Nekromanti SD´s uttåg ur storkyrkan

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
hjk said:
Men ska verkligen kyrkan spela nån som helst roll i politiken? Ytterst osmakligt att kristendomen fortfarande har sånt inflytande. Nån gång måste väl kyrkan skiljas från staten på riktigt?
Det undrar jag också. Verkar vara en segdragen skilsmässa. Kanske kan det bli ett ryck när alla 40-talisterna gått i pension?

Personligen tycker jag SD gjorde rätt. Kanske första och sista gången :gremsmile:
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,340
Location
Malmö
Ram said:
Sedan förekommer de sedvanliga mer eller mindre välgrundade spekulationerna om vänsteraktivister bland demonstranterna och vänstervriden press också som ett brev på posten.
Fast det där måste jag ju påpeka kommer varje gång någon yttrar en åsikt som inte överensstämmer med SDs. De kör konsekvent med "vänstervriden media".

Med det sagt så frodas extremister i polarisering. Antingen kan de framstå som martyrer eller få folk att "välja sida" mellan i regel två falska val - "invandring eller pensioner". Svart och vitt, klara skiljelinjer.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,549
Location
Slätta
Max Raven said:
Fast det där måste jag ju påpeka kommer varje gång någon yttrar en åsikt som inte överensstämmer med SDs. De kör konsekvent med "vänstervriden media".
Well, nu kan man inte på något sätt vara säker på att de som kommit med de påståendena är SD:are då de inlägg som jag läst först och främst varit kommentarer på bloggar och forum och kommentarer om vänstervriden media och aktiva vänsterpersoner är mycket äldre än SD...

Max Raven said:
Med det sagt så frodas extremister i polarisering. Antingen kan de framstå som martyrer eller få folk att "välja sida" mellan i regel två falska val - "invandring eller pensioner". Svart och vitt, klara skiljelinjer.
Jupp. Deras reklamfilm var briljant i sin "ondska". De är hyfsat bra på det de gör.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Sverigedemokraterna ser sig själv som patrioter, men en patriot vänder varken sin monark eller kyrkan ryggen. Inte den typen av patriot som SD vill vara (kulturkonservativ nationalist).

Det här är "pajaserier".
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Dnalor said:
"Vänstervriden media". Åh, I wish. How I wish.
Det sorgliga är att du har rätt. Median i Sverige är inte vänstervriden med normala svenska mått mätt, eftersom hela Sverige har ramlat ner från vänsta kanten av bordet för många år sedan och rullar nu som en liten kula mot det vänstra hörnet av politikens rum. Där är Sverige, och där är också vår media.

Så, du har rätt. På ett sätt.

//Kraetyz, OT
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Kraetyz said:
Dnalor said:
"Vänstervriden media". Åh, I wish. How I wish.
Det sorgliga är att du har rätt. Median i Sverige är inte vänstervriden med normala svenska mått mätt, eftersom hela Sverige har ramlat ner från vänsta kanten av bordet för många år sedan och rullar nu som en liten kula mot det vänstra hörnet av politikens rum. Där är Sverige, och där är också vår media.

Så, du har rätt. På ett sätt.

//Kraetyz, OT
Beror på vad som åsyftas. En majoritet av tidningarna har en liberal, centerpolitisk eller moderat stämpel på sina ledarsidor. Men en stor majoritet av den svenska journalistkåren gillar MP och V.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,911
Location
Barcelona
Vad snackar du om? Vilket Sverige bor du i? Jag bor i det Sverige där moderaterna just fått mandat att regera i en andra mandatperiod, och Reinfeldt hyllas på tre av fyra stora ledarsidor.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,388
Location
Helsingborg
Dnalor said:
Vad snackar du om? Vilket Sverige bor du i? Jag bor i det Sverige där moderaterna just fått mandat att regera i en andra mandatperiod, och Reinfeldt hyllas på tre av fyra stora ledarsidor.
Det är OCKSÅ ganska ironiskt. Vid varje undersökning av journalistkåren får V, MP och S en stor övervikt jämfört med befolkningen i stort. Men när jag skulle göra min senaste uppsats och hitta en tidning som publicerades nationellt och var vänster orienterad så fick jag nöja mig med...Aftonbladet
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Dnalor said:
Vad snackar du om? Vilket Sverige bor du i? Jag bor i det Sverige där moderaterna just fått mandat att regera i en andra mandatperiod, och Reinfeldt hyllas på tre av fyra stora ledarsidor.
Reinfeldt är bara "höger" enligt svenska mått mätt. Det är vad jag säger.

Hela vår politikerskara, förutom Liberala Partiet, ligger ganska väligt långt åt vänster med politiken dessa för. DVS, om man inte mäter med svenska mått, då att bara ha 20% moms istället för 25% räknas som att vara höger.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Dnalor said:
Vad snackar du om? Vilket Sverige bor du i? Jag bor i det Sverige där moderaterna just fått mandat att regera i en andra mandatperiod, och Reinfeldt hyllas på tre av fyra stora ledarsidor.
Som sagt... pratar vi om journalisterna eller ledarskribenterna? Ledarsidan har ingen makt över nyheterna och hur de ska vinklas.
Tro mig jag har arbetat/arbetar inom mediet.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Dnalor said:
Men Gud, vem mäter vänster-höger i termer av momssatser?
Oh no, du såg igenom min trollning.

Allvarligt talat dock, även om det var ett larvigt exempel så anser jag mig fortfarande ha en poäng. Folk diskuterar "hur många miljoner ska staten pumpa in i 'privata' sjukhus" snarare än "ska staten lägga sig i?".

Höger för mig är inte att vilja släppa fram privata sjukhus och företag. Jag ser det som en mänsklig rättighet att få göra det, om man har resurser till det. Den offentliga sektorn är en styggelse som jag helst skulle se avskuren från samhället som den tumör den är.

Nåja. Det är ju bara jag. :gremsmile:

//Kraetyz, ska sluta gå OT nu
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,911
Location
Barcelona
Du ser det som en mänsklig rättighet att få göra vad man vill så länge man har pengar till det. Du är, med andra ord, höger.

Jag menar, jag kan säga, "Jag tycker kapitalismen är en styggelse som borde utplånas från jordens yta, men jag ser mig inte som vänster för det. Jag ser det som en mänsklig rättighet att vara fri från utsugning och löneslaveri".

Men jag gör det inte, för det vore fånigt.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/sQdXxUrgItM&feature=player_embedded#!"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/sQdXxUrgItM&feature=player_embedded#!" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Skönt att Eva Brunne nämner evangelierna och människors lika värde. Det här är den människosyn som finns i evangelierna:

Matt 10:5 Dessa tolv sände Jesus ut, och han befallde dem: "Ta inte vägen till hedningarna och gå inte in i någon samarisk stad. 6 Gå i stället till de förlorade fåren i Israels folk.

Matt 15:24 Han svarade: "Jag har inte blivit sänd till andra än de förlorade fåren av Israels folk." 25 Men hon kom och föll ner för honom och sade: "Herre, hjälp mig." 26 Han svarade: "Det är inte rätt att ta brödet från barnen och kasta det åt hundarna."

Enligt evangelierna kom Jesus bara för att rädda Israels stammar. Han gjorde skillnad på folk och folk. I Jesus ögon så skulle Eva Brunne vara en hednisk hund.

Hade hon dessutom varit lite uppmärksam på budskapet i andra böcker från nya testamentet så hade hon märkt detta:

1 Tim 2:11 Kvinnan skall ta emot undervisning i stillhet och alltid underordna sig. 12 Att själv undervisa tillåter jag henne inte och inte heller att bestämma över mannen, utan hon skall hålla sig tyst och stilla. 13 Ty Adam skapades först och sedan Eva. 14 Och det var inte Adam som lockades utan kvinnan som lät sig lockas och förleddes till överträdelse.

Den som författade denna vers skulle aldrig acceptera Eva Brunne som präst eller biskop överhuvudtaget. Undrar om Eva Brunne ber med slöjtäckt huvud, förresten?

1 Kor 11:4 En man som ber eller profeterar med något på huvudet drar skam över sitt huvud. 5 Men en kvinna drar skam över sitt huvud om hon ber eller profeterar barhuvad. Det är samma sak som om hon hade rakat av sig håret, 6 för om en kvinna uppträder barhuvad kan hon lika gärna ha håret avklippt. Men när det nu är en skam för kvinnan att klippa eller att raka av håret måste hon ha någon huvudbonad. 7 En man behöver ju inte ha något på huvudet eftersom han är en avbild och avglans av Gud. Men kvinnan är en avglans av mannen, 8 ty mannen kommer inte från kvinnan utan kvinnan från mannen, 9 och mannen skapades inte för kvinnan utan kvinnan för mannen. 10 Därför måste kvinnan på huvudet bära ett tecken på sin rätt för änglarnas skull.

Och Brunne har missat detta angående homosexuella män/kvinnor:

Rom 1:26 Därför utlämnade Gud dem åt förnedrande lidelser. Kvinnorna bytte ut det naturliga umgänget mot ett onaturligt, 27 likaså övergav männen det naturliga umgänget med kvinnorna och upptändes av begär till varandra, så att män bedrev otukt med män. Därmed drog de själva på sig det rätta straffet för sin villfarelse.


1 Kor 6:9 Har ni glömt att ingen orättfärdig skall få ärva Guds rike? Låt inte bedra er. Inga otuktiga eller avgudadyrkare eller horkarlar eller män som ligger med andra män, 10 inga som är tjuvaktiga eller själviska, inga drinkare, ovettiga och utsugare - ingen sådan får ärva Guds rike.
 
Top