Re: Upphovsrätt ndg böcker
Idéer är aldrig upphovsrättsskyddade, däremot är framställan det. Namn är inte heller skyddade i sig själva, om det inte kan hävdas att namnet är unikt för en viss företeelse. Därför är det inget upphovsrättsligt brott att använda sig av namn som förekommer på andra ställen.
Att jag (för det är jag som är den som ligger bakom) använde vissa namn som korresponderar med de i dataspelet Knights of Legend, så var detta för att hedra KoL och visa att jag älskade den tid som jag lade ned på spelet, från början till slut (Pildars besvikelse över frisläppandet av Segallion måste varit stor). Inspiration inhämtas överallt, och ibland är tydligheten större eller mindre.
Men det är fortfarande inget brott, varken moraliskt eller juridiskt.
Och ni som nu har spelat KoL och som kan dess stridssystems detaljer kan säkert hitta likheter mellan det och Eon också, pss som man kan finna likheter från 10 andra instanser.
Att kalla det oförsvarbart är lite att ta i, IMO, men det får stå för inläggerskan.
Att ta ett helt koncept och kopiera det är inte tillåtet och det är straffbart. Vissa detaljer ur Eon-systemet, tex Ob-slag eller systemet med Trauma/Smärta kan användas av andra, till en viss gräns, utan att det är straffbart, så länge det handlar om samma idé och inte samma framställan.
-Marco Behrmann