Nekromanti Seriealbum till 7-åring

Björn den gode

Swashbuckler
Julklappstider och mitt systerbarn har precis börjat läsa själv. Som god farbror så vill jag ge serier (tecknade sorten, tryckt form), men jag har ingen koll. Jag har sneglat åt mangahållet och vill gärna ge något nörd/spelrelaterat, jag trodde jag hade funnit den perfekta i Hikaru No Go, men det visade sig att den bara fanns på engelska.

Men jag känner mig trygg i att forumets serieiter kan komma till undsättning, vad kan ni rekommendera?

Möller

Hubert Hortlax
Jag läste Prins Valiant med rätt stor behållning i ganska unga år, men den är nog fel av en hel rad skäl ...

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Björn den gode said:
Julklappstider och mitt systerbarn har precis börjat läsa själv. Som god farbror så vill jag ge serier (tecknade sorten, tryckt form), men jag har ingen koll. Jag har sneglat åt mangahållet och vill gärna ge något nörd/spelrelaterat, jag trodde jag hade funnit den perfekta i Hikaru No Go, men det visade sig att den bara fanns på engelska.

Men jag känner mig trygg i att forumets serieiter kan komma till undsättning, vad kan ni rekommendera?
Åh, jag skulle rekommendera Valhall! Supermysigt tecknade och spännande! Och så lär man sig lite om fornnordisk mytologi.

Jocke

Man med skägg
BONE! det finns gammal svensk utgivning att leta rätt på för de första nånting albumen. Typ Jemi förlag gav ut dem eller några sånna. Sen går du över till engelska lagom runt tio-elva år.

Björn den gode

Swashbuckler
Vitulv said:
Åh, jag skulle rekommendera Valhall! Supermysigt tecknade och spännande! Och så lär man sig lite om fornnordisk mytologi.
Tack för alla bra svar! Jag kommer nog beställa hem några olika och provläsa, men just nu lutar det åt den här, jag gillar temat och teckningsstilen.

Lukas

Mannen i Gult
Kraetyz said:
Arfert said:
Asterix såklart.
+100
Asterix är det bästa som finns och underhåller ända upp i vuxen ålder! :gremsmile: Skitbra inköp, framför allt om man hittar vissa av guldalbumen (spontant: Spåmannen).
Du tycker att spåmannen är ett bättre album än "Asterix drar i fält "?

Arfert

Facit
Asterix drar i fält är nog roligare för en sjuåring. Det ingår i den tidiga "turist-Asterix" epoken. Som är lite mer raka album. De senare albumen innan Goscinnys död 1977 är mer vuxna och "smarta". Fast de funkar också för barn, naturligtvis.

solvebring

Superhero
Inte värst seriekunnig men i det här sammanhanget, där en sjuåring ska orka läsa samt ta till sig skulle jag nog säga gamla hederliga Smurfarna- eller Asterix-album.

Jocke

Man med skägg
Valhall har kommit ut i supersnygga jubileumsutgåvor de senaste åren, där finns förutom själva serien skisser och originaltexterna som serierna bygger på.