Nekromanti Serier jag inte har sett

obak

Hero
Tänkte slänga ut några serier som jag inte har sett, som jag är osäker på om jag vill se och som jag har förutfattade meningar om.
Om någon annan vill göra detsamma så varsågod.

Battlestar Galactica
Min fördom: Scifi utan scifi baserat på en originalserie skapad av en mormon och med osympatiska karaktärer och kvasireligiöst mumbojumbo

24
Min fördom; Keifer Sutherland rädar amerika från onda muslimarabkommunister med lika delar tortyr och flaggviftande, segt tempo och osympatiska karaktärer

Stargate
Min fördom: Välkommen till planeten Canada! Vi köpte våra kostymer från Xena: Krigarprinsessans fire-sale!

Lexx
Min fördom: Engage mindfuck!

Staffan

Myrmidon
BSG börjar riktigt bra. Man har bra skådisar, tighta plots, och en rejäl känsla av paranoia när man undrar vem eller vilka som är cylons. Det finns också många intressanta frågeställningar om hur mycket ens principer är värda när överlevnad står på spel. Så småningom börjar serien dock gå på tomgång och bli konstig.

Stargate: SG-1 är bra som action-sf sett. Ganska gott om karaktärsutveckling och att jordborna "levlar upp" och blir smartare, får bättre tech, o s v. Folk lär sig av sina misstag och ser till att kompensera för risker ute i universum - som tidigt exempel kan nämnas att när man lär sig att goa'uld-parasiterna kan byta värd rätt lätt så ser man till att MRI-scanna all återvändande personal för att hindra infiltration. Serien lider dock lite av Ondskans Sorteringsalgoritm - nu har vi tagit kål på den här ärkeskurken, så nu kommer det en värre skurk. Man får väl säga tills seriens försvar att den generellt har varit hyggligt bra på att plantera kommande ärkeskurkar tidigt.

krank

Går ondskans ärenden
Staffan;n51394 said:
BSG börjar riktigt bra. Man har bra skådisar, tighta plots, och en rejäl känsla av paranoia när man undrar vem eller vilka som är cylons. Det finns också många intressanta frågeställningar om hur mycket ens principer är värda när överlevnad står på spel. Så småningom börjar serien dock gå på tomgång och bli konstig.
Ja. Framför allt börjar den med en känsla av att det finns en levande värld där saker händer och hänger ihop, och degenererar mer och mer till något slags persondrama där allt som händer i världen är vältajmat för att driva fram precis "rätt" konflikter och personliga kriser. I den sista säsongen är detta närmast övertydligt.

Jocke

Man med skägg
Mina fördomar om serier jag inte sett, med mina påhittade betyg.

Mad Men: Helt ointressanta låssas-smarta män gör saker tillsammans. Lika ointressanta kvinnor gör sig fria. Det sups en hel del. Fyra av fem!

Game of Thrones: I Västerås bor det dvärgar, nakna tjejer och folk som mördar varandra. Det snackas om en drake, men den är aldrig i blid. fyra av fem.

The Killing: Det är eländigt att vara människa, riktigt jävla eländigt... om BSG var lite halvdeppigt är det är en resa rakt in i mörkret. Snyggt foto. Joel Kinnaman är deppig och snygg. Fyra av Fem.

Star Trek Voyager och Enterprise: En teveserie skriven av folk som helt struntar i Star Trek, framförd av folk som inte förstår sig på Star Trek med en målgrupp som bara bryr sig om Star Trek. Två av Fem!

House: Hugh Laurie spelar Doktor Cox från Scrubs, ingen annan förstår att de är med i en SitCom utan tror att de är med en Procedural. Omar Epps slåss mot det faktumet att han spelat gangster i alla sina tidigare roller men här ska vara nån slags snäll kille. Ingen tror på honom. Tre av Fem.

Sopranos: En serie om att kombinera den klassiska gangsterrollen med den moderna mansrollen. Genial om du såg den när den kom, exakt som allt annat på teve är om du ser den först nu. Fem av Fem när den kom, Tre av Fem idag.

obak

Hero
Jocke;n51399 said:
Star Trek Voyager och Enterprise: En teveserie skriven av folk som helt struntar i Star Trek, framförd av folk som inte förstår sig på Star Trek med en målgrupp som bara bryr sig om Star Trek. Två av Fem!
Bästa beskrivningen av Star Trek V och E jag läst

Krille

Super Moderator
Smallville: Vad får man om man tar världens tråkigaste superhjälte (Stålmannen) och blandar med världens tråkigaste serie-genre (bondgårdsdrama) och näst tråkigaste serie-genre (highschool-drama)?

West Wing: Martin Sheen levererar internetmemes om högerkristna, avbrutet av Hill Street Blues-entagnings-åkningar genom presidentens stab som intrigerar mer än hela Dallas-serien, per avsnitt.

V (den nya): David Ickes fantasier om rymdödlor blir verklighet och blandas med Dick Cheneys fantasier om them darn terrists.

Sapient

Swashbuckler
Lexx. Jag älskar Lexx. Jag har Brunnen G-sången som ringsignal på mobilen.

Det är inte exceptionellt mycket MindFuck - känns som en hel del till att börja med, men när en väl accepterar premisserna, minskar effekten så att säga och allti blir bara snyggt alien-mindset-skapande - men det är tre helt olika serier, som bara råkar ha huvudpersonerna gemensamt.

Säsong 1 - "ursprungs-Lexx, är eg fyra stycken "tv-filmer" á två timmar, i ett väldigt annorlunda, men konsistent (någorlunda) bara mycket främmande universum. (De sänds ibland uppdelade som åtta kortare avsnitt för att göra dem mer lika senare säsonger.)

I min sjukt subjektiva, sjuka smak, bland den bästa riktigt alien Sci-Fi som gjorts.

Säsong 2 - är lite som en serie-fierad spin-off (20x45 min) på samma tema som säsong 1. Här blir det exceptionella och MindFuck-faktorn något lägre, mer likt vanlig sci-fi.

Lite bra, lite meh. Mer meh med tiden.

Säsong 3 - utspelas ca 4000 år senare (besättningen har legat i dvala) bokstavligen i ett annat universum (det sägs redan tidigt att det finns minst ett parallellt universum - och det urspr förstörs i slutet av säsong 2...)

Men det är också en helt annan handling i säsong 3, helt annan setting och intrig. Också den är skruvad, men på ett delvis helt annat sätt än de två första säsongerna. Också okej, bitvis bra, men lite odisciplinerad och slappt genomförd emellanåt.

Säsong 4 - anländer Lexx till en parodi på Jorden. Hilarity ensues. Saker återkommer från de tidigare säsongerna (det är en väldigt skruvad jord...) och ja. Den serien är nästan inte alls Lexx. Lexx själv är knappt med osv.

Det är få Lexx-fans som gillar alla fyra säsongerna. Jag gör det, för var och en har sina styrkor - men detta är den minst gillade, såvitt jag förstår. Det kan också betyda att den som inte riktigt gillar Lexx-proper gillar denna mest.

Ymir

Liten kantbaron
Twin Peaks: Folk i fult 80-talshår som har knarkiga men fundamentalt innehållslösa och undermåligt filmade drömsekvenser, tonsatta med synth-blippblopp.

Agents of S.H.I.E.L.D: En samling färglösa karaktärer med medelålderskris globetrottar runt med en flygande bil och gör saker man bara bryr sig om om man av någon för mig obegriplig anledning inte tröttnat fullständigt på Marvel och Joss Whedon.

Vikings: En Skarsgårdare spelar den enda balla karaktären i en travestiartad kavalkad av trötta barbarklichéer och anstötliga övergrepp på historien.

Outlander: Bra manus och höga produktionsvärden, men ingen i hela världen med en y-kromosom tittar på den.

Downton Abbey: Maggie Smith spelar sin vanliga roll, dvs nån typ av sur tant i en herrgård, och hela serien är skriven av en lord och saknar därför alla former av självdistans.

Reign/Marco Polo/The White Queen: Vi vill så jävla gärna vara Game of Thrones!

Legend of Zhen Huan/The Fragrant Concubine/Beauty's Rival in Palace/Beauty World + alla andra i vågen av historiska kinesiska haremsintrig-tv-serier: Omfg de är så jääävla feta, Game of Thrones kan dra åt helvete, men det bästa man kan hitta med engelska subs är lösryckta episoder av Beauty World *snyft*.

Nils of Light

Veteran
Falling skies
Fördom: Jorden har tagits över av aliens... igen. Vi får följa en grupp frihetskämpar... igen. Dom slåss och det är hemskt, men är alla aliens egentligen så onda? Moraliskt tramsande ensues!

Continuum
Fördom (efter att ha sett första två avsnitten förvisso): En spännande och häftig framtidsvision målas upp. Vår hjälte åker tillbaka i tiden och vi får inte se den spännande och häftiga framtiden igen.

Hundra Power Rangers-adaptioner.
Fördom: Köp våra leksaker! Köp alla våra leksaker!

Arfert

Facit
Outlander: Bra manus och höga produktionsvärden, men ingen i hela världen med en y-kromosom tittar på den.
Tala för dig själv Ymir. Jag har sett alla avsnitt. ;) Tokbra serie. Men så är jag en sucker för "brud-dramor".

obak

Hero
Breaking bad
Familjefar och kemilärare får cancer, börjar koka knark för att bygga kapital åt sin familj när han dör.
Familj splittras, fortsätter koka knark, cancer upphör att vara aktuell, gangsterdrama ensues

krank

Går ondskans ärenden
Breaking Bad har jag inte sett. Den verkar vara typ Strul men utan de sköna 80-talsfrisyrerna. Och mer utdragen då, eftersom det är en serie.

The Wire har jag heller inte sett. Det verkar vara en såndär serie om snutar som inte alls fokuserar på det intressanta -- dvs brottslösandet -- utan på relationer, personligheter och typ korruption. Sånt där som folk som hänger på Forge gillar. Hade den haft lite superkrafter eller chtulhu i sig så hade jag kanske orkat se den.

Sons of Anarchy verkar vara samma sak som The Wire men om tråkiga bikers som bråkar istället för tråkiga snutar, och istället för att inte fokusera på brottslösandet så fokuserar den här inte på typ inbrott eller utbrytningar eller smarta heists. Skulle också må bra av superkrafter och/eller cthulhu. Eller kanske om de inblandade varit såna där demonbikers som var med i Buffy the Vampire Slayer.

Jag har nog egentligen bara tålamod med serier som saknar fantastiska inslag om de är deckare eller procedurals...

Mogger

Hipsteranka
CSI - Översmarta snutar löser brott från sitt neonupplysta labb och det finns exakt inte en enda trovärdig scen i någon av de oräkneliga varianter och säsonger som finns.

Andra polisserier med tre bokstäver i namnet: om möjligt ÄNNU sämre än CSI.

Dr Who: Dr Who?

Star Trek: Fult, dassig plot och tramsiga tidsresor. Totalt intetsägande SF. Populariteten måste bero på någon masspsykos eller överdos av Jolt Cola.

Black Sails: Xena på de 7 Haven.

RasmusL

Champion
Ymir;n51572 said:
tråden handlar om -fördomar- vi har om tv-serier, väl?

Nej alltså, det du skrev är din ärliga åsikt. Trollade du så ska jag anmäla dig din j*vel!

Sapient

Swashbuckler
Jasså, våra fördomar... Okej.

All TV: Det här kommer att suga. Du kommer att hoppas att det inte gör det, men förr (dokusåpor!) eller senare (allt annat) kommer det att suga. Du kommer att sluta kolla efter max två säsonger. Du kommer sluta bry dig efter en och en halv.

There, I said it!