Om någon vill veta vad nästa steg är i utvecklingen av min spelvärld så tänkte jag berätta det nu.. Om någon vill veta vad det är för spelvärld jag snackar om postar jag länkar till tidigare inlägg..
Jag har arbetat fram en metod för att skriva spelvärlden som funkar väldigt bra för mig själv.. Om någon är intresserad av att veta hur arbetet gått till så beskriver jag det: (Annars är det nog rätt tråkigt. Hoppa över!)
1. Jag har skapat en ungefärlig bild av hur jag vill att världen ska sluta som, skrivit ner lite om alla områden.
2. Jag har skrivigt metaploten och urbakgrunden: Ändrade lite på slutresultatet.
3. Jag har lagt grunderna för språket, och ändrat lite till på världen. Nu vet jag ungefär hur den ska se ut. Jag börjar gå in på detalj, område efter område. Tanken är att jag ska beskriva det område där spelarna ska börja spela, (Kollade upp vad dom ville) och fortsätta därifrån.
4. Skissade upp punkter som beskrev Ransgaard, området, och kom till religion.. Skissade upp punkter som beskriver religion..
Fattar ni? Börja skissa, när skisserna rör vid något, skissa upp det.. Angripa det från så många håll som möjligt. Nu kanske detta inte är tillräckligt unikt för att vara intressant, men jag såg ingen som beskrev en liknande teknik när folk frågade om "hur man skriver rollspel"..
Iallafall. Här är Ransgaard, förenklat till punkter, tankarna jag har om området.
*Natur: Gammal och ofta orörd. Vidsträckt med många gamla "monster" jämfört med andra områden. Varierande miljö: Berg, slätter, skogar..
*Slätter bebodda av familjer/klaner av Ranser, urbefolkningen, eller ulvmän, andra djurmän, "orcher"..
*Samhällen: Oftast enskilda gårdar eller nomadiska familjer. Byar kan bestå av några stora gårdar och kommers som uppkommit runt detta. Städer? Kanske ett fåtal, en eller två.. eller tre. /images/icons/smile.gif Befolkningen är kanske 1/4 invandrande människor eller andra varelser, pga Ransgaards frihet och främlingsvänlighet. (Se nedan)
*Teknologi: Bra vapenkunskap, bra sjukvårdskunskap, dåliga kommunikationsmöjligheter.
*Byggnader: Trä, lera, tält.. Sten är en riktig statussymbol: Dyrt, och dessutom så visar det att man inte behöver föra en nomadisk tillvaro..
*Religion: Många olika religioner, i täten kanske ransernas monoteism..
*"Filosofi": I Ransgaard behandlar man människor efter vad dom har gjort. Vänner värderas högt, rivaliserande familjer behandlas dåligt, och man är inte automatiskt fientlig mot främlingar.
*Styrelseskick: Representanter för ätter, stora gårdar, och områden bildar ett råd. Från början skulle rådet bara ta hand om vissa saker, som t. ex välja kung, men nu när inte Ransgaard har haft en kung på väldigt länge så har rådet taget över makten helt. Familjerna/Områden är rätt självstyrande ändå.. En ny kung skulle kunna leda Ransgaard till nya höjder genom enighet: Det är många fejder och rivaliteter mellan familjer.
*Magi: Inga magiskolor eller nåt, den som har magiska förmågor lever avskilt, tar lärlingar.. Har inte utvecklat magin så mycket.
Över till Magin då, i reglerna och i världen.. Jag tänker använda ett väldigt fritt system.. Min idé just nu är att magikern säger vad han/hon vill göra, och SL bestämmer utifrån vad magikern kan, hur svårt det är.(En magiker som kan kontrollera eld kan tända eld på saker och ting. Någon som är specialiserad på frammana eld gör det ännu lättare. Lite trist exempel, men ni fattar.)
Sedan finns det ritualer, besvärjelser som ger en specifik effekt, och som kräver specifikt "kastande".
Kommentarer??? Och om ni inte vet vad det här för rollspel jag snackar om, säg till..
/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
Jag har arbetat fram en metod för att skriva spelvärlden som funkar väldigt bra för mig själv.. Om någon är intresserad av att veta hur arbetet gått till så beskriver jag det: (Annars är det nog rätt tråkigt. Hoppa över!)
1. Jag har skapat en ungefärlig bild av hur jag vill att världen ska sluta som, skrivit ner lite om alla områden.
2. Jag har skrivigt metaploten och urbakgrunden: Ändrade lite på slutresultatet.
3. Jag har lagt grunderna för språket, och ändrat lite till på världen. Nu vet jag ungefär hur den ska se ut. Jag börjar gå in på detalj, område efter område. Tanken är att jag ska beskriva det område där spelarna ska börja spela, (Kollade upp vad dom ville) och fortsätta därifrån.
4. Skissade upp punkter som beskrev Ransgaard, området, och kom till religion.. Skissade upp punkter som beskriver religion..
Fattar ni? Börja skissa, när skisserna rör vid något, skissa upp det.. Angripa det från så många håll som möjligt. Nu kanske detta inte är tillräckligt unikt för att vara intressant, men jag såg ingen som beskrev en liknande teknik när folk frågade om "hur man skriver rollspel"..
Iallafall. Här är Ransgaard, förenklat till punkter, tankarna jag har om området.
*Natur: Gammal och ofta orörd. Vidsträckt med många gamla "monster" jämfört med andra områden. Varierande miljö: Berg, slätter, skogar..
*Slätter bebodda av familjer/klaner av Ranser, urbefolkningen, eller ulvmän, andra djurmän, "orcher"..
*Samhällen: Oftast enskilda gårdar eller nomadiska familjer. Byar kan bestå av några stora gårdar och kommers som uppkommit runt detta. Städer? Kanske ett fåtal, en eller två.. eller tre. /images/icons/smile.gif Befolkningen är kanske 1/4 invandrande människor eller andra varelser, pga Ransgaards frihet och främlingsvänlighet. (Se nedan)
*Teknologi: Bra vapenkunskap, bra sjukvårdskunskap, dåliga kommunikationsmöjligheter.
*Byggnader: Trä, lera, tält.. Sten är en riktig statussymbol: Dyrt, och dessutom så visar det att man inte behöver föra en nomadisk tillvaro..
*Religion: Många olika religioner, i täten kanske ransernas monoteism..
*"Filosofi": I Ransgaard behandlar man människor efter vad dom har gjort. Vänner värderas högt, rivaliserande familjer behandlas dåligt, och man är inte automatiskt fientlig mot främlingar.
*Styrelseskick: Representanter för ätter, stora gårdar, och områden bildar ett råd. Från början skulle rådet bara ta hand om vissa saker, som t. ex välja kung, men nu när inte Ransgaard har haft en kung på väldigt länge så har rådet taget över makten helt. Familjerna/Områden är rätt självstyrande ändå.. En ny kung skulle kunna leda Ransgaard till nya höjder genom enighet: Det är många fejder och rivaliteter mellan familjer.
*Magi: Inga magiskolor eller nåt, den som har magiska förmågor lever avskilt, tar lärlingar.. Har inte utvecklat magin så mycket.
Över till Magin då, i reglerna och i världen.. Jag tänker använda ett väldigt fritt system.. Min idé just nu är att magikern säger vad han/hon vill göra, och SL bestämmer utifrån vad magikern kan, hur svårt det är.(En magiker som kan kontrollera eld kan tända eld på saker och ting. Någon som är specialiserad på frammana eld gör det ännu lättare. Lite trist exempel, men ni fattar.)
Sedan finns det ritualer, besvärjelser som ger en specifik effekt, och som kräver specifikt "kastande".
Kommentarer??? Och om ni inte vet vad det här för rollspel jag snackar om, säg till..
/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\