Nekromanti Seriös fråga om energi

Jarl

Hero
Re: Gör det lätt för dig

Vilken vettig militär skulle använda en phaser som liknar en rakapparat?
Iofs så är väl phasers mest ett PDW, militärer i star trek-universat har ju större bössor som ser mer ut som gevär (även i Enterprise).

Magnum_UBBT

Warrior
Pseudovetenskapligt habrovinkelspråk

Okey, då lutar det åt någon form av laser alltså. Får plocka fram lite böcker och sätta mig och läsa upp mina kunskaper om laser. :gremsmile:
Hur fungerar en maser. känner igen ordet men kan kommer inte på skillnaden mellan laser och maser.

/Magnum
Size does matter.

Kan ju föresten passa på och tacka för all feedback. Alltid nyttigt att lufta sina tankar och bolla mot andra.

Troberg

Sinister eater
Re: Pseudovetenskapligt habrovinkelspråk

Hur fungerar en maser. känner igen ordet men kan kommer inte på skillnaden mellan laser och maser.
Precis som en laser, den arbetar bara på kortare våglängder (mikrovågor).

Annars så kan du ju alltid låta dem ha en dubbelpipig supravulkaniserad difendylkompensator. Det borde skrämma de flesta motståndare!

Magnum_UBBT

Warrior
Re: Klart trevlig tråd.

Hur skulle din teknologi fungera mot tex en kraftig railgun? Med både railguns och gausvapen så får du sån fart på projektilen att den omvandlas på grund av friktionen och värmen.. Men nog hög hastighet kan man omvandla en metallkula till en klump plasma.

Även om du kan omvandla sprängämne och stridsspetsar så kvarstår frågan hur det funkar mot en liten järnklump. man kan smälta den till både flytande och gasform men rörelseenergin kvarstår, right?

Funkar dina sändare mot en projektil med xxx gg ljudets
hastighet?

Krille

Super Moderator

"Hur skulle din teknologi fungera mot tex en kraftig railgun?"

Precis som du eller Herr Nils vill. Naturvetenskapen känner till fyra sorters kraftfält: gravitationen, magnetismen, samt den svaga och den starka kärnkraften. Herr Nils fält har ingen egenskap som ens liknar de ovan. Således är det ett eget påhitt, och således uppför det sig som han vill.

Cohen

Swordsman

Annars så kan du ju alltid låta dem ha en dubbelpipig supravulkaniserad difendylkompensator. Det borde skrämma de flesta motståndare!

Den måste vara stor. Stora vapen är läskigare än små då de flesta utgår ifrån att stort vapen=stor eldkraft.

Cohen

Swordsman

...men en klump av flytande järn som träffar i ca: 10.000 m/s är nog inte behagligt allas.

Den skulle bränna hål rakt igenom

Härolden

Warrior

Precis som en laser, den arbetar bara på kortare våglängder (mikrovågor).

Tvärtom, mikrovågor har längre våglängd. Om man har kortare våglängd pratar vi röntgenlaser eller gammalaser. Och båda de koncepten rimmar med jävligt ont i motståndaren. Det finns folk som har räknat på hur man bygger röntgenlasrar, men det krävs en atombomb för att skjuta av dem...

Hur är dina älgar tänkta att funka? Det verkar som om de är fiender till människorna - är det tänkt att "vi" har en rimlig chans att besegra dem med vapenmakt eller är det lönlöst? I det förra fallet blir det lite 2:a väldskriget, "V" och liknande över det, och i det senare har vi ett helt nytt scenario.

Problemet med "vi har mer energi än er" är att det är lite "så vaddå" över det hela. Visst, du dör av energi-pickadoller, men man dör av en pil, en kula eller en robot också.

Troberg

Sinister eater

Tvärtom, mikrovågor har längre våglängd.
Naturligtvis, jag var trött när jag skrev det. Tänkte lägre frekvens och skrev kortare våglängd. Klantigt.

Hur är dina älgar tänkta att funka?
Älgkastare?

Problemet med "vi har mer energi än er" är att det är lite "så vaddå" över det hela. Visst, du dör av energi-pickadoller, men man dör av en pil, en kula eller en robot också.
Exakt, därav min kommentar längre upp i tråden om att det antagligen är andra egenskaper än rå dunka-dunka-kraft som man utvecklar.

Magnum_UBBT

Warrior

Rasen som vi har utvecklat har via en rad missupfattningar blivit fiender till människan. I spelet råder strider mellan aliens .. äsch, är så less på det ordet. Rasen heter VAAR och kommer härmed att benämnas Vaar.
Världen utspelas i framtiden och mänskligheten utforskar rymden, bildar en kolloni, Vaar och människan möts, missförstånd och krig är ett faktum.

Mycket riktigt har "vi" en chans mot Vaar. Dom är inte oövervinnliga och du kan bekämpa deras soldater med en vanlig ksp 58 eller en M41 Assult rifle om du vill MEN.. Dom tål mycket stryk, är ca 220 långa och kommer att bli förbannad och skjuta tillbaka. (frågan är bara hur :gremsmile: )
Vaar har mer energi och avancerad teknologi men människan har mer kulor och krut och är riktigt duktiga på att bygga befästningar och kriga. (vi har ju trots allt krigat genom hela historien)

Som om inte det skulle vara nog så förekommer konflikter bland männsikan oxå, som vanligt.
Min sandlåda är större än din
-"Får jag låna din leksaksbil? Inte? Då får du en smäll!"
-"Då hämtar jag min brosha.. "
osv..

Magnum_UBBT

Warrior

Prexis.. förvisso har jag en viss förkärlek till kulsprutor men dom går att göra små och kompakta oxå. =)

Generellt brukar jag dock säga att man är mer rädd för det man känner till än något som är okänt. Om jag har en stridskniv och någon kommer kutande mot mig viftandes med ett slagsvärd blir jag skraj. Om killen däremot har en rund cylinder liten som en stafettpinne kommer jag antagligen känna mig tryggare. Att sen stafettpinnen var en oaktiverad ljussabel... det är ju en annan sak. :gremlaugh:

Wyldstorm

Swordsman

Jag skulle också springa om nån sjuk jävel kom springandes mot mig med en "stafettpinne"...

Cohen

Swordsman

Och om det säger vi: Noisy Cricket!

Ja, men du skulle inte TRO att den var särskilt kraftig eller hur?

Kalil

Swordsman
Energi och entropi

I anledning av diskussion længre ner om 'råenergi' och 'førædling av energi' tænkte jag belysa æmnet med lite termodynamik :gremsmile:

Rå energi ær værme. Alla energiformer går att konvertera till værme med 100% teoretisk och prktiskt verkningsgrad. Att konvertera værme till en annan energiform 'kostar' extra energi eftersom det ær omøjligt att uppnå en verkningsgrad på 100%. Alla andra energiformer ær alltså att betrakta som 'førædlad' værme.

Fysiken uttrycker detta genom att førse varje energiform med egenskapen entropi. Ju lægre entropi dessto råare energi. Værmeenergi lagrad vi låg temperatur har lægre entropi æn værmeenergi lagrad vid høg temperatur. Dærfør transporteras energi utan yttre påverklan från områden med høg temperatur till områden med låg temperatur.

En konskvens av detta ær att all energi i ett slutet system (som exempelvis universum enligt vissa teorier) till slut kommer att existera i form av værme vid jæmn temperatur (i universums fall kommer sluttemperaturen att bli ca 6 C om jag inte missminner mig).

/Kalil

Troberg

Sinister eater
Re: Energi och entropi

Alla energiformer går att konvertera till værme med 100% teoretisk och prktiskt verkningsgrad.
Praktisk verkningsgrad 100% tror jag inte existerar.

Rå energi ær værme.
Fast värme är egentligen bara rörelseenergi på liten skala.

i universums fall kommer sluttemperaturen att bli ca 6 C om jag inte missminner mig
Var rädd om duntäcket med andra ord!

Man Mountainman

Storsvagåret

(i universums fall kommer sluttemperaturen att bli ca 6 C om jag inte missminner mig).

6 K torde det väl rimligtvis vara. :gremconfused:

Nightowl

Champion
Stafettpinnar (OT?)

Är det inte springa man skall göra om det är stafett?

Å andra sidan kan det vara lite osjysst mot spelarna att låta dem upptäcka hur dödliga vapnen är ett Skövde* mindre och senare.

Erik

*Skrev först huvud men ingen anledning att inte lägga manken till

Oldtimer

Slava Ukraini!

Praktisk verkningsgrad 100% tror jag inte existerar.
I det här fallet gör det faktiskt det. Vad skulle förlusterna bli om inte mer värme?

Fast värme är egentligen bara rörelseenergi på liten skala.
Oordnad rörelse. Rörelseenergi är en samordnad rörelse. Det är precis den skillnaden som entropi är ett mått på - oordningen.

/Mikael

Troberg

Sinister eater

I det här fallet gör det faktiskt det. Vad skulle förlusterna bli om inte mer värme?
Rörelse, ljus, läge, ljud?