En variant …
Om man använder Wounds & Vitality-systemet från Unearthed Arcana funkar det som följer:
Kroppshyddebaserade hp (Wounds) = Con × N
N är 1 för Small, Medium och Large; 2 för Huge; 4 för Gargantuan; 8 för Colossal; 0,5 för Tiny; 0,25 för Diminutive; 0,125 för Fine.
Erfarenhetsbaserade hp (Vitality) = vanliga hp
Och här följer en massa info som egentligen inte har med din fråga att göra, men som jag bifogar ändå för de som vill veta mer om hur W&V funkar.
NPC-klasser har ingen Vitality och varelser utan Con har Wounds = vanliga hp och ingen Vitality.
Skada dras först från Vitality; och när dessa är slut från Wounds.
Crits går direkt på Wounds, men vapen gör bara sin vanliga skada utan crit multiplier (vapen som har crit multiplier större än ×2 får utökad crit range i stället: ×3 = 19–20; ×4 = 18–20; ×5 = 19–20).
Nonlethal damage finns inte.
0 Wounds = Fort save DC 15. Lyckat = disabled. Misslyckat = unconscious och dying.
Dying = Fort save DC 10 + antal rundor sedan dying, varje runda. Misslyckat = död. Lyckat med <5 = dying. Lyckat med 5–9 = stable och unconscious. Lyckat med >9 = conscious och disabled.