Nekromanti Seriehjältekontinua

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag hamnade idag i en diskussion om superhjältar med två av mina barn. Deras främsta kontakt med genren har varit via de många filmer som kommit under de senaste åren. Jag försökte reda ut vilka hjältar som hör hemma i DC-kontinuum och vilka i Marvel-kontinuum. Jag fick då frågan om X-men bildar ett eget kontinuum, eftersom deras filmer inte liknar de andra.

Jag vet inte, men jag är säker på att det finns folk här som kan förklara detta för mig så att jag kan besvara barnens fråga.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Mekanurg said:
Jag hamnade idag i en diskussion om superhjältar med två av mina barn. Deras främsta kontakt med genren har varit via de många filmer som kommit under de senaste åren. Jag försökte reda ut vilka hjältar som hör hemma i DC-kontinuum och vilka i Marvel-kontinuum. Jag fick då frågan om X-men bildar ett eget kontinuum, eftersom deras filmer inte liknar de andra.

Jag vet inte, men jag är säker på att det finns folk här som kan förklara detta för mig så att jag kan besvara barnens fråga.
Jag har för mig att det är ungefär såhär: Först två olika multiversum (Marvels resp. DC's). I varje multiversum finns sedan en massa olika universa. Så när, säg, man bestämmer sig för att reboota X-men utan att ta bort original-kontinuiteten så säger man att den nya varianten utspelar sig i ett nytt universa.

Jag tror Marvel numrerar sina, har ingen aning om hur DC gör. Jag skulle därmed säga t.ex. att film-Xmen och film-avengers befinner sig i olika alternativa universum som inte har så mycket med varandra att göra. (Jag hörde att båda skulle ha med Quicksilver i nästa film, eller om det var Scarlet Witch? Jag minns inte), spelad av olika skådespelare och med olika stories etc... Vilket väl får illustrera saken: Det finns en Quicksilver i vardera universum.

(Intressant notis: Eftersom Spindelmannen var med i ett gammalt Transformersnummer är givetvis även Transformersuniversat ett av Marvels multiversum. I För en stund sedan hade de en liknande crossover, där Megatron försökte göra något dumt med teknologi han snott från Doctor Doom, men han stoppades av Avengers och Autobots...)

Låter det förvirrande? Det är det. Alternativa universa är alltid sådär. Eller för att citera Doctor Who: "It's all a bunch of timey-wimey, wibbley-wobbley... stuff".

Mekanurg

Jag har ett vagt minne av att som vpl-knekt 1980 ha läst en crossover där Stålmannen och Spindelmannen tampas med Dr Octopus. Jag beslöt dock att inte förvirra barnen med detta.

Mekanurg

krank said:
Mekanurg said:

Jag har för mig att det är ungefär såhär: Först två olika multiversum (Marvels resp. DC's). I varje multiversum finns sedan en massa olika universa. Så när, säg, man bestämmer sig för att reboota X-men utan att ta bort original-kontinuiteten så säger man att den nya varianten utspelar sig i ett nytt universa.

Jag tror Marvel numrerar sina, har ingen aning om hur DC gör. Jag skulle därmed säga t.ex. att film-Xmen och film-avengers befinner sig i olika alternativa universum som inte har så mycket med varandra att göra. (Jag hörde att båda skulle ha med Quicksilver i nästa film, eller om det var Scarlet Witch? Jag minns inte), spelad av olika skådespelare och med olika stories etc... Vilket väl får illustrera saken: Det finns en Quicksilver i vardera universum.

(Intressant notis: Eftersom Spindelmannen var med i ett gammalt Transformersnummer är givetvis även Transformersuniversat ett av Marvels multiversum. I För en stund sedan hade de en liknande crossover, där Megatron försökte göra något dumt med teknologi han snott från Doctor Doom, men han stoppades av Avengers och Autobots...)

Låter det förvirrande? Det är det. Alternativa universa är alltid sådär. Eller för att citera Doctor Who: "It's all a bunch of timey-wimey, wibbley-wobbley... stuff".
Tack, det var nog en tillräcklig förklaring.

Anchorman

Swashbuckler
Mekanurg said:
Jag har ett vagt minne av att som vpl-knekt 1980 ha läst en crossover där Stålmannen och Spindelmannen tampas med Dr Octopus. Jag beslöt dock att inte förvirra barnen med detta.
Jag har en tidning hemma där Spindelmannen och Stålmannen slåss mot Dr. Doom, även Hulken är med på ett hörn.

Att X-men inte är i samma universa som Avengers i filmerna beror helt enkelt på att de ägs av olika bolag. Samma sak med Spindelmannen

Arfert

Facit
Att X-men inte är i samma universa som Avengers i filmerna beror helt enkelt på att de ägs av olika bolag. Samma sak med Spindelmannen
Ja just det. Annars är de i samma universum.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Arfert said:
Mja, beror la på. Det finns flera universum som har olika X-mens. T.ex. är ju Ultimates-universat genomgående en reboot i nytt universum, och de X-men och Avengers som finns där är ju annorlunda mot de X-men och Avengers som finns i de vanliga serierna...

God45

#PrayersForBahakan
Mekanurg said:
krank said:
Mekanurg said:

Tack, det var nog en tillräcklig förklaring.
Krank har helt rätt men det finns tyvärr en faktor till och den faktor är reboots. Marvel är bättre på det här, de har rebootat Spindelmannen ett par gånger och förutom tidningen som heter One more day är det rätt lugnt. Oh, de klyddade med Avengers också på 90-talet men allt det nollställdes så ignorera det.

DC är dock betydligt mer komplicerat. De har haft en rad Crisis där universumet helt ändrats och allting har börjat fungera olika. Den första av dessa var Crisiss on infinite earths och den senaste hette Flashpoint. Efter var och en av dessa är mer eller mindre allt som inte är extremt ikoniskt ändrat. Efter Flashpoint dejtar tex Superman inte Lois Lane utan Wonder woman.

Vill du ha en guide med allt du behöver veta finns den här: Crissis guide

DC crissisarna är det allra värsta med att börja läsa serier. Det är löjligt förvirrande och att det inte bara är reboots men saker i serierna gör det värre. Mitt tips är att börja med Marvel eftersom det helt enkelt är lättare och sedan läsa de bra sakerna från DC fristående.

Anchorman

Swashbuckler
krank said:
Arfert said:
Mja, beror la på. Det finns flera universum som har olika X-mens. T.ex. är ju Ultimates-universat genomgående en reboot i nytt universum, och de X-men och Avengers som finns där är ju annorlunda mot de X-men och Avengers som finns i de vanliga serierna...
Jo fast nu var det väl filmerna som skulle förklaras? Serierna kan jag inte mycket om, en anledning att jag inte läst så mycket är just att det är så rörigt.

Arfert

Facit
När började de reboota egentligen? 80-talet? 90-talet? Jag slutade läsa Marvel ungefär när Elektra dog. Sen dess har det bara vart strönummer.

Arfert

Facit
Anchorman said:
krank said:
Arfert said:
Jo fast nu var det väl filmerna som skulle förklaras? Serierna kan jag inte mycket om, en anledning att jag inte läst så mycket är just att det är så rörigt.
Ja det är extremt rörigt. Bara för fansen numera tycker jag. Och jag uppfattade också att frågan gällde filmerna.

God45

#PrayersForBahakan
Arfert said:
När började de reboota egentligen? 80-talet? 90-talet? Jag slutade läsa Marvel ungefär när Elektra dog. Sen dess har det bara vart strönummer.
DCs första reboot Crisis on infinith Earth var 85-86.

Marvel hade Clon-sagan för Spiderman på 90-talet och där började rebootandet men bara för Spindelmannen. Sedan rörde de till det som fan med Avengers med början av Onslaught crossovern med en till planet på andra sidan solen och föryngringar och Franklins Richards blev en gud och... Alla hatade det och de rebootade tillbaks allt och låtsades som det aldrig hände. Det enda som blev kvar var Thunderbolts som var 95% fristående i alla fall och var det enda bra som kom ut ur hela grejen.

Arfert

Facit
Att ofog med andra ord. Visst kan man köra parallelluniversum, men enligt mig ska man vara tydlig att en version är huvuduniversum, de andra mer "what if",

God45

#PrayersForBahakan
Arfert said:
Att ofog med andra ord. Visst kan man köra parallelluniversum, men enligt mig ska man vara tydlig att en version är huvuduniversum, de andra mer "what if",
Det hade varit bättre ja. Jag följer serier på en så regelbunden basis att jag har undanlagda seriepengar i min månadsbudget... Och inte ens jag har full koll.

När de gjorde crossovers mellan Ultimates universumet, Det nya Supreme Power universumet (inte det gamla), Marvel Zombies universumet och Evil Dead universumet samtidigt fick jag huvudvärk.

Mekanurg

Anchorman said:
krank said:
Arfert said:
Jepp, det handlade om filmerna. Barnen läser inte superhjälteserier; de föredrar Tintin eller japanska humoristiska mangaböcker.

Jocke

Man med skägg
Det här med filmerna är en licensfråga.
X-men, spindelmannen, daredevil, Fantastiska fyran, Punisher och Avengers är alla marvelhjältar, men marvel har sålt filmrättigheterna på X-men, spider-man, fantastic four, The Punisher och Daredevil till lite olika filmbolag innan de öppnade sin egen filmstudio.

Så då får de inte vara med i varandras filmer innan licenserna går ut, vad jag förstår.

Anchorman

Swashbuckler
Jocke Kofot said:
X-men, spindelmannen, daredevil, Fantastiska fyran, Punisher och Avengers är alla marvelhjältar, men marvel har sålt filmrättigheterna på X-men, spider-man, fantastic four, The Punisher och Daredevil till lite olika filmbolag innan de öppnade sin egen filmstudio.

Så då får de inte vara med i varandras filmer innan licenserna går ut, vad jag förstår.
Marvel har dock fått tillbaka Daredevil nu, så vi får hoppas på en bra Daredevil film så småningom

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jocke Kofot said:

Det här är det korrekta svaret på originalfrågan. 20th Century Fox har köpt filmrättigheterna till X-men, Fantastic Four och Daredevil med tillhörande bifigurer (även om Daredevil nu ska vara tillbaka hos Marvel eftersom de förlorar rättigheterna om de väntar för länge med att utveckla ett projekt med figurerna), Sony Pictures har rättigheterna till Spider-Man (och Ghost Rider, men vem bryr sig?), och någon annan har rättigheterna till Punisher.

Vilket Marvel antagligen ångrar jävligt mycket just nu.

/tobias