Nekromanti Secret whatever

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,543
Jag har tagit Tri-Stat DX reglerna och byggt om dem så att de fungera för att köra den specifika formen av superhjälte äventyr som återfinns i Suicide Squad eller Redhood & the outlaws. Man har inte krafter som är praktiska eller kan rädda världen. Man är bara bra på att döda folk, saker och folkliknande saker. Vissa karaktärer kan flyga, vissa kan teleportera och vissa kan läsa tankar. Men inget av det är egentligen viktigt. Man löser mysterium, dödar folk och fixar i bästa fall problem som organiserad brottslighet och brottslingar med superkrafter. Man kommer inte rädda världen bortom det. Men det är okej, för man har robotninjor att sparka av hustak och rymdmonster att skjuta i huvudet.



Regler

För att göra något svårt rullar man lika med eller under det mest relevanta huvudvärdet på 1d10.

Vid strider rullar man mot Mind för att se vem som går först. Den som rullar lägst och under sin Mind går först. Sedan rullar man mot sitt attack värde för att träffa sin fiende, rullar man lika med eller under sitt attackvärde träffar man. Fienden får sedan rulla för att undvika att bli träffad genom att rulla 1d10. Får fienden lika med eller under sitt försvarsvärde duckar hon och blir inte träffad. Blir fienden träffad tar denne skada beroende på anfallarens våldsvärde och eventuella krafter. Vid 0 hp svimmar en karaktär. Karaktärer kan endast dö om någon efter detta aktivt väljer att döda dem. Karaktärer får tillbaks alla sina hp om de får vila under en scen.

Det finns tre avstånd man kan slåss på. Närstrid, kort avstånd och långt avstånd. Vapen eller krafter låter en slåss på avstånd bortom närstrid.

Krafter bara fungerar om ingen med en annan kraft som kan användas för att motstå dem försöker göra detta. I sådana fall vinner personen med högst rank i kraften.

Karaktärsskapande

Varje spelare har mellan 30 och 40 karaktärs poäng att spendera på att skapa sin karaktär beroende på vilken kampanj hon spelar i.

Huvudvärden

Var och ett av de tre huvudvärdena börjar på 1. De kan max gå till 9. Att köpa 1 poäng kostar 1 karaktärspoäng.

Kropp: Rullas för fysiska uppgifter.

Sinne: Rullas för intellektuella uppgifter.

Själ: Rullas för sociala och mystiska uppgifter.


Uträknade värden

Attack: Genomsnittet av huvudvärdena. Kan inte gå under 1.

Försvar: Genomsnittet av huvudvärdena minus 2. Kan inte gå under 1.

HP = Kropp + Själ gånger 2.

Våldsvärde = Genomsnittet av huvudvärdena.

Utrustning

Alla karaktärer bör ha den mundana utrustning som deras bakgrund antyder att har tillgång till. Detta bör dock anpassas efter vilken kampanj det är gruppen spelar. Följande fem saker bör dock alltid finnas tillgänglig för alla karaktärer:

-Grapling pistol eller motsvarande för att svinga sig runt staden.

-Dräkt som anpassar sig efter karaktärens krafter och tillexempel inte brinner när pyrokinesis karaktären använder sina krafter och som ändrar form när formbytaren ändrar form.

-Ett fordon.

-Ett gömställe att utgå ifrån.

-En arsenal med vapen.



Krafter

Krafter finns på en skala som går upp till 5. Att köpa 1 poäng av en kraft kostar 1 poäng.

Rustning: Varje poäng av rustning hindrar 10 poäng av skada från att drabba karaktären per strids runda.

Superstyrka: Varje poäng av superstyrka gör att karaktären kan lyfta ett extra ton vikt. Karaktären gör också 5 extra skada per poäng av superstyrka.

Massiv skada: För varje poäng av massiv skada gör karaktären 10 extra skada per attack.

Flyga: Den här kraften ger karaktären förmågan att flyga. Varje poäng ger följande: 1. Karaktären kan sväva upp och ner. 2. Karaktären kan röra sig fritt genom luften i samma hastighet som till fots. 3. Karaktären kan flyga lika snabbt som en bil. 4. Karaktären kan flyga lika snabbt som ett flygplan. 5. Karaktären kan lätt flyga snabbare än ljudets hastighet.

Specialattack: Karaktären har en avståndsattack så som att skjuta laser ur ögonen eller kasta eld. Varje poäng av kraften gör att attacken gör 20 skada vilket läggs ihop. Det måste vid karaktärsskapandet definieras exakt vad specialattacken är.

Hastighet: Hastighet gör att karaktären rör sig snabbare. Varje poäng av hastighet ger karaktärer som anfaller personen med kraften minus 1 på attack rullningar. Varje poäng av Hastighet gör att karaktären rör sig snabbare. 1. Karaktären är lika snabb som en gepard. 2. Karaktären är lika snabb som en sportbil. 3. Karaktären är lika snabb som ett jetplan. 4. Karaktären är lika snabb som ett express tåg. 5. Karaktären är helt galet snabb.

Fler attacker: Varje poäng i den här kraften ger karaktären en extra attack per runda. Mer än en attack kan aldrig riktas mot samma fiende under en karaktärsrunda från en anfallare, ens med den här kraften.

Osynlighet: Varje poäng av osynlighet ger karaktärer som anfaller personen med kraften minus 1 på attack rullningar. Varje poäng av osynlighet gör också att karaktären inte kan upptäckas av ett sinne.

Teleportering: Den här kraften gör att karaktären kan flytta sig mellan två platser omedelbart. Karaktären är olika bra på detta beroende på hur många poäng hon har i kraften. Varje nivå lägger till något karaktären kan göra.: 1. Karaktären kan teleportera till platser hon kan se. 2. Karaktären kan teleportera till platser hon varit på tidigare. 3. Karaktären kan teleportera till platser om hon vet var de är även om hon aldrig varit där eller kan se dem. 4. Karaktären kan teleportera en till person eller ett stort föremål med sig. 5. Karaktären kan teleportera stora mängder föremål eller hela grupper människor. Oavsett hur hög rank karaktären har kan hon inte teleportera mer än hundra meter.

Sinnen: Varje poäng i kraften ger karaktären ett extra sinne, så som röntgen syn eller postcognition. Kraften kan inte ge precognition.

Telekinesis: Den här kraften låter karaktären manipulera föremål på avstånd. Styrkerullningar använder då den högsta av själ eller sinne istället för kropp.. Attacker som görs med telekinesis görs gör 5 extra skada per poäng.

Tuff: Varje rank i den här kraften ger karaktären 20 extra HP.

Attack Mästare: Varje poäng av den här kraften ökar karaktärens attackvärde 1 steg.

Specialvapen: Varje poäng av den här kraften minskar försvarsvärdet för fiender karaktären anfaller med 1 steg.

Absorbering: Karaktären kan absorbera en sorts skada och förvandla den till HP. Varje poäng av den här kraften gör att karaktären kan absorbera en sorts skada. Sorter av skada som är lämpliga är bland annat eld, ren energi, skjutvapen, trubbigt våld (knytnävar), skärskador (svärd, klor mm). Varje skada karaktären med den här kraften tar från en av de valda skadetyperna läker dem hälften av den gjorda skadan istället för att skada dem.

Anpassning: Karaktären är anpassad till en speciell sorts miljö som människor inte klara av att överleva och/eller förflytta sig i. Detta kan vara miljöer med extrem hetta, havet, rymden eller något annat.



Trick

Trick är som krafter fast mindre och har endast en nivå, kostandes 1 karaktärs poäng istället för krafternas fem nivåer.

Sända: Karaktären har förmågan att ta över alla radioapparater, tv-skärmar, datorer och liknande i sin närhet och sända meddelanden genom dem.

Transformation: Det här tricket låter karaktären frammana sin dräkt och/eller ändra visuella detaljer så som hårfärg omedelbart.

Spelar hive-mind: Karaktärer som har köpt det här tricket kan tala med varandra övermänskligt snabbt via begränsad telepati. Alltså kan deras spelare samordna sig på sätt som i vanliga fall vore helt bullshit under, tillexempel, förhandlingar.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,543
Exempel karaktärer byggda på 30 poäng.

Pyrokinetic


Kropp: 5

Sinne: 5

Själ: 9


Attack: 9

Försvar: 6

HP 72

Våldsvärde 6


Krafter:

Attack mästare: 3

Specialattack: 5 (Skapar och skjuter formationer av eld). 100 hp skada.

Flera attacker: 4

Tuff: 2






Stealth suit assassin

Kropp: 9

Sinne: 6

Själ: 6


Attack: 7

Försvar: 9

HP: 30

Våldsvärde 57


Krafter:

Rustning: 2

Massiv skada: 5

Osynlighet: 5 (Syn, hörsel, kameror, värme, radar)







Flygande tegelsten


Kropp: 5

Sinne: 5

Själ: 5


Attack: 5

Försvar: 3

HP 20

Våldsvärde 35 (60 i närstrid)


Krafter:

Flyga: 5

Rustning: 5

Superstyrka: 5 (25 extra skada).

Massiv skada: 3 (30 extra skada)
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Två mindre kommentarer:

1. Superstyrkan borde vara exponentiell, i alla fall i vad man kan lyfta (skadan får gärna vara linjär). Kanske något i stil med 1, 5, 20, 100, 500 ton?

2. Hastighet: Utan att forska i saken är jag rätt säker på att jetplan generellt är snabbare än expresståg.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,543
Staffan;n101198 said:
Två mindre kommentarer:

1. Superstyrkan borde vara exponentiell, i alla fall i vad man kan lyfta (skadan får gärna vara linjär). Kanske något i stil med 1, 5, 20, 100, 500 ton?

2. Hastighet: Utan att forska i saken är jag rätt säker på att jetplan generellt är snabbare än expresståg.
1. Nej, för då kan folk spela Superman och det här är inte ett spel där man kan spela Superman för Superman befinner sig i en annan genre. En genre där man kan lösa saker med sina krafter. Man kan spela Luce Cage eller Moonstone för de är fortfarande i genren... För deras superstyrka kan inte användas för att lösa stora, verkliga problem.

2. De är absolut i fel ordning och det ska jag fixa. :)
 
Top