Nekromanti Secret Origins

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Nu har det blivit så mycket diskuterande om superhjältars bakgrundshistorier i tråden om Marvels kommande filmer att det börjar bli dags att ge ämnet en egen tråd.

Generellt ogillar jag att en så stor andel av superhjältefilmerna handlar om hjältens ursprung. 99 % av de serier som publicerats om, låt oss säga Batman, bryr sig inte det minsta om hand bakgrund, utan handlar om en erfaren och kompetent superhjälte som möter en skurk och besegrar honom eller henne. Batman-filmen från 1989 gör i mina ögon helt rätt genom att låta Batman en färdig hjälte från start och bara snudda vid hans ursprung senare i handlingen. Jag läser Batman-serier just för att jag vill läsa om en erfaren och kompetent superhjälte som besegrar skurkar. Någon enstaka gång kan det vara en intressant krydda att läsa lite om hjältens ursprung, men det ska vara just undantag och inte något som tar upp en ansenlig procentandel av den totala mängden berättelser om hjälten. Tyvärr har senare superhjältefilmer inte alltid följt i den filmens fotspår. Många av dem ägnar en stor del av den första filmen åt att visa hur en tönt blir hjälte, och slänger sedan in lite pliktskyldig superhjälteaction i slutet. Det är därför den andra filmen om en superhjälte så ofta är bättre än den första. (I alla fall om man accepterar subjektiva och anekdotiska bevis.)

Det är väldigt få superhjältar som har en intressant bakgrundshistoria. Spindelmannen har en av de bästa, och det är kanske därför som den filmatiserats två gånger, vilket trots allt var en gång för mycket. Hans bakgrundshistoria är en relativt bra story, medan de flesta andra hjältars bara är en förklaring av varifrån deras krafter och eventuellt deras drivkraft kommer.

Så fler filmer borde följa Batmans exempel och bara låte hjälten existera och köra på därifrån. Vi behöver inte veta vem han är eller varifrån han fick sina krafter. Det har vi aldrig behövt när det gäller andra filmhjältar, och nu är superhjälten ett så etablerat koncept även i filmvärlden att vi borde kunna slippa ursprungsberättelser och istället gå rakt på berättelser om superhjältar som gör superhjältiga saker.

/tobias

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag håller absolut inte med. Det är anmärkningsvärt få hjältar som är intressanta efter sin origin story. De flesta har en ball sådan, men sedan inser författarna snabbt att de faktiskt inte satt igång tillräckligt mycket intressant för att hålla i längden. Det värsta exemplet är väl Batman och hans tidiga år med den ene extremt fantasilöse skurken efter den andre. Gåtan till exempel. Hur många gånger har han varit med och lagt ut fåniga gåtor? Alldeles för många. Hur många gånger var det intressant? En, max två.

Efter ursprunget blir det som en ändlöst lång såpa, där författarna mest måste hålla ut så länge som möjligt eftersom det inte kommer några nya idéer. Allt degenererar till något slags relationsdrama eller blir i bästa fall platt och uttjatat.

Iron Man 2 är inte bättre än Iron Man 1, helt enkelt.

Origin stories lägger fokus på det som är intressant med figuren; dess ursprung, varifrån krafterna kommer, dess plats i det stora hela. Och med multipla sådana skapas en bredd och ett djup i karaktären, där dess intressantare aspekter skärskådas ur flera olika vinklar.

Det enda undantag jag riktigt kommer på här är väl typ X-men. Där är för en gångs skull ursprungsstoryn rätt trist, medan den övergripande plotten blir bättre och bättre (och sedan sämre ett tag, och sedan bättre igen). Och då liter ändå även X-men stundtals av det här.

Rhodryn

Hero
Vad vi också ska komma ihåg är att generelt sätt så känner folk inte till alla dessa befintliga karaktärer, för att inte tala om deras backgrund.

Om vi tar Marvels egna filmer till exempel (så inte X-Men, Spidde, FF, mm)... Med undantag av Hulken, och möjligen Thor till viss del (mest pga kopplingen till Nordisk mytologi, snarare än Marvels mytologi om honom), så är jag rätt säker på att den största majoriteten av alla dom som nu har sätt filmerna inte visste inte ens att dom existerade, och än mindre kände till något om deras backgrund.

För oss som har spenderat tid med att läsa alla dessa serietidningar så verkar det ju som om alla känner till dom... "Hur kan du inte veta vem [insert comicbook character here]! Den karaktären är ju populär!" Men vad många av oss faktiska läsare antingen inte vet, eller missar, eller glömmer bort, är att dom absolut flesta sådana karaktärer är mer eller mindre okända i folkets massa. Få karaktärer har någon större typ av igenkännande bland folkets massa, och dom som har det är oftast väldigt ikoniska och har funits i folkets synvinkel under massor av årtionden. Karaktärer som Spider-Man, Hulken, kanske Thor, Batman, Superman, Wonder Woman, och antagligen några till. Karaktärer med lägre "status", eller något, än "ikoner" är...eller var... näst intill okända. För det är ju inte förrän under dom senaste ca 15 åren som alla dessa andra karaktärer har börjats dras fram, specielt på den skala dom det är på nu.

Vi som läser tidningar som dessa är mycket färre än man kan tro... exakt hur många vi är är ju oerhört svårt att veta... men vi är långt ifrån någon typ av majoritet. Man kan stirra sig blind på sådant när man är intresserad av något specifikt som är väldigt nischat. För ofta så hänger man ju runt vänner och folk, internet och andra platser, mm, som har liknande intressen ju. Vilket gör att man kan få en skev bild av hur världen är.

Så att göra origin story filmer ser jag bara som något som är bra för deras fortsatta framtid. Specielt när man talar om något på den skala som Marvel har med sina filmet, där allt är kopplat, och där allt händer i samma värld och har en fortsatt kontinuitet mm.

God45

#PrayersForBahakan
Håller helt med! Superhjälte ursprung är alltid den värsta och tråkigaste biten och det är dessutom något som många som ser filmen redan läst i serierna eller sätt tecknat 18 gånger. Bara berätta skiten i ett kort montage som i Incredibel Hulk eller i flashbacks som i Batman 89.

Antal superhjälteserier som anses vara klassiker och som handlar om en superhjältes ursprung? En enda. Batman: Year one.

Det kanske finns en viss charm i att läsa den allra första tidningen efter att man är insatt i en karaktär, men bortom det? Nah.

Krille

Super Moderator
krank;n48150 said:
Iron Man 2 är inte bättre än Iron Man 1, helt enkelt.
Jag undrar om inte problemet med det är uppföljaritis, den hemska sjukdomen som drabbar IP:s när filmbolaget försöker upprepa succén från originalet genom att marknadsundersöka originalet till döds. Vi har också problemet med att hjälteresan är klar. När första filmen slutar har vår hjälte kommit tillbaka till den mundana världen med elixiret och har egentligen inte behov av att knata över tröskeln in i äventyrets värld igen. Båda dessa problem är en direkt följd av filmskaparstrukturen i Hollywood.

Man skulle kunna jämföra med James Bond: ingen frågar efter hans agentträning eller bakgrunden till varför han rekryterades. Det är helt överflödigt. Istället fokuserar man på just den här filmens premiss – vad man kan göra med ett satellit-lass med diamanter, vad skulle hända med datachips-marknaden om man sänkte Kalifornien, vad som händer när övergivna agenter blir sura på moderorganisationen. Det är en mycket mer TV-serie-aktig inställning till IP:t. Ibland blir det skitostigt, men poängen är att de 23 filmerna har klarat sig riktigt bra utan origin-story.

Det är nog därför som jag tror att X-Men-filmerna (och för den delen Harry Potter) funkar: de har ungefär samma inställning. Den här filmen har ett unikt problem med personerna från IP:t, så vi fokuserar på det problemet istället för hjälteresa och origin story. Med varierande kvalitet, förstås.

Och här kommer Hollywood-produktionen in i ekvationen igen: varje film är inte en del av en helhet, utan ett lokalt isolerat projekt. Och nästa film utvärderas efter hur den förra gick, vilket gör att ett film-IP inte har någon uthållighet. Så fort det doppar ekonomiskt så tänker produktionsbolaget om och rebootar skiten i bästa fall, eller glömmer bort IP:t tills vidare.

krank

God45;n48467 said:
Antal superhjälteserier som anses vara klassiker och som handlar om en superhjältes ursprung? En enda. Batman: Year one.
En anledning så god som någon att skita fullständigt i vad som "anses vara klassiker".

Själv tyckte jag att första volymen med The Ultimates var bättre än de senare till exempel, just för att det var intressant att se vilka nya origins de tänkte använda, eller snarare vilken twist de tänkte göra på figurernas origin.

krank

Krille;n48489 said:
Man skulle kunna jämföra med James Bond: ingen frågar efter hans agentträning eller bakgrunden till varför han rekryterades. Det är helt överflödigt. Istället fokuserar man på just den här filmens premiss – vad man kan göra med ett satellit-lass med diamanter, vad skulle hända med datachips-marknaden om man sänkte Kalifornien, vad som händer när övergivna agenter blir sura på moderorganisationen. Det är en mycket mer TV-serie-aktig inställning till IP:t. Ibland blir det skitostigt, men poängen är att de 23 filmerna har klarat sig riktigt bra utan origin-story.
Jag känner i och för sig att jag DEFINITIVT skulle vilja se en film som fokuserade på just det. Det är väl lite det som lockat mig med Craig, att han varit lite nyare, lite mindre redan etablerad superhjälte.

God45

#PrayersForBahakan
krank;n48491 said:
Själv tyckte jag att första volymen med The Ultimates var bättre än de senare till exempel, just för att det var intressant att se vilka nya origins de tänkte använda, eller snarare vilken twist de tänkte göra på figurernas origin.
Men det finns inga origins i The Ultimates vol 1. Alla har sina krafter och är etablerade i sina roller när serien börjar. Till och med Cap slipper vi se ursprunget på, vi ser isgrejen och en operation när han redan varit aktiv ett bra tag under kriget men that is it. Vi får se Hank Pyms "ursprung" men han är knappt med efter det och det är nästan inget fokus lagt på den biten.

Så väldigt märkligt exempel.

krank

Jag skyller på att det var ett tag sedan jag läste den. Vidhåller att den varit ÄNNU bättre om de faktiskt berättat om deras origin stories också =)

krank

När jag tänker efter är det nog inte bara origin stories jag gillar, utan reboots oavsett origin story (även om det är en klar bonus med origin också). Jag älskar när nya karaktärer introduceras eller när gamla karaktärer introduceras med ny twist, men det är extremt få författare som fixar att matcha den där inledande wow-känslan i längden. Det ska till rätt rejäl fördjupning och utveckling för att kunna leverera nytt hjärnbränsle i längden.

Staffan

Myrmidon
Jag tyckte att TV-serien Avengers: Earths Mightiest Heroes klarade sig rätt bra utan särskilt mycket origin stories - den enda jag kan komma på off-hand är Miss Marvels, och det är för att hon får sina krafter under seriens gång. De övriga figurerna är redan "färdiga" vid seriens start. Däremot fungerar de första avsnitten som en origin story för Avengers som grupp - varför bildar Iron Man, Thor, Hulk, Wasp, och Ant-Man en grupp, hur kommer de överens med varandra, o s v.

Dessutom är Wasp från EMH den bästa Wasp.

chrull

Stockholm Kartell
Staffan;n48668 said:
Jag tyckte att TV-serien Avengers: Earths Mightiest Heroes klarade sig rätt bra utan särskilt mycket origin stories - den enda jag kan komma på off-hand är Miss Marvels, och det är för att hon får sina krafter under seriens gång. De övriga figurerna är redan "färdiga" vid seriens start. Däremot fungerar de första avsnitten som en origin story för Avengers som grupp - varför bildar Iron Man, Thor, Hulk, Wasp, och Ant-Man en grupp, hur kommer de överens med varandra, o s v.

Dessutom är Wasp från EMH den bästa Wasp.

<3