Nekromanti Sekundärattribut och stridskonstfråga

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Lukt, smak och känsel - hur slår man fram det för samtliga raser?

När man skaffar en stridskonst och har ganska mycket i just den färdigheten, läste jag att man kunde bygga ut den med egna tekniker. Innebär det att man kan köpa en färdig stridskonst, exempelvis Salye Conor, och (när man blivit tillräckligt bra på den) lägga till en massa tekniker?

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red> | <A HREF="http://home.bip.net/ananas" target="_new">http://home.bip.net/ananas</A>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Det står någonstans att det slås med 2T6 har jag för med...

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Mederian

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
208
Location
Uppsala, Sverige
Lukt, smak och känsel - hur slår man fram det för samtliga raser?

Dessa sinnen är sekundära attribut för de flesta raser och slås därför fram med 2T6. Jag har för mig att tiraker har LUK som primärt attribut (slås därför med 3T6), och kanske ytterligare någon ras. Dvärgar har också ännu ett sekundärt attribut: infrasyn som slås fram med 2T6.

Allt detta och mer information om infrasyn står i Monster & Varelser.

När man skaffar en stridskonst och har ganska mycket i just den färdigheten, läste jag att man kunde bygga ut den med egna tekniker. Innebär det att man kan köpa en färdig stridskonst, exempelvis Salye Conor, och (när man blivit tillräckligt bra på den) lägga till en massa tekniker?

Jag har för mig att man kan träna in ytterligare tekniker, hittade du inga regler för det? Har för mig att jag sett något sådant.

/Mederian
 

Baron Drakvinge

Veteran
Joined
17 May 2001
Messages
11
Location
Arvika
Man kan lära sig nya tekniker till en stridskonst.
Detta står att läsa om i Krigarens väg. Har inte boken framför mig och kan tyvärr ej ge sid.nr. Men det står sist av allt efter stridskonsterna.
Tror att man måste ha 18 i stridskonsten för att utveckla nya tekniker. Dock kan man lära sig nya av en lärare, tar 80h. Och sen ytterligare 80h för att anpassa den till sin stridskonst. Att utveckla själv tar längre tid (kommer inte ihåg på rak arm tyvärr, gissar på 240h).

"Inter arma silent lege" (Bland vapen tiger lagarna)
-Cicero
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
En märklig sak är att det tar en vecka, en enhet, att skaffa en teknik när man skapar rp:n. Men när man väl spelar den tar det 4-6 enheter beroende på om man har lärare eller ej. Jag vet ej om det är Krilles, Dans eller nån annans fel.

// Avatarex, som härmed har dubbats till riddare.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"En märklig sak är att det tar en vecka, en enhet, att skaffa en teknik när man skapar rp:n."

Hmmm... var står det att en enhet motsvarar en vecka? Det kan jag aldrig komma ihåg att jag har sett (och då var jag ändå med och skrev skiten).

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Roblin

Warrior
Joined
2 Apr 2001
Messages
208
Location
uppsala, sverige
Även om inte en enhet är en vecka så är det väl en rätt bra jämförelse. Att det tar längre tid att lära sig saker i efterhand [läs. när man blir lite äldre] och inte lär sig saker lika snabbt.

-roblin-
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Jag har genomskådat er!

Exempel 1.
En vanlig specialisering t ex stridssvärd på färdigheten svärd, längdhopp på färdigheten hoppa, ljuga på övertala osv; tar en vecka att få och det tar en enhet att köpa den när man konstruerar RPn.

Exempel 2.
Att höja sig från 10 till 11 i en färdighet tar i genomsnitt två veckor (alltså två förhöjningsslag) eller två enheter när man skapar sin RP. Att höja från 15 till 16 tar sju slag (avrundat till åtta enheter för att jämna tal är lättare att räkna med). Att höja från 19 till 20 tar 19 slag (avrundat till tjugo för snygghetens skull).

Alltså, min tes stämmer överallt förutom gällande stridskonster, vilka inte finns i EON 1.

// Avatarex, som härmed har dubbats till riddare.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Dvärgar har även ett till primärt attribut

Nämligen känsel, KÄN, det finns dock skilda uppgifter på om de slår 3T6 eller 4T6, men jag antar att det är 3T6. Kolla i Monster & Varelser, EON 1, Mundana eller Dvärgar.

// Avatarex, som härmed har dubbats till riddare.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Jag har genomskådat er!

"Att höja sig från 10 till 11 i en färdighet tar i genomsnitt två veckor (alltså två förhöjningsslag) eller två enheter när man skapar sin RP. Att höja från 15 till 16 tar sju slag (avrundat till åtta enheter för att jämna tal är lättare att räkna med). Att höja från 19 till 20 tar 19 slag (avrundat till tjugo för snygghetens skull)."

Och att höja från 14 till 15? Hur lång tid tar det för två enheter? Att höja från 18 till 19? Hur lång tid tar det för åtta enheter? Vad händer om man råkar slå femtielva på första försöket när man ska höja från 21 till 22? Hur kan det då komma sig att en vecka motsvarar 20 enheter?

Som sagt var, det finns ingen egentlig korrelation mellan enheter och tid.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: När man LÄR sig stridskonster... Neo?

"Måste man lära sig momenten i stridskonsten först, sedan teknik för teknik tills man kan den. Eller får man allt i ett paket, så att säga, när man börjar lära sig och slår sitt första PSY-slag för det?"

Momenten är en del av färdighetschansen. Dessa får du "på köpet". Teknikerna måste du skaffa separat en och en efter att du har fått minst FC 5 i stridskonsten.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ach so...

"Är det alltså normala undervisningsregler på det eller gäller reglerna för att lära sig nya tekniker i KV?"

Normala undervisningsregler gäller, utom när man försöker modifiera sin stridskonst och utveckla nya tekniker och moment som inte finns i den. Då gäller KV.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Marco, svara!

Om man hade velat så hade man betalat t ex 4 enheter för 12 till 13 men det blir för komplicerat då.
Man vill inte slå 140 föröjningsslag. Det är lättare att lägga ut enheter. Jag har rätt, och det vet du men du vill bara hålla det hemligt av någon anledning. Marco eller CJS kan väl svara. Eller Krille.

// Avatarex, som härmed har dubbats till riddare.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Marco, svara!

Klart du har rätt. Han vägrar bara erkänna att neogames har gjort en miss. Och så klagar han på mig.

Hursomhelst är stridstekniker alldeles för bra. tycker att de ska kosta ungefär 8 enheter för en teknik. Då måste man bli bra innan man kan nyttja teknikerna. Allstå blir det lite mindre koboldiskt med stridstekniker.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Re: Marco svarar!

Enheter används enbart vid rollpersonsgenereringen. Det finns ingen korrelation mellan enheter, tid eller förbättringsslag, inte vad vi har tänkt iaf. Jag tror nämligen att man lär sig mer under rollpersonsgenereringen än motsvarande ca 140 veckors erfarenhet... Fast andra kanske spelar med RPer i 3-årsåldern, vad vet jag? ,-)

Dessutom finns det ju ett antal regler som gör att kopplingarna inte stämmer, tex lättlärda färdigheter.

Vill man leta konspirationer så spelar det ingen roll vad jag säger, men jag säger som det är - vi har inte haft någon tanke på korrelation mellan enheter, förbättringsslag och tid. Inte så det är ett "hemligt system" bakom det hela.

42. ,-)



-Marco Behrmann
-Neogames AB
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Nej, men omedvetet isåfall

Först och främst, man tränar inte färdighter varje vecka. Det är onaturligt. Dessutom så har man grundchans i massa färdigheter, det skulle kunn motsvara övrig träning.

Hur kommer det sig att ni valde 8 enheter per nivå efter fc 15 och 20 enheter per nivå efter fc 20?

Iofs så höjer man väldigt sällan över 20 när man skapar karaktären, men ändå. Ibland har man 21 eller 22, om man är framgångsrik vapenmästare med föräldrar av samma yrke osv. Men oftast inte. Jag vill bara höra historien bakom detta att ni valde vad det ska kosta att höja färdigheter.

Ja, vi vet svaret. Men vad är frågan?

// Avatarex, som härmed har dubbats till riddare.
 
Top