Nekromanti Serieteckning???

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tjosan! Finns här någon serietecknar-nisse som kan hjälpa?
I hope so...

Saken är den att jag tecknar, dock suger jag j*vligt hårt på det. Men en sak som alltid roat mig är serier och dess figurer - som av mer humoristisk art alltid brukar vara lättare att teckna än ett vackert landskap... :gremsmirk: Men saken är den att jag inte lyckas så bra eller vet så mycket om serieteckning, nån som kan hjälpa mig?

* Anlägger man rutorna runt bilder efter eller före?
* Hur skriver man egentligen ett bra seriemanus - skall det vara utförligt med alla förlopp, berättelser, rörelser och dialog, eller endast någon punkt av dessa?
* Hur viktigt ÄR det egentligen med innehållsfull bakgrund - bryr sig folk om sådant?
* Finns det några bra sidor för detta? Sökt själv utan fynd... Ge inte råd om böcker om de verkligen inte är riktigt bra - köpte en som heter "att teckna fantasy" som inte så vidare...

Tjo! Jag har tagit upp några dumma punkter egentligen, som folk kan finna självklara etc. men jag vill veta, fakta är alltid bäst. Har du fler tips att etc. så skick på mig! :gremgrin:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Exempel...

Polarn och jag gjorde en serie... Luci-Pär som fanns på nätet ett tag, men den lades ned pga brist av tid och att bägge var tvungna att vara så alerta - vilket kan bli ett problem.

Han färglade i datorn, i PS... Vilka andra metoder kan man använda för färgläggning, det ska ju självklart se bra ut också...???

Se till att förstora bilden för att få texten klarare...
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Sånt där är ofta rätt individuellt; det som funkar för en behöver inte funka för en annan, men om vi tar hur jag gör.

* Anlägger man rutorna runt bilder efter eller före?

Jag brukar göra rutan före, annars blir det bara en massa streck som visar sig dra iväg utanför där jag hade tänkt ha den.
Är det en "seriös" serie använder jag linjal, är det en skämtis så blyertsmarkerar jag bara hörnen och drar den på fri hand.

* Hur skriver man egentligen ett bra seriemanus - skall det vara utförligt med alla förlopp, berättelser, rörelser och dialog, eller endast någon punkt av dessa?

Alla har olika metoder, men jag brukar göra det som en snabb kladdskiss-version av själva serien. Då har man en färdig story och dialog när man börjar, men också en layout (om man gör en helsidesserie), bildkomposition (ser om det man har tänkt rita ryms på en bild av den storleken o dyl), hur mycket plats pratbubblorna kräver, etc.

* Hur viktigt ÄR det egentligen med innehållsfull bakgrund - bryr sig folk om sådant?

Näe. Om den fyller nåt syfte så ritar jag in bakgrunden - typ, visar var figurerna befinner sig - men ofta räcker det att ha med sånt i bara en ruta.

* Finns det några bra sidor för detta?

Förmodligen, men jag känner inte till dem.

--
Åke
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Exempel...

Polarn och jag gjorde en serie... Luci-Pär som fanns på nätet ett tag,

Såg trevlig ut. (-:

Han färglade i datorn, i PS... Vilka andra metoder kan man använda för färgläggning, det ska ju självklart se bra ut också...???

Allt från flytande tusch och färgpennor till airbrush... fast digital färgläggning har flera fördelar - framför allt att man kan gå tillbaks och korrigera hur många gånger som helst om det inte blev bra.
Vill man ha grejorna färglagda utan att behöva lära sig ett nytt hantverk på kuppen så är nog Photoshop att rekommendera. Blir hur snyggt som helst om man lägger ner lite tid på det också.

--
Åke
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,060
Re: Exempel...

Jag tycker att den var både snygg och skitrolig.

Vad menar du med at du inte kan rita? Jag har sett betydligt sämre webbserier än så!

- Vulf
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,978
Location
Barcelona
Jag är ingen mästertecknare själv - här kan du läsa min serie - men jag kan ju svara på dina frågor ändå.

Anlägger man rutorna runt bilder efter eller före?:

Jag gör det i förväg. Det är givetvis en smula riskabelt, för chansen finns att du upptäcker att en viss ruta är för liten för sitt innehåll, men då är det ju bara att justera den. Fördelen för mig är främst att jag vill att alla rutor ska vara lika höga, och det är lättare att få till om jag mäter upp det i förväg. Jag kan också tänka mig att om man ritar före man mäter upp rutorna så är risken att man upptäcker att det finns för lite utrymme längst ned för det man vill rita. Jag förbereder givetvis serien med en kladdskiss så att jag har ett begrepp om hur mycket som måste rymmas i en viss ruta.

Hur skriver man egentligen ett bra seriemanus - skall det vara utförligt med alla förlopp, berättelser, rörelser och dialog, eller endast någon punkt av dessa?

Om du enbart skriver för dig själv så skriver du förstås så mycket som du tror att du själv behöver när du väl sätter dig och ritar serier. Om du inte är så bra på att improvisera fram såna grejer medan du tecknar kan det väl vara en bra idé att förbereda det noga i förväg. Tror du att du kan skapa något bra fast du ad-libbar fram serien under tecknandet så är väl det bara bra.

Skriva manus för andra tecknare har jag ingen erfarenhet av, men jag kan föreställa mig att det beror på vem som tecknar och hur mycket du litar på hans förmåga att fatta egna kreativa beslut som passar serien.

Hur viktigt ÄR det egentligen med innehållsfull bakgrund - bryr sig folk om sådant?

Beror på serien. Gag-a-day-serier av den typ man kan läsa i dagstidningarna utelämnar ju ofta bakgrunder (i arbetsbesparande syfte, kan man förmoda) och där är de väl inte heller lika viktiga. i en realistisk serie har de sin givna roll i att berätta för läsaren var han befinner sig och för att skapa stämning. I min serie valde jag att vara noga med bakgrunderna eftersom jag ville ge läsaren en bild av den sorts miljö serien utspelade sig i.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,866
Location
Värnhem, Malmö
Jag är inte någon skicklig tecknare (se avatar för en uppskattning av hur bra jag är), men jag hoppas ändå kunna hjälpa till. Framför allt anser jag att den tekniska perfektionen inte är sådär jättenödvändig -- jag läser mycket hellre en lite klumpigt tecknad men rolig serie än en som ser ut som en serie målningar av gamla holländska mästare men saknar allt vad intresseväckande historia/gags heter. Du kan bevisligen teckna tillräckligt så bra att man ser vad saker och ting föreställer och inte får ont i ögonen när man försöker läsa din serie.

Vad gäller mitt eget tecknande (som förhoppningsvis utmynnar i en webbserie inom en snar framtid) kan jag ge dig svar på dina frågor (dessa gäller visserligen bara mitt amatörmässiga tecknande, men det får väl duga):
1) Före. Jag vill gärna veta vilka gränser jag har när jag arbetar.
2) För mig räcker det med en ungefärlig uppdelning av vad som händer i varje ruta. Jag brukar ha en rätt god mental bild av hur saker och ting ska se ut, så exakt beskrivning av rörelse och sånt är inte nödvändig. Dialog brukar jag skriva upp i förväg.
3) I den mån det behövs för serien. Om tyngdpunkten ligger på en dialog mellan två karaktärer i serien som kan utspela sig i stort sett var som helst kan man nöja sig med en enkel bakgrund. Om miljön är viktig för situationen tecknas den utförligare.
4) Inte vad jag vet, dessvärre. Att öva på att imitera befintliga tecknares stilar kan vara rätt lärorikt. Några böcker känner jag inte till.
 
G

Guest

Guest
Anlägger man rutorna runt bilder efter eller före?

Jag gör en snabb skiss på ett separat papper av ungefär vad jag vill ha med på rutan, och en skiss på vad jag vill ha med på papperet. Sen får jag oftast göra en kompromiss av de två eftersom jag har en tendens att alltid försöka trycka in alltför mycket på samma sida. Rutorna växer liksom fram runt skisserna medan jag jobbar.

Hur skriver man egentligen ett bra seriemanus - skall det vara utförligt med alla förlopp, berättelser, rörelser och dialog, eller endast någon punkt av dessa?

Det beror ju såklart på vad för serie du vill göra, men om du vill göra en skämtserie på en sida, utan en särskilt tydlig övergripande handling (mellan sidorna då) så är det knappast så jädra viktigt att ha ett utförligt manus. Skriv ner skämtet, och fyll på med manusskrivande medan du skissar.
Däremot är det (åtminstone för mig) väldigt viktigt att ha manuset (alltså vad som ska stå i bubblor, ljudeffekter o.s.v.) 100% färdigt innan du gör den sista versionen.

Hur viktigt ÄR det egentligen med innehållsfull bakgrund - bryr sig folk om sådant?

Bryr du dig om sådant? Själv så tycker jag bakgrund är häftigt och lyfter serien (om den är bra gjord) men knappast livsviktig.

Ett annat tips jag kan ge dig om du tycker att du inte är tillräckligt duktig på att rita är att börja rita i större skala. Gör varje ruta stor som ett halvt A4-ark och pussla ihop och förminska dem i photoshop.
På det viset kan du få in innehållsfylls bakgrund, häftiga små detaljer och så vidare utan att anstränga dig så mycket.

Förresten var den där serien skitball, har du fler sidor färdiga?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Exempel...

Roligt att du tycker det... :gremgrin: :gremgrin: Men om du ser alla stripparna är det nog skillnad - ty min humor är verkligen B och vriden... Synd att vi lade ned hemsidan då... Att vi lagt ned över huvud taget...

Om det finns intresse i att se den kan jag bifoga upp alla strippar vi gjorde i ordningsföljd...??
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Schysst serie! :gremsmile: Brumma på med ditt tecknande för tusan - glöm aldrig det! ...Och tack för tipsen, jag behöver dem verkligen.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Att öva på att imitera befintliga tecknares stilar kan vara rätt lärorikt.
HAHAHA! :gremwink: Skoja inte! Allt jag kan om serier är just att jag tecknat och av etc. från andra serier... Och snodde jag i princip hela Herman Hedning-konceptet till Luci-Pär för att lära mig lite hur jag skall gå till väga och hur det är att göra en serie? - JAAA! :gremgrin: :gremwink:

Har börjat kolla upp manga och anime nu, det är nämligen en stil jag också vill kunna... Det är riktigt kul, men det är svårt att få en stilen att fastna, så jag övar för fullt.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tack och bock för all fin hjälp och alla bra tips - har fått tänka till en del och fått endel tips av denna tråd, tur att man skapade den.

Förresten var den där serien skitball, har du fler sidor färdiga?
Kommer inte ihåg hur många strippar, inte så många - men ett par stycken... Synd att vi lade ned projektet och hemsidan...Men vi lärde oss i alla fall mycket på det :gremsuck:

Nå, som sagt, finns det intresse för att alla strippar bifogas så gärna för mig..? :gremwink: - Jag visar dem gärna... Och de har sin lilla följdordning... på sitt vis... :gremsmile:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Hur skriver man egentligen ett bra seriemanus - skall det vara utförligt med alla förlopp, berättelser, rörelser och dialog, eller endast någon punkt av dessa?
Det är väldigt olika från långa äventyrsserier till små humorserier, tycker jag. För den sortens serier som du ritar ("Söndagssidor" - alltså en helsida med humoristisk poäng på slutet) så gör jag så här:

1. Jag börjar med ett rent textmanus - bara med repliker. Det ser ut ungefär som vilken teaterpjäs som helst. Liksom:
Pudas: Är inte aporna härliga? De har inga spärrar från att uttrycka sin naturliga levnadsglädje
Nixor: Mmm, den där apan uttrycker just nu sin naturliga levnadsglädje i din hjälm, och det ser till råga av allt ut som om han är lös i magen.
Pudas: Jamen det är ju prexis det här jag talar om! Där du ser en hjälm och tänker "den här ska vara på huvudet" så är inte aporna rädda för att hitta på nya användningsområden åt allt de ser omkring sig!
Nixor: Nä, kolla, nu stoppade han ju den på huvudet i alla fall. Pudas: Ja, de har ingen småborgerlig skam eller fåfänga nycker som du! Till skillnad från dig så är han uppfylld av uppmuntran till varandet!
Nixor: Om han fortsätter springa mot det där stupet så kommer han att uppfyllas av en känsla av hastigt accelererande rörelse, samt obeskrivlig smärta och lidande...


osv. Här ser det dumt ut med fet stil, men jag tycker det hjälper att få med starka nyckelord redan på manusstadiet.

Sedan gör jag lite rutskisser, där jag försöker komma på vilka repliker som ska in i vilka rutor, osv. Om det är bäst med att Nixor får med en svarsreplik på allt Pudas säger i en och samma ruta, eller om Pudas ska säga något i en ruta för att sedan bli besvarad av Nixor i nästa ruta, osv.

Därefter ritar jag allt så som jag vill ha det med blyerts, och då börjar jag med rutorna för att sedan rita i karaktärer och slutligen bakgrund.

Sedan tuschar jag skiten.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,026
Location
Linköping
Nu är ju min serie (http://d12comic.com/) inte tecknad utan helt datorgjord så några rittips kan jag inte ge, ej heller har jag någon koll på böcker. Så jag nöjer mig med att titta på resten av dina undringar.

* Anlägger man rutorna runt bilder efter eller före?

I princip alla mina serier använder den fasta 3-rutorsmallen. Samtliga serier (förutom de i början, innan jag kom på att det vore smart med en fast mall) har samma bredd. Att ha samma bredd på alla serier känns som en bra grej för att skapa enhetlighet.

* Hur skriver man egentligen ett bra seriemanus - skall det vara utförligt med alla förlopp, berättelser, rörelser och dialog, eller endast någon punkt av dessa?

Gör du serien som en mängd fristående grejer räcker det med att du kommer på en grej i taget. Jag har en text-fil på datorn som är fylld med en massa grejer jag kommit på som ska användas "sen". Det manus jag har är vansinnigt övergripande. Jag har ett hum om vad som ska hända i framtiden men inte hur. Exakt dialog tycker jag inte alls du behöver, men ett hum om vad som ska komma ur det hela. Så satsa på ett övergripande manus och fixa smådetaljerna efterhand, du kommer ändå komma på en massa bra grejer att få in innan du faktiskt gör de där serierna way framåt i händelseutvecklingen.

* Hur viktigt ÄR det egentligen med innehållsfull bakgrund - bryr sig folk om sådant?

Okej, jag har faktiskt ingen aning... Jag hoppade rakt in i min serie. Bakgrunden tar jag i efterhand. Det är ingen som kommenterat om det var bra eller inte. :gremsmile:
____________________________________________

Jag tyckte för övrigt att din serie såg helt okej ut. Så länge den är rolig så behöver jag absolut inte en snygare yta (men med tanke på min serie säger det kanske inte så mycket :gremwink:).

Lycka till med fortsatt skapande.

Och förresten, hoppas du delar vision med din polare om du ska göra serier ihop med honom så att ni drar åt samma håll. Att kunna bolla idéer är värt massor.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Exempel...

Det är för stort för att lägga upp där - på serier... Har redan försökt lägga upp serien där, men men...
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Serieskisser:

Kom att tänka på den här tråden när jag hittade några gamla serieskisser hemma. Det är svårt att förklara hur en serieskiss ser ut i sitt sista stadie, innan man sätter sig ner och ska börja teckna på riktigt, men så här ser det ut ungefär för mig när det är som värst (när jag måste (eller vill) skissa så mycket som möjligt). Det är snabba skisser med blyerts på A5. Jag gillar att skissa på ett litet format, för det går snabbare och går enklare att överblicka. Nackdelen är att det blir väl plottrigt och (för er) svårt att läsa vad det står i pratbubblorna. Det där sista är iofs ett plus, för en skiss är alltid mycket renare än en riktig teckning, så en pratbubbla som ser lagom stor ut i en skiss i normalstorlek blir nästan lite väl bjässig i en riktig teckning. Så, genom att skissa i A5 så får man helt enkelt inte plats med för mycket text, vilket gör att det blir lagom stort i slutändan. Tja, för mig, iaf, men jag har inte så mycket erfarenhet av riktiga tuschade serier, för det är så tråkigt att tuscha.

Nå, kanske får du (eller någon annan) ut något av dem iaf. De är allihop Fluxserier och skulle nästan samtliga in i rollspelet Flux på ett eller annat sätt. Jag har försökt blanda actionsekvenser med dialogsekvenser och ett par olika layoutlösningar och berättartrix.

Lite drama
Lite action
3x3 dynamiska rummet
Splash halvsida, slapstick/drama
 
Top