Nekromanti Sekulära Martyrer: ett superhjälte rollspel

God45

#PrayersForBahakan
Jag rullade upp fem snabba karaktärer. Det finns ett karaktärsblad längst bak i pdf:en men så här enkelt är det. Det ända som inte är slump genererat här är namnen.

Namn: Johan Lowell/Turbo Lejon

Ideologi: Objektivist

Livspoäng: 27

Viljepoäng: 0

Jag är bra på: Våld, att fly, social manipulation

Jag är dålig på: Undersökande, vetenskap

Mina krafter är: Transformation, Onaturlig hastighet.

Namn: Lina Lindkvist/Liekvinnan

Ideologi: Konservatism

Livspoäng: 28

Jag är bra på: Undersökande, Kriminalitet, Förföra

Jag är dålig på: Vetenskap, Teknologi

Mina krafter är: Stänga ner sinne, Energi arsenal

Namn: Vendella Olsson/Kodnamn är för idioter och barn

Ideologi: Anti-Imperialist

Livspoäng: 27

Jag är bra på: Historia, Uppmärksamhet, Stil

Jag är dålig på: Trivia, Byråkrati

Mina krafter är: Elemental magi (Jord), Postcognition

Namn: Carro Jansson/Pomperipossa

Ideologi: Patriotism

Livspoäng: 29

Jag är bra på: Vildmarkskunskap, Medicin, Skjutvapen

Jag är dålig på: Hota, Djur

Mina krafter är: Skuggform, Frammana Daemon

Namn: Karl Backman

Ideologi: Kommunist

Livspoäng: 31

Jag är bra på: Ledarskap, Hota, Fysiskt våld

Jag är dålig på: Fly, Historia

Mina krafter är: Telepati, Väderkontroll

Opoopo

Veteran
Grymt! Gillar verkligen Kamikazekänslan som drogen ger. Kan leda till rätt högoktaniga episka spelsessioner. Blir peppe på att spela.

ceruleanfive

Bläckfisk
Riktigt fränt! Grymt jobbat!

Jag gillar konceptet och tycker vid första ögonkastet att mekaniken verkar enkel men effektiv. Tycker att du har en distinkt ton på gång i texten också.

Det är såpass intressant att jag tycker att du ska arbeta vidare med det. Lägg ut det för lite öppen korrläsning eller så – bland annat verkar bindestrecken i avstavningar ha försvunnit. Kika lite extra på formgivningen – det är väldigt tighta marginaler; centrerad och kursiverad text blir lite besvärlig att läsa; versalerna i meningarna är normala medan gemenerna är kursiverade; etc.

Lite andra tankar:
  • Behövs verkligen motståndarens slag? Räcker det inte med rollpersonernas, eftersom du redan har en uppsjö olika tärningsutfall där? Undantaget är väl kanske i strid...
  • Hur fungerar det när man dör nästa session? Är det rent narrativt: "Och i och med den här handlingen offrar jag mitt liv"?
  • Kanske hade det varit nyttigt med några scenariouppslag för att ge en bild av hur man bör lägga upp dem.
  • Ett spelexempel hade också varit plus i kanten!

God45

#PrayersForBahakan
ceruleanfive;n305210 said:
Riktigt fränt! Grymt jobbat!

Jag gillar konceptet och tycker vid första ögonkastet att mekaniken verkar enkel men effektiv. Tycker att du har en distinkt ton på gång i texten också.

Det är såpass intressant att jag tycker att du ska arbeta vidare med det. Lägg ut det för lite öppen korrläsning eller så – bland annat verkar bindestrecken i avstavningar ha försvunnit. Kika lite extra på formgivningen – det är väldigt tighta marginaler; centrerad och kursiverad text blir lite besvärlig att läsa; versalerna i meningarna är normala medan gemenerna är kursiverade; etc.

Lite andra tankar:
  • Behövs verkligen motståndarens slag? Räcker det inte med rollpersonernas, eftersom du redan har en uppsjö olika tärningsutfall där? Undantaget är väl kanske i strid...
  • Hur fungerar det när man dör nästa session? Är det rent narrativt: "Och i och med den här handlingen offrar jag mitt liv"?
  • Kanske hade det varit nyttigt med några scenariouppslag för att ge en bild av hur man bör lägga upp dem.
  • Ett spelexempel hade också varit plus i kanten!
Tack för feedbacken! Jag ska kolla på det och se vad jag kan göra för förbättringar.

Jag håller på att jobba på ett äventyr och en dystopisk version av Malmö att superhjälta i med flera olika äventyrsuppslag.

Tanken med att man dör nästa session är att man har ett äventyr till innan kropper ger upp. Så man dör inte direkt för att man rullar det utan man har en till session (eller ett par om det är ett långt äventyr) på sig. Så man kan gå fullt ut i det för man kommer ändå dö, men överlever man det uppdraget så får man en hjärtattack eller super cancer och dör off screen.

Här är texten ifall någon vill korrläsa och kommentera: https://docs.google.com/document/d/1...MzkUXP4P_IWZiQ

God45

#PrayersForBahakan
Quadrante;n305222 said:
Du kan skriva det mer likt ”Du vet att din kropp håller på att ta slut, det här är sista äventyret!”
Bra förslag! Det ska jag göra.

Opoopo

Veteran
En mekanism för döden skulle kunna vara att SL ger en heads up i slutet av äventyret (som spelaren slagit fram att den ska dö under) att nu är det läge att offra din rollperson. Då kan spelaren maxa rollens kraft, göra något spektakulärt, en sista urladdning som också dödar hjälten på fläcken, eller vara så förödande för hjälten att hen sakta tynar bort om det passar bättre narrativt. Det skulle då ge en rejäl bonus på slaget/slagen.

Quadrante

Grisbonde
Om man vill, även det medför bokföring, så kan man istället för detta (döden dyker upp i ett tärningsresultat) ha det så att det byggs upp över tid. Varje gång man använder sin kraft, så får man en markör/poäng/kryss. När det når en tröskel i ansamlade markörer/poäng/kryss händer något.

Kan fortfarande kombineras med ovanstående.

Kan de återhämtas över tid?, eller är de permanenta?

entomophobiac

Low Prep High Play
Håller med föregående talare om att det är en cool idé. Är personligen inte jättepepp på superhjältar normalt (även om jag ser Vampire som ett superhjältespel), men det här känns såpass annorlunda att jag nog hade kunnat ta fram det en oplanerad rollspelskväll. :)

obak

Hero
I Grey Ranks finns ett system där karaktärens psyke bryts ned gradvis. Ett system med lite mer förutsägbarhet vore kanske inte helt fel?