Nekromanti sega företag?

Sir Gregor

Veteran
Min kompis tycker att neogames och riotminds är företag som släpper böcker med för stora mellanrum, han har spelat längre än mig så jag vet inte riktigt vad man kan kalla segt. Jag förstår också att det kan ta ta tid att skriva en bok, trycka den å släppa den i affärerna.

Kan man kalla dom "sega företag"?

G

Guest

Guest
sega råttor

Neogames vet jag inget om men som ett lite försvar åt riotminds så tror jag att det är så att de jobbar med spelet på fritiden och därav att det kan vara lite segt mellan släppen... men jag tycker inte att det är så farligt...

Sir Gregor

Veteran
Re: sega råttor

ok om dom håller på med det på fritiden så e det ju ganska förståligt att dom är lite sega men du har nog rätt de är inte så farligt sega ändå.

Man Mountainman

Storsvagåret
Jämfört med *vissa amerikanska företag som här lämnas utan namn* så är de förstås rena rama snigelföretagen. För att vara svenska företag, med tanke på svenska villkor, är de dock förmodligen ungefär så sega som man kan förvänta sig av dem. Skälet till att just NeoGames fått utstå mycket spott och spe på grund av sin seghet, är att de ofta lovat mer än vad de kunnat hålla. Neofans har lärt sig att inte fästa någon större tilltro till NeoGames releasedatum.

sega dvärgar?

Själv tycker jag att det inte gör något att RM släpper moduler och liknande så sällan som de gör. Skulle de vara aktivare, hade jag inte råd att skaffa allt de släpper, och det vore ju inte alls bra. Som sagt är de också bara två eller tre personer som jobbar med modulerna på fritiden, så det är klart att det tar en viss tid.

/BD, som är rätt så seg själv.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det beror ju på...

...vad man har för föväntningar. Om man vill ha en ny bok varje månad, kan man nog tycka att NeoGames och RiotMinds är "sega företag". Då ska man hellre satsa på att spela Dungeons & Dragons (med d20-prylar). Då får man det motsatta problemet: det kommer för himla mycket prylar för att man ska hinna med, och det är svårt att veta vad som är bra.

Om man tittar på utgivningstakten för kanske 15 år sen, så är även då NeoGames och Riotmainds "sega företag", eftersom det då i stort sett sprutade ut moduler och rollspel från Target Games. Och även Lancelot Games som fanns då hade en hyfsad utgivningstakt.

Men... om man betänker dagens minskade marknad och konjunkturnedgång som också påverkar oss rollspelare och hur mycket vi köper, så är inte NeoGames och RiotMinds "sega företag". Det tar den tid det tar helt enkelt. Sen får man tänka på att företagen gärna vill sälja slut på den tidigare modulen innan de gör en ny, vilket alltså kan vara en förklaring till varför det tar lite längre tid nu förtiden.

Jag är fullt nöjd med den takt RiotMinds ger ut sina prylar (NeoGames har jag inte behövt ta ställning till då jag inte spelar deras spel).

Magnus

DAKRilla

Hero
Rätta mej om jag har fel...

...men jag har hört att alla* utvecklare av rollspel i Sverige endast skriver på sin fritid. De ska visst (oftast) ha "riktiga" arbeten också. De som inte har några arbeten har väl visserligen mycket mer fritid än de som har arbeten, men jag tvivlar på att de skulle disponera all sin fritid på sitt skrivande. Faktum är att jag tror att antalet timmar är ungefär samma som för de författare som även har arbeten, men det är bara spekulationer.

*En gång lyckades jag snappa upp ett rykte som sade att Carl-Johan Ström (från NeoGames) skulle vara den enda person i hela Sverige som försörjde sej på enbart rollspelsutveckling av olika slag. Har dock ingen aning om hur pass sant detta är.

Carl Johan Ström

Swordsman
Re: Rätta mej om jag har fel...

Nåväl, Neogames har för närvarande två (2) heltidsanställda skribenter, förutom en hel bunt frilansare.

Angående vår utgivningstakt (som nämndes tidigare i tråden) så tycker jag att sex stycken nya Eon-produkter på 1,5 månader är ganska juste utgivningstakt.

Högaktningsfullt,

Carl Johan Ström,
Neogames AB

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Rätta mej om jag har fel...

Det ÄR en helt okej utgivningstakt! Bara att det kanske hade varit roligare för oss och våra plånböcker ifall de hade kommit med jämna mellanrum. Men jag vet inte men det kanske är svårare och dyrare än att ge ut många på en gång.

Vindhand

Myrmidon
statistikens konst

Angående vår utgivningstakt (som nämndes tidigare i tråden) så tycker jag att sex stycken nya Eon-produkter på 1,5 månader är ganska juste utgivningstakt.

Vet du vad? Om du väljer rätt veckor i år och använder dem som ett "stickprov" så kan du nog tvinga upp utgivningstaktssiffran ännu mer. Fyra produkter på ett par veckor låter ännu mer effektfullt än sex på en och en halv månad. Eller varför inte "två om dan" om man väljer någon dag i förra veckan... :gremwink:

Skämt åsido, representerar inte de där sex produkterna hela _årets_ utgivning också? Att allt råkat klumpa sig till årets slut innebär ju inte att utgivningstakten är högre... bara att den är ojämn.

Carl Johan Ström

Swordsman
Hög utgivningstakt från Neogames

1) Ja. Jag tror mig veta vad vi gör exakt.

2) Nej. Jag tror inte det går att "tvinga upp takten" mer.

3) Nej. Du har fel. Vi har gett ut ytterligare produkter förutom de sex nu utgivna produkterna under den senaste tolvmånadersperioden. ("Neotech Euro", "De fördömdas sista hopp", "Legender & hemligheter", reviderad upplaga av "Drakväktare".)

Fast nu tycker jag vi lägger av denna diskussion, eftersom den inte hör hemma i detta forum längre. Alternativt kan den flyttas till Eon- eller Neotech-forumet.

MVH
CJS

walium

Ganska töntig, faktiskt
Kvalitet över kvantitet

Det är väl ändå bättre att de moduler som kommer ut är bra och användbara än att de är många? Det kan också vara bra att komma ihåg att rollspelindustrin i Sverige vare sig är särskilt stor eller särskilt lönsam. Riotminds arbetar på hobbybasis och Neogames har visst bara ett par anställda och en massa frilansare. Dessutom kan man inte förvänta sig att få allting serverat. Det kan vara bra att få anstränga den egna fantasin lite emellanåt också. :gremsmile:

Vindhand

Myrmidon
Statistikfnurl från Neogames

1) Ja. Jag tror mig veta vad vi gör exakt.

Jag ifrågasätter inte faktapåståendet, bara dess relevans och informationsvärde.

2) Nej. Jag tror inte det går att "tvinga upp takten" mer.

Det klart man kan. Det är bara att vara ännu kreativare i sitt val av mätintervall.

3) Nej. Du har fel. Vi har gett ut ytterligare produkter förutom de sex nu utgivna produkterna under den senaste tolvmånadersperioden. ("Neotech Euro", "De fördömdas sista hopp", "Legender & hemligheter", reviderad upplaga av "Drakväktare".)

M.a.o ligger utgivningstakten för Neogames på 1 produkt på 1.2 månader. Därför är "fyra på 1.5 månader" inte särskilt rättvisande. Det är sant, men missvisande... Precis som det vore sant och missvisande att hävda "TVÅ produkter per MINUT" precis efter man släppt vandöda & geografica mundana...

Du vinklar siffran genom att välja ett intervall där det råkat komma ut mycket saker. Det är ungefär som att mäta någons hastighet i ett maratonlopp bara under slutspruten... man får ett värde, men det visar inget. Sådana siffror kanske är användbara i marknadsföring men inte till så mycket annat.

Ezping Orm

Hero
Re: Euro (Väldigt OT)

Urkh! Jag börjar bli miljöskadad, läste Neotech "Evro" istället för Euro.

Mycket OT men ändå ganska aktuellt.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag vill hålla med CJS här

Sätt punkt för diskussionen här, eller fortsätt den genom att skicka privatmess.

Tackar på förhand

Magnus

Re: Statistikfnurl från Neogames

jag e lite tröt så jag orkar inte läsa hela tråden men varför snackar ni neogames i drakar och demoner forumet?

Svarte Faraonen

ром и смерть
Re: Statistikfnurl från Neogames

Det började med en diskussion om att såväl Riotminds som Neogames var sega på att ge ut saker. Eftersom Neogames har såväl de mest fanatiska anhängarna som kritikerna gled det sedan över till det.