerna.

Sen tänkte jag också att om sekten står för det allmänna, kan det privata representeras av viktiga personer i ens liv. Alltså sånt som håller en rotad till ens jordeliv. På så sätt får man ytterligare ett verktyg att spinna vidare på jordlivet. För jag tror det är viktigt att man har sådana relationer för att hålla en jordnära.

Spontant är det vad som slår mig först då jag läser. Ja, efter sådana saker som "Det ser bra ut, jag tycker det fungerar och yadda-yadda-yadda". :gremsmile:
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Robert Jonsson said:
Säg att ledaren säger "Utred det här fenomenet och rädda John Sagan från sekten som vill döda honom", medan en adept säger sig ha fått visioner till en karaktär att denne har sett karaktärens pojkvän dö om John överlever. Även om de står på samma sida, hamnar de plötsligt i en härva av hur man väl ska göra på uppdraget.
Sånt där gillar jag definitivt. Det ska vara lagoma mängder motstridiga instruktioner.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Jag gillar att spela sånt här. Det känns mörkt, dystopiskt och intensivt på nåt vis. Och sen det övernaturliga är viktigt och jag tycker det är roligt att man får vara en del av det övernaturliga. Plus att spelarna ju inte har någon förkunskap som de har om man spelar exempelvis Vampire.

Sen så är jag lite peculiar med system i rollspel, så jag hoppas du gör nåt som står sig på egna ben eller är lätt att modda.

Förresten, är Human klart? Har jag missat det? Hur får jag tag på det?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Recca said:
Sen så är jag lite peculiar med system i rollspel, så jag hoppas du gör nåt som står sig på egna ben eller är lätt att modda.
Jag kommer antagligen att göra något väldigt enkelt; det här spelet känns (för mig) helt fel ute om man skulle börja ha något alltför detaljerat... Och enkla system kan man ju alltid husregla =)

Sedan tror jag att systemet kommer att vara såpass generiskt att man ganska lätt kan byta ut det mot nåt man trivs med och kan...

Recca said:
Förresten, är Human klart? Har jag missat det? Hur får jag tag på det?
Inte klart det minsta, men trots mitt kön kan jag göra flera saker samtidigt... =) Jag har alltid flera rollspelsprojekt på gång samtidigt. >Humans regelstystem börjar närma sig slutfasen nu (sitter och skriver exempel på superkrafter och spelar/spelledartips). Samtidigt får jag ibland inspiration till t.ex. Scriptura, INVASION eller Rotsystem och då skriver jag ner det jag kommer på =)
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Recca said:
Plus att spelarna ju inte har någon förkunskap som de har om man spelar exempelvis Vampire.
Jag är för övrigt oerhört tacksam över att min första Vampirespelledare körde oss som helt ny-embracade när vi som spelare inte hade nån koll på världen. Vi fick utforska allt helt själva, upptäcka klaner och allt det. It was awesome, en av de bästa kampanjer jag kört (även om den fick ett lite snöpligt slut...)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Okej, jag är lite efter, men jag läser forumet så sällan numera, så ...

Det här är väldigt coolt. Det påminner också, både till stämning och tema, om mitt gamla projekt Bortom Babylon (det är så gammalt att Bortom inte hette Bortom då, utan In the Dark; jag lär väl få byta namn på det om jag väl fortsätter någon gång). Så mycket att jag kanske kan komma att sno stora delar av ditt regelsystem om jag gillar det. :gremsmile: (Bortom Babylon skulle vara urban fantasy, typ Kult utan den direkta skräckbiten, en massa Invisibles och Matrix och Neverwhere och hemliga organisationer, typ.)

Så, jag ville bara säga att jag gillar't. :gremsmile:
 
Top