Nekromanti SD:s förslag på kulturområdet

Leon

Leo carcion
Arfert said:
jag kan förvisso tycka att vänstern understundom har ett uppblåst ego, men jag tycker knappast SD är dess motsats, utan liberalerna.

SD känns mer som nationalromantiska übernostalgiska sossar med xenofoba tendenser.
Vilka är liberalerna, menar du? Pratar vi partier här, eller ideologier? Om det är partier tycker jag nog att Fp är det parti som står närmast SD. Pratar vi ideologier så står socialdemokrati i skarp kontrast till nationalkonservatism. Sedan kan du hitta mycket av både nationalkonservatism och nyliberalism i Socialdemokratins historia, eftersom det är ett brett parti som alltid präglats av det rådande samhällsklimatet. Det är priset man får betala för att kunna genomföra sin agenda.

Själv håller jag med om att liberalism står långt bort från nationalkonservatism. Men jag tycker också att det finns konservativa inslag i alla partier - och de partier som står närmast SD är KD och Fp.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Off Topic

Pratar vi partier här, eller ideologier?
Oavsett om ni pratar partier eller ideologier så befinner ni er på fel forum. Det här forumet handlar om kultur. Vill ni diskutera partier och/eller ideologi så finns OT-forumet.

/tobias

Minimoni

Homelander
Jag lägger också märke till att du lägger din energi i den här tråden på att klaga på att vi tycker videon är lustig, istället för att egentligen bemöta de rätt många inläggen som försöker debattera om de politiska frågorna, som du uttrycker det.
Jag är ingen talman för SD. Jag röstade på dem, betyder det att jag stöder alla deras förslag?

Gällande kulturförslaget så är jag för dåligt insatt för att bemöta er kritik och jag är inte ens säker på att jag vill bemöta den då förslaget enligt mig tycks ha stora brister. Dessutom ser jag det inte som min plikt att debattera mot ett helt forum med personer som tycks tycka motsatt mot min åsikt. Jag ventilerar endast mina åsikter och du och alla andra har friheten att tycka annorlunda precis som jag tar mig den friheten.

Så Krank, oavsett det faktum att jag mer eller mindre inte håller med något av dina inlägg du någonsin gjort på det här forumet så skall jag medge att du i de allra flesta fall håller dig till en saklig och vänskaplig ton.

Nu tycks du snarare leta efter brister i min text samt att uppfinna dem själv. Det är inte värdigt dig och du kan bättre.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
MiniMoni said:
Har jag inte redan sagt vad jag tycker om kulturförslaget?
Japp, men du har varken diskuterat eller argumenterat. För det krävs nämligen argument. Och vi har bemött ditt inlägg om såkallad "upprörande" kultur, men det har du skitit i.

Jag diskuterar jättegärna SD's kulturpolitik, vilket är ämnet i tråden, men du tycks mer intresserad av ett roligt klipp någon postade.

MiniMoni said:
oavsett vad du och krank anser så tar jag mig friheten att ha en åsikt gällande förlöjligandet av killen på klippet.
Och vi skulle uppskatta om du gav fan i att lägga åsikter i våra munnar. Det är ingen som sagt att du inte får ha en åsikt eller uttrycka den.

Det vi påpekar är att du:
1) säger att du vill diskutera politiken och idéerna, ta diskussionen etc.
2) ...samtidigt inte alls tar diskussionen när argumenten börjar komma, utan fortsätter istället diskutera annat.

Klart du får diskutera annat om du vill, men det vore klädsamt om du, som ju så gärna vill diskutera den faktiska politiken, lade mer krut på att diskutera den faktiska politiken. Kalla det kontrollbehov om du vill, men jag uppskattar konsekvens hos mina meddebattörer. Att det man säger och det man gör åtminstone någorlunda ligger i fas med varandra.

Det är något många SD-debattörer är dåliga på; även när andra försöker ta debatten om de frågor de bryr sig om så är de för upptagna med att dra fram martyrkortet och klaga på att ingen tar debatten för att märka att debatten faktiskt tas.

Jag säger inte att du gör så generellt, men jag tror det skulle hjälpa SD's sak om du (och de) var villiga att ta debatterna ni säger att ni vill ta.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
MiniMoni said:
Nu tycks du snarare leta efter brister i min text samt att uppfinna dem själv. Det är inte värdigt dig och du kan bättre.
Försök inte. Du säger att du vill ha diskussion om politiken. Sedan undviker du att tala om politiken. Du kan inte båda äta kakan och ha den kvar. Om du inte har en åsikt om SD's kulturutspel, så förstår jag inte riktigt vad du gör i den här tråden - för det är SD's kulturpolitik tråden handlar om.

Och klippet var ett exempel; Jimmie Åkessons uttalanden om vad "svensk kultur" är känns ungefär lika förvirrade som den här typen; killen ligger ju helt i linje med precis det förslag som trådens första inlägg handlar om.

android_iv

Warrior
MiniMoni said:
Gällande kulturförslaget så är jag för dåligt insatt för att bemöta er kritik och jag är inte ens säker på att jag vill bemöta den då förslaget enligt mig tycks ha stora brister.
Alltså, det finns inget som säger att du måste ställa dig bakom, försvara eller ens tycka om deras kulturförslag. Men det är klart att vi/jag, som blir ytterst upprörda över att det är en sådant genomdumt kulturförslag, tycker det är konstigt då du:
1) inleder med att tala om att du tycker det är bra att kapa bidrag till "provokativ/chockerande konst". När vi sedan hävdar att detta är absurt (på olika plan) undviker du vidare debatt.
2) faktiskt gav dem din röst. Om jag hade röstat på ett parti, som sedan kommer med så idiotiska förslag, hade jag blivit ledsen och/eller förbannad.

Det är klart att alla partier har sina dårfinkar (jag röstade på dessa), men när de lämnar korkade förslag blir jag sur. Och när jag anser att de lämnar alldeles för många korkade förslag så ska jag fan i mig byta parti. SD är waaay past den gränsen för mig.

Jag menar, deras kulturpolitik är ganska harmlös. Mer pengar till gammeldanser och "se till att fira jul och midsommar ordentligt". Det kan ju knappt vara någon som tar dem på allvar. Men förslaget är ju genomdumt, och skulle de vinna gehör på riktigt för detta, då skulle jag revoltera med vapen i hand... eller nått..