Nekromanti Seminarier och Workshops på konvent

Schnoogie

Veteran
Jag är intresserad av era åsikter vad det gäller seminarier och workshops på konvent. Jag tänker främst på praktiska saker som till exempel tips om hur man läser in och spelleder konventsäventyr på bra sätt, hur man får gruppen intresserad av äventyret och så vidare.

Kanske även lite skrivarverkstäder där man får tips och idéer om hur man skriver bra konventsäventyr och spelkaraktärer för dylika.

Det jag vill ha av er är dels idéer - vad skulle ni vilja se på ett konvent? - dels föreläsare som ni skulle vilja lyssna på, och dels om ni faktiskt skulle vilja ha seminarier och workshops på konvent överhuvudtaget.

Lämna gärna kommentarer om vad ni tycker, och vilka ämnen ni skulle vara intresserade av.

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Jag tycker att seminarier och workshops är en jättebra idé och skulle bli glad om Stockholms Spelkonvent tog ett steg i den riktningen.

Vad som vore intressant att höra och delta i vore samtal om speldesign och i vilket syfte man skriver ett rollspel i Sverige idag.

För att svara direkt på din andra fråga; så ja, det skulle jag vara intresserad av. Men inte i år.

Schnoogie

Veteran
Som ett förtydligande vill jag säga att jag i dagsläget INTE är knuten till några konvent överhuvudtaget. Jag nämner SSK och GothCon därför att jag har kontakter i respektive konvents ledning, men jag har alltså inte presenterat några förslag för något av konventen än.

Japp, jag håller med. Jag är även personligen intresserad av HUR man skriver ett rollspel, praktiska tips och trick, vad man skall tänka på osv.

Om du är intresserad inför nästa år får du gärna skicka ett PM med en mailaddy och vad du kan tänka dig att föreläsa om, så återkommer jag vid ett senare tillfälle när det börjar dra ihop sig.

Johan K

Gammal & dryg
Ja absolut, jag skulle tycka att det vore mycket intressant med seminareier & workshops på konvent. Alltid lintresant med att möta ansra folk som är sl & spelare & utbyta erfarnheter.
Det är en sak att disskutera på forum & en sak at träffas IRL.

/ Johan K, som snart skall åka iväg till Tokholmen

MrG

Swashbuckler
Jag tycker om tanken och företelsen. Har hållit i ett spelledarseminarium en gång i tid och gör det gärna igen. Det brukar också till och från dyka upp trevliga sånna gruppdiskutioner kring rollspelsbarens bord och det har alltid varit en av anledningarna till att vi kört baren i alla dessa år.

Scenarioskrivar tankeutbyte är en trevlig idé och kul om man skulle kunna bolla idéer och lära mer av varandra. När man skriver och arrar ser man tyvärr inte så mycket av alla andras scernarion. Vi har prövat att köra lite speltestutbyte vilket är en trevlig och bra idé, men sedan skulle det vara kul att göra mer för att få igång nya skrivbenter också.

Schnoogie

Veteran
Strålande! Jag skriver upp dig som potentiell föreläsare i min lilla lista. Du kan PMa mig eller skicka mail till asa@devilkitten.se, så kan vi prata vidare om eventuell inblandning i mina vilda planer att ta över.. ehm.. att anordna seminarier :gremsmile:

.åsa

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Vi har prövat att köra lite speltestutbyte vilket är en trevlig och bra idé, men sedan skulle det vara kul att göra mer för att få igång nya skrivbenter också."

Apropå det, vore det inte möjligt att även ordna någon slags mailinglista eller dylikt för konventsscenarioskribenter? Så man kan speltesta och kommentera varandras scenarion, för sådant är alltid värdefullt och borde göras mycket oftare.

Schnoogie

Veteran
Jo, men det känns som något som konventet bör ta hand om inbördes. Jag är inte längre rollspelsansvarig någonstans (ack, tomhet!), så jag kan inte implementera idén, men jag skall lägga fram den för nästa års rollspelsgrupp på GothCon.

MrG

Swashbuckler
Apropå det, vore det inte möjligt att även ordna någon slags mailinglista eller dylikt för konventsscenarioskribenter? Så man kan speltesta och kommentera varandras scenarion, för sådant är alltid värdefullt och borde göras mycket oftare.
Den enkla variant jag kört har gått ut på att kolla in vilka som arrangerar och maila dem som jag tror finns i samma stad (eller som finns i en annan stad som jag tror jag kan passera vid lämplig tidpunkt).

Har även bollat över forumpm möjligheter att speltesta åt varandra (även om det sedan inte hans med) och så bekantskapskrets såklart (blir lite enklare när man har andra arrangörer i samma huskropp).

Men jag kan kolla om det går att göra något via rollspelsbaren, vi har tentakler i flera städer också och jag tror att vi har folk som är speltestsugna i både lkpg och sthlm (och jag är alltid på i mån av tid i gbg).

edit: Litet tilllägg när jag insåg vem som ställt ursprungsfrågan, nu i våras till LinCon högg jag tag i GothCons rollspelfolk för speltester också, så det kan också vara en variant :gremlaugh: