Våra kampanjer har en tendens till att vara en enda lång historia, det blir långa arbetsdagar för rollpersonerna och de har knappt tid för några sjukdagar, även om dygnsvilan ofta uppfylls är det aldrig tal om att följa reglerna om veckovila. Rollpersonerna förväntas ständigt vara i tjänst och utbrändhet borde slå ut fler rollpersoner än svärd och laserpistoler.
Vår kampanjer har en tendens till att vara ett enda stort äventyr (med många små delar), vilket gör att det kan bli väldigt konstigt att ta ett par veckors semester mitt i allt. Jag menar, om du jagar en kult som förbereder att mana fram en ny gud som strävar efter att förgöra din väld, vart skickar du din semesteransökan? Vad svarar du när din arbetsgivare frågar om du har stämt av med kunden att du kommer vara borta den perioden? Hur skall du kunna svara på om det finns några viktiga deadlines den tiden när du inte vet när stjärnorna står rätt?
Min fråga är, hur motiverar ni i era kampanjer att rollpersonerna tar ledigt för att festa upp pengarna, träna upp nya färdigheter och göra den lokala motsvarigheten till att binga den senaste filmserien? Är det när projektet är slut och prinsessan återbördad till Svarte Baronen eller under resans gång? Det finns ofta någon form av tidspress i äventyr och kampanjer för att skapa spänning och motivera till handling, till exempel så ger sig Frodo iväg för att inte bli funnen av Nazgûlerna och förekomma kriget "som kommer", vilket kan göra det riktigt svårt att förklara varför rollpersonerna tar 2-3 månaders semester. Hur har ni gjort?
Vår kampanjer har en tendens till att vara ett enda stort äventyr (med många små delar), vilket gör att det kan bli väldigt konstigt att ta ett par veckors semester mitt i allt. Jag menar, om du jagar en kult som förbereder att mana fram en ny gud som strävar efter att förgöra din väld, vart skickar du din semesteransökan? Vad svarar du när din arbetsgivare frågar om du har stämt av med kunden att du kommer vara borta den perioden? Hur skall du kunna svara på om det finns några viktiga deadlines den tiden när du inte vet när stjärnorna står rätt?
Min fråga är, hur motiverar ni i era kampanjer att rollpersonerna tar ledigt för att festa upp pengarna, träna upp nya färdigheter och göra den lokala motsvarigheten till att binga den senaste filmserien? Är det när projektet är slut och prinsessan återbördad till Svarte Baronen eller under resans gång? Det finns ofta någon form av tidspress i äventyr och kampanjer för att skapa spänning och motivera till handling, till exempel så ger sig Frodo iväg för att inte bli funnen av Nazgûlerna och förekomma kriget "som kommer", vilket kan göra det riktigt svårt att förklara varför rollpersonerna tar 2-3 månaders semester. Hur har ni gjort?