Mekanurg said:
Jag hamnade idag i en diskussion om superhjältar med två av mina barn. Deras främsta kontakt med genren har varit via de många filmer som kommit under de senaste åren. Jag försökte reda ut vilka hjältar som hör hemma i DC-kontinuum och vilka i Marvel-kontinuum. Jag fick då frågan om X-men bildar ett eget kontinuum, eftersom deras filmer inte liknar de andra.
Jag vet inte, men jag är säker på att det finns folk här som kan förklara detta för mig så att jag kan besvara barnens fråga.
Jag har för mig att det är ungefär såhär: Först två olika multiversum (Marvels resp. DC's). I varje multiversum finns sedan en massa olika universa. Så när, säg, man bestämmer sig för att reboota X-men utan att ta bort original-kontinuiteten så säger man att den nya varianten utspelar sig i ett nytt universa.
Jag tror Marvel numrerar sina, har ingen aning om hur DC gör. Jag skulle därmed säga t.ex. att film-Xmen och film-avengers befinner sig i olika alternativa universum som inte har så mycket med varandra att göra. (Jag hörde att båda skulle ha med Quicksilver i nästa film, eller om det var Scarlet Witch? Jag minns inte), spelad av olika skådespelare och med olika stories etc... Vilket väl får illustrera saken: Det finns en Quicksilver i vardera universum.
(Intressant notis: Eftersom Spindelmannen var med i ett gammalt Transformersnummer är givetvis även Transformersuniversat ett av Marvels multiversum. I För en stund sedan hade de en liknande crossover, där Megatron försökte göra något dumt med teknologi han snott från Doctor Doom, men han stoppades av Avengers och Autobots...)
Låter det förvirrande? Det är det. Alternativa universa är alltid sådär. Eller för att citera Doctor Who: "It's all a bunch of timey-wimey, wibbley-wobbley... stuff".