entomophobiac
Low Prep High Play
Tärningslösa och samberättande system är något som intresserat mig väldigt mycket senaste åren, av olika anledningar. Igår kväll läste jag igenom reglerna till Darkly Through the Labyrinth, som i grund och botten är ett spel där du spelar FBI-agenter som undersöker ockulta brottsfall i USA på 80-talet.
Spelet är ett lightweight regelsystem för att spela duktiga agenter. Det finns flera mekanismer för att simulera undersökning och även om det fortfarande är tärningsslag som avgör i slutänden så är dessa kopplade till målsättningar och inte individuella handlingar. Du säger exempelvis "Jag vill ta mig in i det låsta rummet", snarare än "Jag dyrkar upp låset". Kan tyckas vara en meningslös skillnad, men känns som att det passar spelets ton och tema väldigt bra.
Men det riktigt intressanta kommer i delen om Profiling. I början av en undersökning, och även under resans gång, så tillåts spelare själva komma upp med förövarens profil. Lyckas de med sina tärningsslag så kan de berätta vem förövaren är, informerat av vad de hittar i sina brottsplatsundersökningar. "Vit man. Sannolikt katolsk bakgrund. Stort hävdelsebehov. Mördar bara män, kanske på grund av avundsjuka, mindervärdeskomplex, eller undertryckta känslor."
De kan inte ta fram vem den skyldige är på det här sättet, eftersom det är del av undersökningen, men de kan definiera profilen i allt mer detalj längs resans gång. De kan även ta fram flera olika profiler, även om det mest förvirrar undersökningen.
Det här kändes väldigt intressant och tematiskt riktigt, från alla olika TV-serier och filmer en sett med liknande teman. Spekulationer om motiv och personlighet är ju en av de viktigaste delarna av genren, och att lämna över kontrollen till gruppen gör ju att du kan spela en sån här undersökning med betydligt mindre förberedelser än som skulle krävas annars.
Nu makalöst nyfiken på att testa detta i spel!
Spelet är ett lightweight regelsystem för att spela duktiga agenter. Det finns flera mekanismer för att simulera undersökning och även om det fortfarande är tärningsslag som avgör i slutänden så är dessa kopplade till målsättningar och inte individuella handlingar. Du säger exempelvis "Jag vill ta mig in i det låsta rummet", snarare än "Jag dyrkar upp låset". Kan tyckas vara en meningslös skillnad, men känns som att det passar spelets ton och tema väldigt bra.
Men det riktigt intressanta kommer i delen om Profiling. I början av en undersökning, och även under resans gång, så tillåts spelare själva komma upp med förövarens profil. Lyckas de med sina tärningsslag så kan de berätta vem förövaren är, informerat av vad de hittar i sina brottsplatsundersökningar. "Vit man. Sannolikt katolsk bakgrund. Stort hävdelsebehov. Mördar bara män, kanske på grund av avundsjuka, mindervärdeskomplex, eller undertryckta känslor."
De kan inte ta fram vem den skyldige är på det här sättet, eftersom det är del av undersökningen, men de kan definiera profilen i allt mer detalj längs resans gång. De kan även ta fram flera olika profiler, även om det mest förvirrar undersökningen.
Det här kändes väldigt intressant och tematiskt riktigt, från alla olika TV-serier och filmer en sett med liknande teman. Spekulationer om motiv och personlighet är ju en av de viktigaste delarna av genren, och att lämna över kontrollen till gruppen gör ju att du kan spela en sån här undersökning med betydligt mindre förberedelser än som skulle krävas annars.
Nu makalöst nyfiken på att testa detta i spel!