Nekromanti Seriös fråga om energi

Magnum_UBBT

Warrior
Grundfrågan som jag behöver ett svar på är: Hur kan man använda råenergi i vapenteknologi, och följdfrågan är då: Hur skulle detta fungera rent praktiskt.

För att förklara min frågeställning så håller jag (+ fler) att skapa ett SF rollspel. Projektet är långt gånget (inne på år 5 nu) och i världen finns bla en humanoid alienras. (för att beskriva riktigt enkelt så liknar dom iaf till storlek och kroppsform alienrasen Protos i PC-spelet StarCraft)

Tillbaka till frågan, (du kan glömma Protos nu) :gremsmile:
Alienrasen i fråga har via sin teknologi tillgång till oändliga mängder energi och kan även lagra stora energimängder. Med "råenergi" så syftar jag på energin som finns i blixtar och likande. Ansenlig energi kan även lagras i bärbara behållare. Hur detta går till har jag beskrivet på ca 9 A4 på men det är egetligen orellevant

Min fråga är: Hur kan man använda sig av energi i vapenteknologi? Grundtanken var att man kan frigöra riktade "pulsar" av bixtliknande energi. Är detta hypotetiskt möjligt? Vilken skadeeffekt skulle detta få mot biologiska och metalliska matrial?

Med hopp om feedback

/Magnum
In cooperation with
Stellar Gate Enterprices
Red Line Logisics, and
the ambassador of The VAAR

Krille

Super Moderator
"Min fråga är: Hur kan man använda sig av energi i vapenteknologi? Grundtanken var att man kan frigöra riktade "pulsar" av bixtliknande energi. Är detta hypotetiskt möjligt? Vilken skadeeffekt skulle detta få mot biologiska och metalliska matrial?"

Blixtar är egentligen så enkla att de är komplexa: de är ett elektriskt överslag: det vill säga en elektrisk ström skiter i att det inte finns en ledare och sticker över från en "sändare" till en "mottagare". För att blixten ska klara att överbrygga avståndet så måste det vara rätt schysst kräm i den, vilket leder till att det är en ren jävelmassa elektrisk energi som knatar över i överslaget. Detta ger, tillsammans med det elektriska motståndet i både luften och i mottagaren, att en stor del av den elektriska energin omvandlas till andra former, nämligen värme och ljus. Ljuset skadar inte så mycket, men värmen får saker att expandera, och eftersom det sker blixtsnabbt (pun intended) så exploderar det helt enkelt. Det är det som ger upphov till åskknallar. Dessutom kan den elektriska strömmen orsaka skador på elkänsliga saker, som till exempel nervsystem och annat elektriskt i kroppen.

Det du behöver för att lagra blixtar är en schysst kondensator eller något annat som kan hålla massa elektrisk energi som kan urladdas snabbt. Ett normalt åskmoln eller en schysst askpelare från ett vulkanutbrott borde göra susen.

Det är inte lätt att använda blixtar som vapen. Minsta motståndets lag gäller, så de tar snabbaste vägen till urladdningen. Det gör att de inte är så snuskelätta att kontrollera - de sticker gärna iväg åt ett enklare håll om de kan. Skulle de dessutom råka hitta ett ledande jonspår i luften så drar de iväg dit utan en sekunds tvekan.

Energi är egentligen grunden i all vapenteknologi. Det är dock inte särskilt ofta av den där coola specialeffektstypen, utan oftast av helt vanlig kinetisk energi (något rör sig har energi). När något med kinetisk energi, till exempel en kula eller ett svärd, träffar ett mål så måste energin absorberas. Det gör att målet deformeras, och om energin är för stor så trasas målet sönder.

Magnum_UBBT

Warrior
Blixtar är egentligen så enkla att de är komplexa: de är ett elektriskt överslag: det vill säga en elektrisk ström skiter i att det inte finns en ledare och sticker över från en "sändare" till en "mottagare". För att blixten ska klara att överbrygga avståndet så måste det vara rätt schysst kräm i den, vilket leder till att det är en ren jävelmassa elektrisk energi som knatar över i överslaget. Detta ger, tillsammans med det elektriska motståndet i både luften och i mottagaren, att en stor del av den elektriska energin omvandlas till andra former, nämligen värme och ljus. Ljuset skadar inte så mycket, men värmen får saker att expandera, och eftersom det sker blixtsnabbt (pun intended) så exploderar det helt enkelt. Det är det som ger upphov till åskknallar. Dessutom kan den elektriska strömmen orsaka skador på elkänsliga saker, som till exempel nervsystem och annat elektriskt i kroppen.
Hmm, okey så långt har även jag kommit i min tankebana. Om man tänker lite fritt, går det att "leda" denna energi/blixt eller rikta den mot en önskvärd punkt?
Låt säga att man framkallar/släpper lös denna blixt i en ledare (typ rak stav) =7
Kan man då få sån kräm i blixten att den fortsätter i ledarens riktning?

Det du behöver för att lagra blixtar är en schysst kondensator eller något annat som kan hålla massa elektrisk energi som kan urladdas snabbt. Ett normalt åskmoln eller en schysst askpelare från ett vulkanutbrott borde göra susen.
*ler*.. jo det stämmer men som sagt, lagringen av energi kan åtgärdas. Förutsett att du har tillgång till obegränsad energi och dessutom kan lagra denna. (detta stämmer iofs inte med det förenklar tänkandet)

Det är inte lätt att använda blixtar som vapen. Minsta motståndets lag gäller, så de tar snabbaste vägen till urladdningen. Det gör att de inte är så snuskelätta att kontrollera - de sticker gärna iväg åt ett enklare håll om de kan. Skulle de dessutom råka hitta ett ledande jonspår i luften så drar de iväg dit utan en sekunds tvekan.

Kan man skapa ett "språr" som blixten kan löpa i? Om man ioniserar luften mellan sändaren och mottagaren och på så vis skapar en korridor som energin kan löpa i. Hur skulle det påverka?

Energi är egentligen grunden i all vapenteknologi. Det är dock inte särskilt ofta av den där coola specialeffektstypen, utan oftast av helt vanlig kinetisk energi (något rör sig har energi). När något med kinetisk energi, till exempel en kula eller ett svärd, träffar ett mål så måste energin absorberas. Det gör att målet deformeras, och om energin är för stor så trasas målet sönder
.
Stämmer. Människan använder sig fortfarande av projektilteknologi. Mest pga att den är på många sett överlägsen både blasters och laservapen i rent stridssyfte för den enskilda soldaten på marken.

Krille

Super Moderator
"Kan man då få sån kräm i blixten att den fortsätter i ledarens riktning?"

Nepp. Elektroner är så lätta att de knappt har någon tröghet. Dessutom är överslagen en rätt ball samverkan mellan sändare och mottagare: sändaren bistår med en schysst laddning som mer eller mindre skuttar från en punkt till en annan. Mottagaren "känner av det" och skickar ut trevare i form av laddade spår från spetsiga föremål. När en laddad punkt hos sändaren kommer i närheten av ett laddat spår från mottagaren så sker ett överslag. Rent statistiskt så brukar kortaste avståndet mellan sändare och mottagare innebära minsta motståndet, men det är inte så läbbans säkert.

"Kan man skapa ett "språr" som blixten kan löpa i? Om man ioniserar luften mellan sändaren och mottagaren och på så vis skapar en korridor som energin kan löpa i. Hur skulle det påverka?"

Det kan man, till exempel genom att panga på med en laser genom luften. Lasern hettar upp luften så att en plasma bildas, vilken är laddad och kan leda blixten.

Kruxet är att man då blir begränsad till atmosfär, man får rätt kort räckvidd, och man har fortfarande inte 100% kontroll över blixten. Den kan slå över till ett annat spår om den tycker att det är lättare.

Magnum_UBBT

Warrior
Hmm, känner igen det där.

Ok, det går alltså att skapa ett ”blixtvapen” men det är ruggigt osäkert och egentligen bara slösande av energi. Även om man skulle skapa en koridår för energin att löpa igenom så låter det om en inneffektiv lösning, fan. Även om man kan konstruerara en effektiv sändare så tvivlar jag på att motståndaren ställer upp som en åskledare.

Föresten, en fråga. Finns begreppet ”Råenergi”? Egentligen består allting av energi men kan man förädla den?

Har du något annat förslag hur man skulle kunna lösa uppgiften?
* Du har tillgång till oändlig energi.
* En Alienras behöver vapenteknologi.

Försök undvika vanliga projektilvapen som kulvapen och starwarrs blasters.=)
Har funderat på om man skulle kunna lösa det genom plasma. Tanken är intressant.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
"* Du har tillgång till oändlig energi. "

Om man har tillgång till oändlig energi. Vad hindrar mig från att sila lite fultjack, snedtända, bli deppad och tycka att världen förtjänar att dö och släpper ut min oändliga energi i världen? :gremsmile:

/Naug

Magnum_UBBT

Warrior
Ha ha .. absolut ingenting. =D

Tja, förutom Spanska Inkvisitionen, ditt vägguttag och din granne som oxå har tillgång till samma energi och säkerligen kommer bli pisst över att du sabbar hans Bingolottokväll och hans nyinköpta Volvo.

Förutom det.. tja :gremsmile:
Men det va inte det frågan gällde.

Pom

Swashbuckler
Tråkfrågor

Föresten, en fråga. Finns begreppet ”Råenergi”? Egentligen består allting av energi men kan man förädla den?
Man "kan" ju omvandla den hur som helst till all slags materia eller energi, men vad menas med "förädla" i det här fallet?

Oändligheter blir alltid jobbiga. Har du oändlig energi kan du göra bokstavligen vad som helst (utom en del filosofiska paradoxer). Vad för slags karaktär vill du att den här Alienrasen skall ha stridsmässigt?

Man Mountainman

Storsvagåret

Alltså, jag är ingen expert på fysik och sånt, men här är några förslag.

Laser är en gammal klassiker, förstås, och ljus är helt klart lättare än ström att hålla i styr eftersom det har en tendens att gå rakt fram. Har du oändligt med energi så borde det inte heller vara särskilt svårt att bygga en laser med riktigt ordentligt med kräm i.

Man kanske kan skapa pyttesmå svarta hål som absorberar motståndarens hjärna för att sedan Hawkingfördunsta. :gremtongue:

Minikärnvapen?

En gravitationsstråle. Din alienras har kanske kommit så långt i utvecklingen att de behärskar gravitationens mysterier. Jag har ingen aning om hur ett dylikt vapen skulle fungera men jag antar att gravitoner är precis lika kapabla att bära energi som fotoner.

Troberg

Sinister eater
Spontan reaktion:

Tänk inte större, tänk smartare.

Redan dagens teknologi har tillräckligt med slagkraft för att få jobbet gjort, så förvänta dig inte så mycket mer där. Visst, man skulle kunna göra en pistol som sköt kärnvapenstora smällare, men hur praktiskt är det? Det skulle förr eller senare (som i första skottet...) sluta med att man spränger sig själv.

Vad kan man då vänta sig?

Outsinlig (för alla praktiska ändamål) ammunition. Mindre och lättare vapen. Hjälpmedel för att träffa bättre. Eliminering av rekyl. Högre eldhastighet, kanske kontinuerlig stråle. Bättre genomslagskraft (för att komma åt sådana som gömmer sig bakom hus...). Bättre räckvidd. Automatisk identifiering av vän och fiende av säkerhetsskäl. Små, målsökande skott. Komplett ljuddämpning och osynlig stråle. Integrering i tex hjälmar eller handskar. Automatisk korrektion för rörliga mål och avstånd. Tankestyrda vapen (tänk "Skjut honom!" och vapnet siktar och skjuter själv).

Sådant har en praktisk tillämpning, till skillnad från blockbuster-revolvers.

Cohen

Swordsman
Det kan man, till exempel genom att panga på med en laser genom luften. Lasern hettar upp luften så att en plasma bildas, vilken är laddad och kan leda blixten.

Så ett blixtvapen med kraftigt lasersikte skulle kunna fungera?

Krille

Super Moderator
"Föresten, en fråga. Finns begreppet ?Råenergi?? Egentligen består allting av energi men kan man förädla den?"

Nepp. Energi är energi. Du kan bara omvandla den från en form till en annan.

"Har du något annat förslag hur man skulle kunna lösa uppgiften?"

En ras med oändlig energi är i princip gudar. Jag skulle skriva ut dem ur kampanjen eller skicka ut dem bortom gränsen som en av de Första, eller nåt. De funkar inte i spel. För med oändlig energi kan de göra vad fan som helst. De är helt enkelt för obalanserat bra.

Troberg

Sinister eater
En ras med oändlig energi är i princip gudar. Jag skulle skriva ut dem ur kampanjen eller skicka ut dem bortom gränsen som en av de Första, eller nåt. De funkar inte i spel. För med oändlig energi kan de göra vad fan som helst. De är helt enkelt för obalanserat bra.
Inte nödvändigtvis. Dels kan man tolka (i det här sammanhanget) "oändlig" som "tillräcklig", dels såär det en sak att ha den och en annan att göra något av den.

Säg att de råkat snubbla över en upptäckt som ger dem massor av energi. Någon råkade blanda dunderhonung och kryptonit. Det innebär inte att man nödvändigtvis har teknologin för att på ett effektivt sätt utnyttja den. All utveckling håller inte jämt takt. Titta på hur datorerna utvecklats det senaste halvseklet, men vi har fortfarande inte riktigt kläm på vad man ska ha dem till. Detsamma gäller genteknologin. Bara för att jag råkar ha en jättestark motor så betyder det inte att jag automatiskt vet hur jag bygger en lämplig bil för den som går jättefort.

Vad skulle du göra om du helt plötsligt hade obegränsat med energi? Den kommer inte direkt med en manual.

Vad jag vill säga är att de alltså inte med nödvändighet måste vara överbra.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Min fråga är: Hur kan man använda sig av energi i vapenteknologi? Grundtanken var att man kan frigöra riktade "pulsar" av bixtliknande energi. Är detta hypotetiskt möjligt? Vilken skadeeffekt skulle detta få mot biologiska och metalliska matrial?
Olika typer av laser/maser torde väl ligga nära till hands. Röntgenlaser kräver mycket energi och levererar stor förstörelsekraft.

Magnum_UBBT

Warrior
Helt rätt. Anledningen till att jag skrev "oändlig energi" var för att inte begränsa tänkandet. Naturligtvis så har rasen inte små kvanttermonukelära svarta hål nerpackade i en liten pryl i samma stolek som ett R6 batteri. Kanske var lite otydlig på den punktem men låt oss säga att dom har "tillräkligt med energi" för att driva en laser, ev blixt vapen eller vad nu som verkar bäst.

Människan har tillgång till vätebomber och kärnvapen men det betyder inte att vi använder dom i handeldvapen. 1; det går inte precitionsbekämpa med en vätebomb. 2; teknologin att få in en vätebomb i en pistol finns helt enkelt.

Energitillgången kommer självklart att anpassas så att det blir en ballans. För människan verkar kanske ailens teknologi kunna alstra/omvandla oändliga mängder energi men självklart finns en begränsning.

Krille

Super Moderator
Gör det lätt för dig

Allt det här är spekulativ pseudovetenskap som bäst. Om jag har förstått det rätt så vill du ha ett vapen som skjuter iväg något som ser ut som en blixt. Bra: kalla vapnet för något coolt, "ylare" eller nåt, och säg att när man skjuter med det så skjuter det iväg något som ser ut som en blixt. Behöver du en bortförklaring så gör som i Star Trek: hitta på en ny elementarpartikel, "magnumoner" eller nåt, som är elektriskt laddade och mycket tunga, och som funkar ypperligt som ledare för blixtar. Om någon klagar så säg bara att det beror på att ingen har upptäckt magnumonerna än.

Magnum_UBBT

Warrior
Re: Tråkfrågor

Aliens teknologi eller framförallt vapenteknologi ska bygga på "line of sight". Detta innebär att dom (i dagsläget) ej kommer att ha tillgång till diverse balistiska projektilkastare (granater, artilleri eller liknade) Rasens fordon bygger på en slags anit-grav princip och dess flygteknik påminner om gamla fighters från ww2. Tänk dig att du monterar många kulsprutor istället för bomber och raketer. Istället för bomber monterar man helt enkelt en tung fordonskanon på fordonet.

Rent stridsmässigt föredrar rasen "mekaniserat infanteri". Soldater bär en slags biologisk stridsrustning. Fordon används för att transportera krigaren till området och fungerar även som understöd för marktrupp. Flyg understöder även marktruppen.

Troberg

Sinister eater
Re: Gör det lätt för dig

Om någon klagar så säg bara att det beror på att ingen har upptäckt magnumonerna än.
Då blir du dessutom nobel-vinnare när någon annan upptäcker dem sen!

Magnum_UBBT

Warrior

Mja du har ganska rätt. =)
Tanken var att skapa en vapenteknologi som kraftigt skiljer sig från människans projektilvapen. Visst om vapnet avger en blå blixtlikande stråle så ser det coolt ut, sånt skadar inte men tanken var inte att skapa ett coolt vapen utan en ny teknologi. Lite halvallergisk mot Star Trek, Vilken vettig militär skulle använda en phaser som liknar en rakapparat?
Då blir jag mycket räddare om någon pekar en gammal helderlig revolver mot mig än om dom viftar med en rakapparat.

Rasens handeldvapen ska anpassas för att rent ballansmässigt jämförbara med människans. Dvs deras handeldvapen kanske motsvarar en 7.62mm karbin eller likande.

Om man skulle uppfinna magnumoner eller krilleonska partiklar för att leda en blixt. Vilken effet skulle det få på målet man skjuter mot.

Troberg

Sinister eater

Om man skulle uppfinna magnumoner eller krilleonska partiklar för att leda en blixt. Vilken effet skulle det få på målet man skjuter mot.
Rent praktiskt så tror jag att du ska undvika el. Dels är skadorna alldeles för mycket hit-or-miss, antingen så klarar du dig eller så dör du (eller drabbas av allvarliga inre skador (kokta organ och sånt) som kräver omfattande vård).

Gör det lätt för dig och gå på laser. Den har skador som är ganska lika kulvapen, fast de blöder mindre. Om den har en kontinuerlig stråle i stället för pulser så kan den dessutom skära i målet. Färgen går att variera med olika våglängder.