Nekromanti Serietidningars status som litteratur

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag såg den här artikeln på Wired comics genom att skaparen av Questionable content skrev en lång rantande post om hur fel artikelförfattaren hade.

The day the music died said:
Gene Luen Yang is a teacher in the San Francisco Bay Area who also happens to be a fine illustrator. He produced a graphic novel (or "comic book," as we used to call them), American Born Chinese, which has been nominated for a National Book Award in the young people's literature category.

I have not read this particular "novel" but I'm familiar with the genre so I'm going to go out on a limb here. First, I'll bet for what it is, it's pretty good. Probably damned good. But it's a comic book. And comic books should not be nominated for National Book Awards, in any category. That should be reserved for books that are, well, all words.

This is not about denigrating the comic book, or graphic novel, or whatever you want to call it. This is not to say that illustrated stories don't constitute an art form or that you can't get tremendous satisfaction from them. This is simply to say that, as literature, the comic book does not deserve equal status with real novels, or short stories. It's apples and oranges.

If you've ever tried writing a real novel, you'll know where I'm coming from. To do it, and especially to do it well enough to be nominated for this award, the American equivalent of France's Prix Goncourt or Britain's Booker Prize, is exceedingly difficult.

Juvenile literature is a fairly new category (1996) to the NBAs, which have been around since 1950. It's possible that no author wrote a great book aimed at that audience in the past year, but I doubt it. Juvenile literature attracts a lot of first-rate authors. Always has.

Sorry, but no comic book, regardless of how cleverly executed, belongs in that class.
Jag tycker det är rätt intressant. Jag är nämligen rätt ny i serievärlden. Visst, jag har läst massa Kalle Anka, Tintin, Asterix, Hälge och Kalle & Hobbe men jag har aldrig sett dem som några litterära verk (vissa av dem kanske med rätta?). Innan jag började läsa större serier (Sandman, V for Vendetta) så skulle jag ha kunnat skriva den delen av artikeln som handlade om serierna. Idag skulle jag inte kunna göra det, eftersom jag verkligen tycker att serier kan ha ett litterärt värde.

Såå... Egentligen ville jag bara visa upp artikeln så att folk kan peka och skratta, men det kanske inte är självklart att göra det? Ligger det något i det Tony Long skriver?

Arfert

Facit
Jag tycker (som läst franska och belgiska serier sen tidigt 70-tal, och prenumererade på Heavy Metal under guldåren slutet av 70 talet till början av 80-talet) att serier helt klart ett litterärt värde, och då menar jag inte bara Watchmen, Maus och liknade, uten även Asterix, Tintin och den uppsjö andra serier. Frågan är om inte Asterix (i alla fall fram till René Goscinnys död) har minst lika stort litterärt värde som V for Vendetta och liknade serier. Även om det handlar om humor. Det är bara snobbism att vägra jämföra bra serier med annan litteratur. Bra är bra.

Gordeg

Hero
Egentligen ville jag bara visa upp artikeln så att folk kan peka och skratta, men det kanske inte är självklart att göra det?
Vet inte om det är självklart att peka och skratta, men man känner sig manad att peka och... någonting. För hur ska man tolka:
"If you've ever tried writing a real novel, you'll know where I'm coming from. To do it, and especially to do it well enough to be nominated for this award, the American equivalent of France's Prix Goncourt or Britain's Booker Prize, is exceedingly difficult."

Menar Tony Long att det är lätt att skriva en serie som är tillräckligt bra för att bli nominerad till ett pris?
Vågar man gissa att han inte själv försökt skriva en seriebok?

Gordeg

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Tja, filmer får ju sällan några bokpriser, så jag har svårt att se varför serier ska få det. Det handlar ju om olika medier.

Att bra serier kan vara lika bra som bra böcker är ju inget konstigt, men jag tycker att de bör tävla i olika grenar, inte i olika viktklasser inom samma gren.

Troberg

Sinister eater
För mig som har en nästan komplett samling av Tung Metall, Pox, Epix och 2000+ så är det ganska klart att serier kan ha ett kulturellt värde. De kan också vara skit, men det kan en bok också vara.

Fast det som ifrågasätts här är inte deras kulturella värde som ifrågasätts, det är deras klassificering som litteratur. Här säger jag, precis som när det gäller Plutos status som planet, bara "Who cares?". De är vad de är, oavsett vilket fack man klassar in dem i.

Förresten, om någon har Epix nr 7/8 1992 eller 11/12 1992 och kan tänka sig att sälja dem, kontakta mig. De är enda luckorna i min samling och jag är beredd att betala därefter. Ni bidrar då också till att en komplett samling skapas och bevaras för eftervärlden.

Rising

Vila i frid
National Book Award är ett ganska klurigt pris; eftersom det med åren har bytt och ändrat antalet priskategorier så mycket. Det är alltså ganska svårt att uttala sig säkert om vad som "hör hemma" i en kategori eftersom dessa kategorier har omformats så mycket med åren. Ett år fanns det en särskild Mystery- och Westernkategori, till exempel. Att den kategorin senare tagits bort betyder ju inte nödvändigtvis att juryn inte längre anser att mysterier och westerns inte är tillräckligt bra böcker för att få pris; utan kanske snarare att de kan tävla mot varandra och andra genrer i en och samma kategori.

Den kategori som idag kallas "young people's literature" har tidigare i ett par år varit uppdelad i kategorierna fiction, nonfiction och picture books. Att man bara har en kategori för dem alla idag; betyder det att nonfiction och picture books inte kvalificerar för priset? Det skulle det kunna göra; men inget i kategorins namn talar för det. Snarare är det nog så att man menar att dessa tre kategorier kan få tävla mot varandra.

(Detta kan man förstås diskutera. Hur värderar man en illustrerad berättelse i jämförelse med en lärobok för barn? Jag tror dock att man främst resonerat som så att man velat öka statusen och prestigen som förknippas med utmärkelsen och därför försöker hålla antalet kategorier lågt)

Det betyder alltså att kategorin "young people's literature" redan har ett förflutet som en kategori för bilderböcker, och steget därifrån till serier är ett mycket kort sådant.

Därför anser jag nomineringen vara helt riktig i det här fallet. Däremot tycker jag det är en poäng i att särskilja huvudsakliga romaner (sporadiska bilder; såsom i Umberto Ecos senaste; är okej) från illustrerade berättelser; och jag hade hellre sett att man behöll Picture Books-kategorin från början av åttiotalet och utvigdade den till en Young Peoples Illustrated Books, eller whatever. Så att den kunde rymma både serier och bilderböcker.

Jag tycker dock egentligen inte att serier tjänar så mycket på att få priser av National Book Award. Det är som om golf skulle bli en olympisk sport. Visst har de olympiska spelen fina anor och ett olympiskt guld är det mest prestigefyllda priset för många idrotter; men golfare har ju redan sina anrika tävlingar och sina prestigefyllda priser; så en olympisk tävling utöver det blir nästan bara som en epa-tävling.

För en serietecknare finns det andra priser att få som väger betydligt tyngre än en national book award.

Dilandau

Myrmidon
Jag är rabiat i min övertygelse att serier är lika mycket kultur som "böcker".

Men jag är inte lika säker på att serier är samma sorts kultur som "böcker".

En samlingsalbum serier ser ju rätt mycket ut som vilken bok som helst. Men en musik-cd är äkligt lik en film-dvd. Båda musik och film är kultur -- men inte av samma slag.

Erik_N

Warrior
Precis min åsikt. Sedan kan jag inte säga att det vare sig är rätt eller fel att dela ut ett litteraturpris som kan gå till antingen en traditionell roman eller en berättad i bilder. Det är väl upp till de som instiftat priset att avgöra om de tycker att de två formerna har tillräckligt gemensamt för att jämföras?

Troberg

Sinister eater
Yes! Yes!

Efter ett tips från Organ så har jag nu lyckats skaffa de två sista tidningarna och letar därmed inte efter dem längre.

Ni är välkomna att tillsammans med imperiets stormtrupper fira min prestation med ett stort "Yes! Yes!"-luftjuck!

MrG

Swashbuckler
När det gäller SF-priser verkar det som det inte längre är ovanligt att serier tillsammans med tv och filmer, kämpar mot böcker. Peter David skrev nyligen något om hur DC comics hade kommit till honom berättat om ett av priserna och hoppats på hans hjälp att promota några av deras titlar åt det. Han hade visst haft rätt kul med ett långt förflutet som sf-författare.

Jag tror att statusuppsving för serier då det värvas serieskrivbenter friskt från tv, film och författarled.