Måns said:
Jag har inte riktigt hoppat på det här tåget, eller riktigt känt mig bekväm med det. Vad är grejen? Folk betalar 60 000$ för att någon (känd och kul etc) ska skriva ett spel. Den sista biten där är väl helt ok, men vad är det i designprocessen som är värt 400 000kr?
I princip, för rollspelsmakare så kan jag tänka mig att en kickstarter i stort sett flyttar intäkterna från ett år efter släppet till ett halvår före. Men summorna ser ut att vara i stort sett samma, med eller utan kickstarter. Risken är dock bra mycket lägre.
Mina utlägg för Andra Imperiet gick visserligen inte på 400kkr, utan snarare typ 60kkr som bekostades med en klase semesterpengar. Men då var det svartvit tryck, jag tecknade själv, layoutade själv, och skrev tillsammans med Simon JB och Kristoffer och vi jobbade i stort sett gratis. Jag har inga som helst problem med att se utläggen öka med en faktor åtta om jag lägger på färgtryck, bättre illustrationer av ett proffs, en månad Dante, och någon form av lön till inblandade.
Och det är inte en suck i Hälsingland att jag har en chans att bekosta det utan något motsvarande en kickstarter.