Nekromanti Serinenaé, Serine Ferlani halv[SPOILER]

Mouja

Hero
Själv så skulle jag inte jämföra just den bågen med en AK5... jag skulle nog helldre jämföra den med ett, med modern betäckning, "sniper rifle"....

Cerec

Veteran
Går säkert att skjuta 600 meter men då får man skjuta i en brant vinkel......om man träffar eller ej är bara tur.

Jo visst, i verkligheten ja.... Peka ett antal grader uppåt (45+) och släpp strängen.

Den här bågen kunde man peka på huvet på någon en halv kilometer bort och träffa. Om man var skicklig. Sen gjorde man en ob5t6 skada med målpunkter och precisionsanfall också...

Arvid

Warrior
"Nja, nu talar jag inte om verkligt, nu talar jag om vad som går i Eons regelsystem.... Jag har haft en hårt spänd serinenae (fast jag spelade inte karaktären) den gick att skuta med uppemot 600 meter..."

Problem finns dock::
1. Blåser, +Ob2T6 för vanlig blåst.
2. Ej fri sikt. Att ha en fri sikt på 600 meter under ett krig som ofta sker i terräng. Nå, mycket svårt helt enkelt.
3. Dvärgen hinner flytta på sig. Vilket inte är omöjligt under den tid det tar för pilen att fara 600 meter.

Cerec

Veteran
sniper rifle går det nästan inte att missa med.....men med en pilbåge på dom avstånden så är det nästan omöjligt att träffa.

Cerec

Veteran
"Den här bågen kunde man peka på huvet på någon en halv kilometer bort och träffa" i eon kanske men inte i värkligheten....inte en chans. Alltså får SL gå in o ändra lite.

Jo, självklart.... Kom på att jag skulle skrivit det. Jag är faktiskt bågskytt själv, jag vet att det inte går på 600 meter (svårt nog på 15 tycker jag)

Jokimmolator

Veteran
På tal om bågar...

Hur lång tid tar det innan från det att en pil lämnat bågen till det att den slår ner? Ungefär? Vore roligt att veta. Jag tänker mig nämligen att om en dvärg ser en person avlossa en båge på en kilometers håll så borde han hinna ta både ett och två steg åt sidan (och kanske ta en kaffepaus /images/icons/grin.gif)....

Staffan

Myrmidon
Invändning 1 och 2 kan jag köpa, men personligen tror jag nog att möjligheten att målet flyttar sig oberäkneligt innan pilen hinner fram är inbakat i svårighetsökningen för avstånd.

Simon

Swashbuckler
"Själv så skulle jag inte jämföra just den bågen med en AK5... jag skulle nog helldre jämföra den med ett, med modern betäckning, "sniper rifle".... "

Alltså, skillnaden mellan en båge, även om den är jättestor och jättestark, och ett, med svensk beteckning, "prickskyttegevär" är väl ändå projektilens hastighet. Nu finns det säkert folk här som kan det här bättre än jag, men en kula från ett prickskyttegevär måste gå en bra bit över ljudhastigheten (om inte flera gånger högre), och det har jag svårt att tänka mig att ens en superbåge gör. Bågprojektilens lägre hastighet gör att man inte kan skjuta rakt på på långt avstånd, utan måste låta projektilen gå i en mer eller mindre hög båge, och ju högre bågen är, desto svårare att sikta och träffa.

Hmm?

/Simon

Tamor

Veteran
Jag är inte helt säker, men jag har för mig att det ska vara väldigt enkelt att flytta sig om någon försöker skjuta på en på så långt avstånd är det typ bara normalsvårt(Ob3t6) eller lätt(Ob2t6) att undvika, eller parera med sin sköld. Och om målet är i rörelse så blir det väl ytterligare Ob1t6 i svårighet att träffa sitt mål... eller e jag helt ute o cyklar...

115med Ob3t6!

maldino

Veteran
Re: På tal om bågar...

Tja...

Med missiler (alltså raketdrivna robotar) tar det 5 till 7 sekunder innan de träffar mål på de avstånden, det borde vara ännu mer för en pil.

Arvid

Warrior
"Invändning 1 och 2 kan jag köpa, men personligen tror jag nog att möjligheten att målet flyttar sig oberäkneligt innan pilen hinner fram är inbakat i svårighetsökningen för avstånd."

En oberäknlig förflyttning är ju omöjlig att beräkna, så även vid ett högt färdighetsvärde så lär risken finnas att målet böjer sig ner, etc.

Sabelkatten

Swordsman
En oberäknlig förflyttning är ju omöjlig att beräkna, så även vid ett högt färdighetsvärde så lär risken finnas att målet böjer sig ner, etc.

Vi regelfanatiker brukar kalla det "tärningsslag"...

/Henrik

Jokimmolator

Veteran
Visserligen, men det borde ju finnas en gräns för hur stor chans man har att träffa den där snubben 600 meter bort? Anta att man kan träffa den plats där han stod när man är en legend inom bågskytte (typ 20 FV), och om man antar det så borde det väl inte vara mycket större chans att man träffar den plats där han stod med 25 i FV? Det skiljer sig naturligtvis som så, att den med högre FV oftare träffar platsen där han stod, men chansen att han flyttar på sig och inte alls står kvar är ju oförändrad för de båda! Jag tycker inte att reglerna täcker detta speciellt bra, men som SL skulle jag lösa ett sånt problem när det kommer genom att slå Tur-slag, kanske, för någonting borde göras!

Arvid

Warrior
"Vi regelfanatiker brukar kalla det "tärningsslag"..."

Å andra sidan symboliserar tärninsslaget snarare svårigheten att få pilen från en punkt till en annan. D.v.s. träffa ett träd på det avståndet. Dvärgen skulle vara ett "rörligt mål". Jag skulle kunna tänka mig ett svårt turslag eller något liknande.