Nekromanti Serenity-rollspel?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Så, jag har hört att serenity gått och blivit rollspel. Har inte hittat så mycket om det. Faktum är att jag inte ens vet om det har släppts eller inte.

Nån som vet nått om det? Är det bra? Vilken typ av spelsystem är det? Finns det liknande rollspel som är bättre?

Jag är nämligen ute efter nått rollspel av den typen: litet gäng råskinn som glider omkring i ett slitet rymdskepp. Vad jag mest är ute efter är ett spelsystem som funkar bra, som inkorporerar rymdskepp och dylikt. Sen vilken setting det är går ju och ändra allt eftersom =)

Foggmock

Myrmidon
Finns recension i Fenix och på rpg.net. Buss på!

Om jag ska säga mitt så gör systemet sitt jobb men inte så mycket mer. Boken är fullspäckad med världsinfo dock, ett fet-plus i min bok.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Absolut, den kombinationen är tusen gånger bättre än "Världen beskrivs men inte så mycket mer. Men boken är fullspäckad med regler dock." :)

Lär bli att jag köper Serenity, håller på att se Firefly just nu och den är ultrabra.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Mmmm, tackar för fingervisningen. Efter att ha läst dom där recencionerna kommer jag nog definitivt att inverstera i Serenitiboken.

jag är kanske lite skeptiskt till spelsystemet men resten verkar göra boken värd att köpa (lustigt nog, eftersom det var ett spelsystem jag var på jakt efter).

StefanB

Warrior
Laholm, Halland, Sverige, EU, Norra Halvklotet, Te
Jag har sen ett tag tillbaka vart ägare av SerenityRPG men har inte spelat det nått änn. Reglerna verkar bra och fungerande, mycket merits/flaws vilket passar ganska bra.

Dock mycket lite info om världen men sisst jag kollade runt så var det en 'Verse bok på väg.

Spitfire

Swordsman
om du vill veta mer om Serenity rollspelet kan jag tipsa om http://wavesintheblack.aimoo.com/ som är det Inofficiella Officiella forumet för Serenity.

Serenity släpptes redan inför Bio releasen av filmen förra året och de hade ett exemplar i en av butikerna på BSK.

Sen några månader spelledar jag själv Serenity och diggar själv stenhårt det där smutsiga och grova sättet att se på Science fiction, speciellt med en sci fi som inte tar sig själv på allvar.
Kolla bara följande citat från ett av Firefly avsnitten
Wash: Telepati? Är inte det science fiction eller något?
Zoe: Wash, vi bor på ett rymdskepp....
wash: ...Och?

som sagt har systemet lite hål, men det gör skapar bara större möjligheter för husregler.

ÄlveKatt

Veteran
Jag skulle rekommendera Skymningshem, andra imperiet. Det har alla regler man behöver för det du beskriver. Spelvärldens handel domineras av storföretag, men man borde ändå kunna vrida fram många äventyrskoncept för en liten frilansfraktare ur spelvärlden.

Systemet för rymdskepp kan dock ta lite tid att greppa, men i slutändan är det extremt vettigt.

Duddmannen

Hero
Jag fick spelet i present för en dryg vecka sedan och jag måste säga att jag är imponerad. Systemet är superenkelt och funkar för alla situationer. Genidraget att göra rymdskepp till rollpersoner (eller i vart fall spelarkontrollerade icke-spelarpersoner) är supersmart.

Det enda jag kan säga emot spelet så här långt är att man baserat universat på hur det såg ut i filmen - ett solsystem med massor av bebodda planeter, istället för hur det var tänkt i serien - massor av solsystem med en eller två planeter var. Filmen var ball, men eftersom den var en stor komprimerad story-arc för fem säsonger tv-serie, blev det lite... kompakt.

Jag kommer alltså att köra med ett stort universa, massa solsystem och glest mellan folken. Dessutom ska Reavers få vara lite mer mystiska...