Nekromanti Separera hit points från hit points?

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,198
Location
Göteborg
Antag att man vill veta hur stor del av en varelses hit points som utgörs av kroppshydda, och hur stor del som utgörs av erfarenhet, hur skulle man bära sig åt då?

Förslag?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Svår fråga, inget bra svar ... men ett dåligt

Jag skulle säga att en varelses CON är lika med grund HP, och sedan är allt annat erfarenhet.

CON = kroppshydda, så att säga.

Hit Die per level = hp för erfarenhet

/M
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,198
Location
Göteborg
Re: Svår fråga, inget bra svar ... men ett dåligt

Men det stämmer ju inte... Om snittet på t8:or är 4,5, så är 1HD-monstren väääldigt magra.

Hmm, kan man utgå från varelsernas storlek?
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Svår fråga, inget bra svar ... men ett dåligt

Tja, hitta på en bra skala med size-mods (där ett Medium size creature har 1, förslagsvis) om det inte redan finns och multiplicera dem med CON (eller CON-modifiern, eller skostorleken) vettja.
 
G

Guest

Guest
Re: Svår fråga, inget bra svar ... men ett dåligt

Jag skulle nog räkna lite annorlunda... Rollpersonens FORT-save +10.

Detta grundar jag på Conans Massive Damage regler, resultatet symboliserar medelvärdet av en skada av ett välriktat hugg en rollperson pallar...

svammel.... :gremlaugh:
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Den tumregel spelmakarna själva använder är ju:

Alla hp från ras är kroppshydda.
Alla hp från klass är erfarenhet.

Undantag: folk med enbart klass-hp har hp från lvl 1 som kroppshydde-hp.

Och ge fasen i racial HD från Savage Species. :gremsmile:
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,198
Location
Göteborg
Re: Svår fråga, inget bra svar ... men ett dåligt

Skostorleken! Skitbra! Nu har jag allt jag behöver veta.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,966
Location
Stockholm
En variant …

Om man använder Wounds & Vitality-systemet från Unearthed Arcana funkar det som följer:

Kroppshyddebaserade hp (Wounds) = Con × N

N är 1 för Small, Medium och Large; 2 för Huge; 4 för Gargantuan; 8 för Colossal; 0,5 för Tiny; 0,25 för Diminutive; 0,125 för Fine.

Erfarenhetsbaserade hp (Vitality) = vanliga hp

Och här följer en massa info som egentligen inte har med din fråga att göra, men som jag bifogar ändå för de som vill veta mer om hur W&V funkar.

NPC-klasser har ingen Vitality och varelser utan Con har Wounds = vanliga hp och ingen Vitality.

Skada dras först från Vitality; och när dessa är slut från Wounds.

Crits går direkt på Wounds, men vapen gör bara sin vanliga skada utan crit multiplier (vapen som har crit multiplier större än ×2 får utökad crit range i stället: ×3 = 19–20; ×4 = 18–20; ×5 = 19–20).

Nonlethal damage finns inte.

0 Wounds = Fort save DC 15. Lyckat = disabled. Misslyckat = unconscious och dying.

Dying = Fort save DC 10 + antal rundor sedan dying, varje runda. Misslyckat = död. Lyckat med <5 = dying. Lyckat med 5–9 = stable och unconscious. Lyckat med >9 = conscious och disabled.
 
Top