Nekromanti Se hit, alla medeltidsnördar!

Man Mountainman

Storsvagåret
Hej på er!

Som en del säkert redan känner till så håller jag på med ett rollspelsprojekt som handlar om vikingar, närmare bestämt vikingar som uppfinnut ångmaskinen och helikoptern och gett sig ut för att utforska solsystemet. Spelet heter Yggdrasil och jag har pratat om det tidigare på rollspelsmakarforumet.

Nå, nu skulle jag behöva svar på ett gäng frågor som rör färdigheterna, som jag håller på att utforma. Det finns säkerligen någon här som kan svara på dem och om dessa skulle vilja ta sig tid, skulle jag bli mycket tacksam.

Den första frågan rör Heraldik. När tillkom ridderlig heraldik i Europa, egentligen? Vapensköldar och sånt.

Hantverk. Vilka hantverk (läs: hantverksfärdigheter) kunde man förvänta sig att hitta i Europa under vikingatiden (och då färmst tidigt 900-tal)? I Arabvärlden?

Musikinstrument. Vilka sådana fanns det under denna tid.

Språk. Vilka språk fanns i Europa under vikingatiden. I Arabvärlden och nordafrika? i Asien?

Hur utbredd var grekisk naturfilosofi i Europa under den här tiden? I Arabvärlden?

Tja, det var väl ungefär allt. Om någon inte orkar eller kan svara själva, får ni gärna hänvisa till källor där jag kan hitta svaren på mina frågor.

Krille

Lord
"Den första frågan rör Heraldik. När tillkom ridderlig heraldik i Europa, egentligen? Vapensköldar och sånt."

Heraldiken växte gradvis fram från slutet på vikingatiden fram till högmedeltiden. Ca 1100 fanns en rudimentär heraldik, och ca 1200 var den relativt väl spridd.

"Hantverk. Vilka hantverk (läs: hantverksfärdigheter) kunde man förvänta sig att hitta i Europa under vikingatiden (och då färmst tidigt 900-tal)? I Arabvärlden?"

De flesta som Herr Nils brukar plocka fram i sin stora lista över yrken. Enda skillnaden är att de kanske inte alltid är så långt utvecklade och i en del verkligt avancerade fall inte ens finns.

"Språk. Vilka språk fanns i Europa under vikingatiden. I Arabvärlden och nordafrika? i Asien?"

I Europa fanns några stora språkgrupper: germanska språk, omfattande saxiska/gammalengelska, fornnordiska mm; romanska språk, omfattande diverse frankiska språk (en egen undergrupp), spanska, italienska, latin mm; slaviska språk, omfattande ryska, slaviska och ett par till; keltiska språk, omfattande iriska, skotska, corniska och walesiska, samt finsk-ugriska språk, omfattande ungerska, finska och samiska. Dessutom finns en liten avkrok med ett baskiskt språk.

I Nordafrika förekommer i princip två språk: grekiska och arabiska. Rester av stamspråk och egyptiska finns fortfarande kvar, men arabiska dominerar helt tack vare islams expansion i Nordafrika och upp på den Iberriska halvön.

I Främre Asien är de flesta språk semitiska eller turkiska. I den semitiska språkgruppen ingår arabiska, arameiska, hebreiska och en kasse till. Arabiska är dominerande tack vare islam, men de lokala språken lever fortfarande kvar.

Skillnaden mellan de olika språken var förvånansvärt nog inte så stor: samtliga frankiska språk (langue d'oc, normandisk franska) är mer att betrakta som dialekter, och var såpass nära besläktade med spanskan att det inte var särskilt svårt att kommunicera över gränsen. Samma gällde de övriga språkgrupperna: en viking från Norden kunde kommunicera relativt väl med en saxare från England, och en arab kan göra sig förstådd med en araméer.

"Hur utbredd var grekisk naturfilosofi i Europa under den här tiden?"

Inte alls, typ. I den mån den fanns var den väl undanstoppad i kloster och visserligen föremål för debatt i den mån som det togs upp i katolska kyrkans debatter, men det var typ allt. En stor del av den kristna dogman, främst då den ortodoxa men även den katolska, har sin grund i grekisk filosofi, men vid det här laget har den katolska kyrkan kommit att utveckla en helt egen filosofi.

"I Arabvärlden?"

Araberna lyckades rädda undan en del av den grekiska filosofin, men utvecklade den snarare under islam till en helt egen filosofi.

För båda dessa kan jag rekommendera Karen Armstrongs "Historien om Gud", som bland annat tar upp filosofins inflytande i islam och kristendom.

Man Mountainman

Storsvagåret
de är ju ändå ute i rymden och härjar

Inte jämt, förstår du väl! det är ändå mycket roligare att härja på jorden, som ligger mycket närmare och som inte kräver en resa genom en glupande kolsvart rymd där en ostadig reling kan innebära att man faller rakt ned mot Yggdrasils kosmiska rottrådar.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: O herre, vad önskar ni veta.* bugar sig djup och

Hmm, tack för alla intressanta uppgifter, men det var egentligen inte svar på någon av mina frågor.

Förresten är jag ganska säker på att Bysans hette Miklagård, inte Micklargård. :)

Man Mountainman

Storsvagåret
Tack för alla svaren!

En ynklig följdfråga kan jag komma på.

Araberna lyckades rädda undan en del av den grekiska filosofin, men utvecklade den snarare under islam till en helt egen filosofi.

Hur stod det till i självaste Grekland då, alltså västromerska riket?

Ok
Sen behövs det säkert både silver och trälar för att hålla allt igång, men då det finns de som är bättre än vad jag är på detta och som redan svarat på det (har inte läst demän) tänker jag inte ens göra ett försök.

Men..
Var det inte tvåhövdade jättar på irland som sprutade eld?
Klart
Lyckas man tämja dem, ja då... Klart
Vad finns förresten att bränna mörda plundra och våldta i rymden då?

Tack och lov att det inte var alltför mycket text ändå och hyfsat uppstyltat.... Verkar vara en ganska kul idé. även inte en annan kommer att spela det. Varför? Tja, kompisar som inte brukar vara pigga på att prova på nya saker. Tänkt på vad som händer om skeppen går sönder i rymden? Om man bara dör eller det blir hemska skador...
Förresten, var det inte något som heter utgård också eller är det egentligen där som några av planeterna egentligen är belägna?
"Suck"
För dåligt bevandrad är jag rädd, även om jag skulle läsa det så skulle det bara bli ihopblandat, fast det blir det ändå....
Vikingarna, är de mer eller mindre världsherraväldeshärskare/images/icons/spook.gif och har mycket kontroll med små arméer lite överallt, eller har deras information spridits vidare till andra nationer/folk/whatever, nu menar jag på jorden förstås.

Man Mountainman

Storsvagåret
Tänkt på vad som händer om skeppen går sönder i rymden? Om man bara dör eller det blir hemska skador...

Man faller. Och faller och faller och faller och faller och faller och faller och faller och faller och... ja, du fattar.

Det är av den anlendingen man inte gärna ger sig ut på krigståg i rymden utan ett gäng polare med egna skepp och varsin schysst fallskärm från Särkland på ryggen,

var det inte något som heter utgård också

Tja, i danska serien Valhall (humorserie i albumform om asagudarnas upptåg) så omnämns Jotunheim genomgående som Utgård. Varifrån de danska författarna fått namnet vet jag inte, ej heller om det figurerar i andra sammanhang.

Vikingarna, är de mer eller mindre världsherraväldeshärskare

Nä, så kul ska de inte få ha det. Såväl franker som irländare, araber, greker, kineser, japaner, jättar och dvärgar bidrar med gott om folkslag att slåss med på relativt lika villkor.