Nekromanti [Seriöst]Hur seriösa är kickstaters? Egentligen?

Mogger

Hipsteranka
Jag har inte riktigt hoppat på det här tåget, eller riktigt känt mig bekväm med det. Vad är grejen? Folk betalar 60 000$ för att någon (känd och kul etc) ska skriva ett spel. Den sista biten där är väl helt ok, men vad är det i designprocessen som är värt 400 000kr?

Kan någon förklara det här för mig?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
umm.... Har du hittat en kickstarter där en enda person hostade upp $60000 för ett spel?

Däremot har jag sett massor av kickstarter där 1000-2000 pers går in och lägger $10 - $200 var, och tillsammans blir det rätt stora summor. Men det är ju hela poängen, istället för att hitta en enda kund som är villig att finansiera projektet, kör man många-bäckar-små och låter slutkunderna vara med den omfattning de är intresserade.

Krille

Super Moderator
Måns said:
Jag har inte riktigt hoppat på det här tåget, eller riktigt känt mig bekväm med det. Vad är grejen? Folk betalar 60 000$ för att någon (känd och kul etc) ska skriva ett spel. Den sista biten där är väl helt ok, men vad är det i designprocessen som är värt 400 000kr?
I princip, för rollspelsmakare så kan jag tänka mig att en kickstarter i stort sett flyttar intäkterna från ett år efter släppet till ett halvår före. Men summorna ser ut att vara i stort sett samma, med eller utan kickstarter. Risken är dock bra mycket lägre.

Mina utlägg för Andra Imperiet gick visserligen inte på 400kkr, utan snarare typ 60kkr som bekostades med en klase semesterpengar. Men då var det svartvit tryck, jag tecknade själv, layoutade själv, och skrev tillsammans med Simon JB och Kristoffer och vi jobbade i stort sett gratis. Jag har inga som helst problem med att se utläggen öka med en faktor åtta om jag lägger på färgtryck, bättre illustrationer av ett proffs, en månad Dante, och någon form av lön till inblandade.

Och det är inte en suck i Hälsingland att jag har en chans att bekosta det utan något motsvarande en kickstarter.

Krille

Super Moderator
wilper said:
umm.... Har du hittat en kickstarter där en enda person hostade upp $60000 för ett spel?
Jag tror Måns menar "folk" som i plural, och jag tror att frågeställningen snarare är "hur i helskotta kan en cool kille begära totalt fyrahundra papp av folk för att bara skriva ett spel?!!!"

Mogger

Hipsteranka
Krille said:
Jag tror Måns menar "folk" som i plural, och jag tror att frågeställningen snarare är "hur i helskotta kan en cool kille begära totalt fyrahundra papp av folk för att bara skriva ett spel?!!!"
Precis så. Möjligtvis minus cool. :gremsmile:

anth

Vetefan
Måns said:

Kan någon förklara det här för mig?
Du aaanar inte hur svårt det är att göra rollspel. :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:

Självklart ska Raven McCracken ha $55.000 för att göra en nyversion av Synnibarr. :gremsmile:

Ett lite mer seriöst svar:
När jag väljer Kickstarter tar jag hänsyn till saker som vad producenten gjort tidigare, om producenten är känd för att kunna leverera, om pengarna producenten vill ha står i proportion till vad som ska produceras och hur häftig produkten är.
Till sist tar jag hänsyn till hur bra det går för kickstarten; om den uppnår sitt mål efter 24 timmar kan jag inte se vad mina pengar ska bidra med - då kan jag lika gärna köpa produkten när den är färdig. :gremsmile:
Kort sagt: det är inte många kickstarter som får mina pengar.

Att många dåliga kickstarter får pengar ändå ser jag mest som ett bevis på att amerikaner är idioter med alldeles för mycket pengar (och att Vitulv vill jävlas med Storuggla).

G

Guest

Guest
Personligen så har jag inga missunnsamma åsikter om vad folk begär för att göra verklighet av en produkt - utan det som är väsentligt för mig är hur mycket de vill ha ur min plånbok för att jag ska få ta del av den.

Sen om de i slutändan bara behövde en tiondel av produktionskostnaden och stoppar resten i egen ficka. Ja, då har de ju i princip gjort samma sak som vilken framgångsrik köpman som helst - vinst.

Mogger

Hipsteranka
Egentligen bör jag väl vänta med den här tråden ett år eller så och se hur många projekt som förverkligades.

Ögat

Hero
Först tyckte jag att det var roligt att så många är med och stödjer nya (gamla) spel. Bra för X att han/hon får skitmycket pengar.

Men det börjar kännas mer och mer som en cirkus - eller en bubbla - vars största funktion är att mäta inbördes popularitet. Det blir liksom en jävla skillnad om nån jäppe ska skramla ihop 1000 dollar för att trycka sin produkt (även om man direkt tänker: det här kommer aldrig gå runt), eller 19 x 6000 dollar, eller för den delen 55 000 dollar.

Så det pendlar lite. Ibland känner jag "hurra" inför kickstarter, ibland känner jag att det är en massa lycksökare som passar på eftersom det är inne just nu.
Oavsett vilken får man acceptera att man köper en förhoppning.

Storuggla

Champion
Som jag ser det är det ett sätt att minimera riskerna för skaparna. "Hej det här är min ide för en grej, vill ni ha det betala". Så slipper folk trycka upp saker för hela semesternassan och sen bara sälja tre ex. Och om ett projekt drar in mer än som egentligen behövs är det bara bra. Visar ju att intresset är stort.

Storuggla, jävla litet tangentbord

Arfert

Facit
Krille said:
Måns said:
I princip, för rollspelsmakare så kan jag tänka mig att en kickstarter i stort sett flyttar intäkterna från ett år efter släppet till ett halvår före. Men summorna ser ut att vara i stort sett samma, med eller utan kickstarter. Risken är dock bra mycket lägre.

Mina utlägg för Andra Imperiet gick visserligen inte på 400kkr, utan snarare typ 60kkr som bekostades med en klase semesterpengar. Men då var det svartvit tryck, jag tecknade själv, layoutade själv, och skrev tillsammans med Simon JB och Kristoffer och vi jobbade i stort sett gratis. Jag har inga som helst problem med att se utläggen öka med en faktor åtta om jag lägger på färgtryck, bättre illustrationer av ett proffs, en månad Dante, och någon form av lön till inblandade.

Och det är inte en suck i Hälsingland att jag har en chans att bekosta det utan något motsvarande en kickstarter.
Ja, exakt... jag förstår inte problemet. Speciellt om det handlar om folk som jobbar med spel på heltid.

Ram

Skev
Jag tycker det är det bästa sedan skivat bröd. Eller nåja, jag gillar det i alla fall.

Det är ett sätt (inte det "bästa", men ett sätt) att lyfta hobbydesigners till en nivå där det faktiskt går att bedriva riktig rollspelsutveckling som jobb eller åtminstone deltidsjobb. Finansiering är säkrad innan projektet genomförs, man har åtminstone en tanke vad gäller budget och förhoppningsvis en plan för vad man vill uppnå (tankar runt vad illustrationer och layout får kosta t.ex.).

Och allt som behövs är en tillräckligt stor mängd "riskkapitalister" som var och en oftast inte satsat såpass mycket att de egentligen drabbas om projektet skulle haverera. Sedan är det upp till var och en och bestämma om man tycker slutsumman är rimlig.

Whats not to like? :gremsmile:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Arfert said:
Ja, exakt... jag förstår inte problemet. Speciellt om det handlar om folk som jobbar med spel på heltid.
Problemet är väl om de inte levererar ordentligt, trots att de fått in pengarna. Sedan vet man ju inte exakt hur budgeten fördelas. Om de får in väldigt mycket mer pengar än vad som behövs för att finansiera projektet hoppas jag att de väljer att belöna sina "backers" snarare än att låta pengarna glida ned i egen ficka (även om jag såklart inte missunnar dem det heller). I fallet med Rappan Athuk så har de ju öst på med fler och fler belöningar. Hoppas att de inte glömmer att belöna sig själva lite grann också.

Modellen i sig tycker jag är suverän, för den gör att jag kan få se produkter som Rappan Athuk i tryck, och den gör mig dessutom väldigt engagerad. Jag tycker att det är kul! Det blir liksom ett element av storytelling runt böckerna som jag uppskattar.

Ungefär som storyn runt Tome of Horrors Complete, som gör att jag värderar min bok mycket högre än om jag bara hade gått in i en affär och köpt den.

(sedan kan man ju göra som jag och backa något man inte vill ha, bara för att reta sina kompisar)

Ram

Skev
Vitulv said:
Problemet är väl om de inte levererar ordentligt, trots att de fått in pengarna. Sedan vet man ju inte exakt hur budgeten fördelas.
Fast det är väl nästan alltid en risk? Om man går på bio och inte gillar filmen eller köper en grej på blocket liksom? Sedan får man välja sin summa basetat på hur mycket man vill ha produkten, hur mycket man litar på de som skall skriva den och hur mycket pengar man har.

Rollspelens aktiemarknad helt enkels. :gremsmile:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Ram said:
Vitulv said:
Problemet är väl om de inte levererar ordentligt, trots att de fått in pengarna. Sedan vet man ju inte exakt hur budgeten fördelas.
Fast det är väl nästan alltid en risk? Om man går på bio och inte gillar filmen eller köper en grej på blocket liksom? Sedan får man välja sin summa basetat på hur mycket man vill ha produkten, hur mycket man litar på de som skall skriva den och hur mycket pengar man har.

Rollspelens aktiemarknad helt enkels. :gremsmile:
Jovisst, men om du köper en biobiljett kan du åtminstone vara rätt säker på att du kommer att få se en film (om än inte hur bra du kommer tycka att den är). Om du sponsrar en kickstarter så kan du inte vara säker på att få ett skit i slutänden.

Men alltså, tolka inte det här som att jag tycker det är ett jätteproblem. Man får helt enkelt vara medveten om att man tar en risk, och välja Kickstarters efter det.

Mogger

Hipsteranka
Arfert said:
jag förstår inte problemet.
Vill bara påpeka att jag inte har sagt att det här är ett problem, utan att jag upplever det här som ett jippot och inte riktigt förstår det. Det är ganska stor skillnad.

Mogger

Hipsteranka
Argh! said:
Ett lite mer seriöst svar:
När jag väljer Kickstarter tar jag hänsyn till saker som vad producenten gjort tidigare, om producenten är känd för att kunna leverera, om pengarna producenten vill ha står i proportion till vad som ska produceras och hur häftig produkten är.
Till sist tar jag hänsyn till hur bra det går för kickstarten; om den uppnår sitt mål efter 24 timmar kan jag inte se vad mina pengar ska bidra med - då kan jag lika gärna köpa produkten när den är färdig. :gremsmile:
Kort sagt: det är inte många kickstarter som får mina pengar.

Att många dåliga kickstarter får pengar ändå ser jag mest som ett bevis på att amerikaner är idioter med alldeles för mycket pengar (och att Vitulv vill jävlas med Storuggla).
Bra svar, tack. Det låter onekligen vettigt, bortsett från sista stycket då. :gremsmile:

Mogger

Hipsteranka
Olav said:
Så det pendlar lite. Ibland känner jag "hurra" inför kickstarter, ibland känner jag att det är en massa lycksökare som passar på eftersom det är inne just nu.
Oavsett vilken får man acceptera att man köper en förhoppning.
You nailed it!

G

Guest

Guest
Ram said:
Det är ett sätt (inte det "bästa", men ett sätt) att lyfta hobbydesigners till en nivå där det faktiskt går att bedriva riktig rollspelsutveckling som jobb eller åtminstone deltidsjobb. Finansiering är säkrad innan projektet genomförs, man har åtminstone en tanke vad gäller budget och förhoppningsvis en plan för vad man vill uppnå (tankar runt vad illustrationer och layout får kosta t.ex.).

Och allt som behövs är en tillräckligt stor mängd "riskkapitalister" som var och en oftast inte satsat såpass mycket att de egentligen drabbas om projektet skulle haverera. Sedan är det upp till var och en och bestämma om man tycker slutsumman är rimlig.
You nailed it!

bladerunner_35

Warrior
Måns said:
Krille said:
Precis så. Möjligtvis minus cool. :gremsmile:
Jag har inte jättekoll men jag har noterat flera gånger att de flesta faktiskt begär en relativt liten summa som sedan tiodubblas av en väldans massa entusiastiska fans.

Det enda jag varit med och kickstartat är Dungeon World som begärde 4000 USD men fick ihop omkring 82 879 USD! Jag gick med för 5 USD och med alla de tillägg som alla backers får på grund av att summan överstigit målet med så mycket måste det vara det mest prisvärda rollspelsköpet jag gjort utan jämförelse.

Men jag har också fått en känsla av att många lovar mycket. Jag kommer inte ihåg namnet men en väldigt framgångsrik kickstarter har levererat spelet men alla backers har väntat i över ett år på diverse bonuspryttlar.