När blir en idé löjlig egentligen? Rollspelskampanjer och äventyr innehåller ju en massa koncept och idéer av alla möjliga slag. Vissa känns spontant urlöjliga, andra tycker man direkt är balla som fan. Utan att det egentligen är någon väsensskillnad mellan dem.
Är det bara sättet idéerna presenteras på som är avgörande? Eller finns det koncept som bara är rent ut sagt aplöjligt.
Den här idén som jag postade häromdagen funderar jag på att använda i min hypotetiska Mage-kampanj. Visst, den är lite kantig och inte helt genomarbetat ännu, men jag känner att den kan bli jäkligt ball.
Den här idén , å andra sidan, upplever jag som tokigt löjlig och skulle aldrig komma på tanken att använda.
Egentligen är det ju minimal skillnad, rent "trovärdighetsmässigt", mellan de två idéerna. Men ändå så upplever i alla fall jag dem helt olika.
Djurfolk, i bl.a. Mutant och Västmark, har fått kritik för att vara töntiga och löjliga. Däremot är det få som kritiserar Mutants robotar eller Västmarks älvor.
Varifrån kommer dessa nyckfulla åsikter? Är koncepten i sig själva löjliga eller tuffa? Går det att skriva på ett sådant sätt att löjligt blir tufft -- eller tufft löjligt? (Klart det går, men hur gör man?)
Finns det fallgropar, saker man ska undvika om man så dör på kuppen? Finns det koncept som t.o.m. när det är dåligt presenterat ändå är ganska ballt?
Är det bara sättet idéerna presenteras på som är avgörande? Eller finns det koncept som bara är rent ut sagt aplöjligt.
Den här idén som jag postade häromdagen funderar jag på att använda i min hypotetiska Mage-kampanj. Visst, den är lite kantig och inte helt genomarbetat ännu, men jag känner att den kan bli jäkligt ball.
Den här idén , å andra sidan, upplever jag som tokigt löjlig och skulle aldrig komma på tanken att använda.
Egentligen är det ju minimal skillnad, rent "trovärdighetsmässigt", mellan de två idéerna. Men ändå så upplever i alla fall jag dem helt olika.
Djurfolk, i bl.a. Mutant och Västmark, har fått kritik för att vara töntiga och löjliga. Däremot är det få som kritiserar Mutants robotar eller Västmarks älvor.
Varifrån kommer dessa nyckfulla åsikter? Är koncepten i sig själva löjliga eller tuffa? Går det att skriva på ett sådant sätt att löjligt blir tufft -- eller tufft löjligt? (Klart det går, men hur gör man?)
Finns det fallgropar, saker man ska undvika om man så dör på kuppen? Finns det koncept som t.o.m. när det är dåligt presenterat ändå är ganska ballt?