Nekromanti Serif Pageplus? Layout?

solvebring

Superhero
Arfert said:
Du hade inte mac, eller hur? Där finns några billiga köpalternatv i alla fall.

Swiftpublisher, iStudio Pubisher, iCalamus och hederliga Pages. Till exempel.
Nej, jag har ju inte det. Windows som OS på den stationära. Synd och skam, för Mac verkar ha många bra program i grundpaketet och att köpa till för inte alltför megastora summor gentemot vad man får. Många som sysslar med musik och film väljer ju Mac av de anledningarna, trots allt. Men tja, eftersom jag inte har pengar till ett bra designprogram så har jag heller inte pengar till en Mac. :gremtongue:

... Jag får lov att sluta gnälla, drömma och fråga och börja jobba med vad skit som helst snart, tror jag. :gremwink:

solvebring

Superhero
Arfert said:
Mest till Solve:

Scribus kan en hel del, nästan lika mycket som typ Quark. 70% kanske. Men det har, likt många andra opensource-program ett jäkla bökigt gränssnitt. Där ligger köpprogrammen långt före. Quark 1992 är överllägset Scribus 2011 att jobba med, när det gäller smidighet och fart. Jag har använt båda.
Ja, nu har jag kanske bara gjort några dagar med Scribus, men jag tycker nog att det var intensiva dagar då jag verkligen försökte. Jag försökte skapa ett schysst rollformulär, men gees alltså - jag höll på att börja gråta blod över de mesta enkla saker där till och med Word hade varit ett bättre alternativ. Så det är nog som du säger, mycket handlar om interface och lösningar på planet att kunna manövrera funktionerna på ett vettigt sätt.

solvebring

Superhero
Arfert said:
Såg just att Scribus kom med en stor uppdatering nyss.. kanske är bättre.
Aha, stor? Då ska jag fan installera och göra en test så får vi se. :gremsmile: Tack för den infon. ... Även om jag inte jublar av glädje - inte än i alla fall.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Arfert said:
Tja, snabb koll: Jag får fortfarande inte snapping att fungera, och tabeller är fortfarande bara grupperade textrutor... Och om det finns stilmallar för tabeller/stycken/etc så hittar iaf jag dem inte...

...så, bättre? Kanske. Fortfarande inget jag använder frivilligt...

solvebring

Superhero
krank said:
Arfert said:
Tja, snabb koll: Jag får fortfarande inte snapping att fungera, och tabeller är fortfarande bara grupperade textrutor... Och om det finns stilmallar för tabeller/stycken/etc så hittar iaf jag dem inte...

...så, bättre? Kanske. Fortfarande inget jag använder frivilligt...
Jag fick just känslan av att du sa: "Det är samla gamla skit"?

Arfert

Facit
Gjorde en slags fotobok åt en kund i Scribus ( hon ville det, det var deras miljö av nån anleding). Fick till det efter en halv dags klurande. Fast slapp tabeller. Och det var ingen njutning, om man säger så.

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Arfert said:
Mest till Solve:

Scribus kan en hel del, nästan lika mycket som typ Quark. 70% kanske. Men det har, likt många andra opensource-program ett jäkla bökigt gränssnitt. Där ligger köpprogrammen långt före. Quark 1992 är överllägset Scribus 2011 att jobba med, när det gäller smidighet och fart. Jag har använt båda.

Latex räknar jag inte som ett äkta layoutprogram, utan nån slags programmeringsmonster. Man kan inte göra lekfulla, intuitiva saker, utan oändligt massa jobb. Men vill man ha en layout som är som en roman eller avhandling kan man göra snygga saker. Sägs det. Handkerning? Glöm det. Men är man programmerare kan det vara ditt val. Inga Art Directors eller Grafiska Formgivare jag känner använder det.
Vad som är bökigt beror ju på varifrån man kommer. För nån som börjat med open sourceprogrammen behöver inte indesign eller quark framstå som underverk av smidighet eller intuitivitet.

Man hittar mycket skickliga, utbildade formgivare som (bl.a.) använder LaTeX på ... *trumvirvel* ... mailinglistan för LaTeX! Du kan ju pröva att tala om för dem att LaTeX inte är äkta :gremsmile:. För de flesta rollspelsprojekt duger det hur som helst utmärkt. Det är heller inte mer arbete att sätta en text än i ett grafiskt gränssnitt. LaTeX har också fördelen att kräva oerhört mycket mindre datorkraft. Man kan köra det på en 386:a om så skulle vara.

LaTeX stora svaghet i mitt tycke är att det är ett sjå åtminstone på en GNU/Linux-burk att lägga till kommersiella typsnitt.

Jag tycker man lurar sig själv nåt oerhört om man tror att man behöver ett kommersiellt program för att formge ett indiespel väl.

Hälsar

Christian

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Fiktionslek said:
Tycker du verkligen det? Det där är ju uppslagsverk som man liksom hoppar in och ut ur när man behöver det. Men Bringhursts bok är riktig läsning som kan inspirera samtidigt som man lär sig. Dessutom är det en vackrare bok.

Menar

Christian
Jag tycker också att The Elements… är underbar, men jag skulle också råda till att börja med Typografisk handbok. Den ger definitioner och exempel på alla nya begrepp – namn på saker man kanske aldrig tänkt på fanns – på ett helt annat sätt än Bringhurst gör.

Första gången jag läste igenom Typografisk handbok var det lite som om jag lärde mig ett nytt språk, och jag vet inte alls vad jag hade fått ut av Bringhurst utan att kunna en del av det språket redan.

Arfert

Facit
äh, Latex är för de som kan programmera. Och tycker det är kul. Som att köpa en engelsk bil för att man får så intressanta fel att meka med.

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Arfert said:
äh, Latex är för de som kan programmera. Och tycker det är kul. Som att köpa en engelsk bil för att man får så intressanta fel att meka med.
Du kanske bara ska säga att det inte var nåt för dig, den gången du prövade?

Hälsar

Christian - ingen programmerare

Arfert

Facit
Jag kan göra oerhört mycket bättre layout i Indesign än latex. Och snabbare. Med bättre menar jag friare och med helt andra möjligheter. Latex är för textdokument. Och det skulle gälla om jag skulle varit programmera.

solvebring

Superhero
Tja, du har rätt, man behöver inte proffsprylar för enklare saker, speciellt om man är amatör. Det är just vad jag är. jag sysslar inte med layout... alls, egentligen, men skulle vilja. Jag tycker om att göra sådana saker och jag tycker att layout, design, textsättning osv är intressant. Det känns dock trist att även på hobbynivå syssla med sådant för det rena nöjets skull i ett program som inte håller måtten. Jag vill kunna göra det som är meningen att jag ska göra, även om det mest är för fun. Scribus är för dåligt helt enkelt för att det ska vara värt det, och LaTeX är inte så skoj för en sådana som jag - jag vill och orkar inte koda.

Kort sagt, jag behöver inget program egentligen, men jag skulle vilja ha ett, för jag skulle vilja greja även om jag inte behöver det.