Nekromanti [SERU 2009] Jag hoppar av

Genesis

Ni dés ni maître
Jag har inte lyckats hålla mig till schemat. I externa speltestfasen blev spelet testat av exakt en spelgrupp. I korrläsningsfasen blev det inte korrläst alls. Anledningen till detta är framförallt min brist på entusiasm. Jag har en massa coola rollspel i huvudet (fyra, för tillfället) och att sitta och jobba på Utpost, som ju är klart, kan jag inte mustra upp någon energi för.

Spelet är typ klart och texten finns nedskriven. Jag skall göra någon sorts enkel PDF-fil och slänga ut på nätet så att de som vill spela det kan göra det. Jag kan inte någonstans hitta en motivation till varför jag skall sitta och layouta spelet och trycka upp det i bokform.

Eventuellt kommer jag att återvända till spelet och boka det en dag, men inte nu, och antagligen kommer ingen bok ut under 2009 (vilket såklart inte innebär att spelet inte släpps -- jag kommer ju som sagt att göra en gratisPDF). Det finns flera fördelar med detta:

1: Jag slipper jobba på ett spel som är klart och som jag inte har någon entusiasm för att jobba på.
2: Om spelet ligger ute som PDF kan jag uppdatera det fortlöpande när folk spelar det och har problem, så att texten blir perfekt.

Okej, bara två fördelar. Men eftersom den enda nackdelen jag ser är att folk som inte tycker att rollspel som inte finns i bokform är "riktiga" rollspel inte kommer att spela det ...

Okej, tre fördelar. Och inga nackdelar. Jag hoppar av.

Nässe

Myrmidon
Vad synd :gremfrown:

Jag hade verkligen sett fram emot ett snyggt fräscht bok-format...

Fast det är tveksamt om vi spelat Utpost mer för det...?

Ja, hojta till om det finns något man kan göra för att ändra din åsikt :gremsmile: För min del förhöjer en bok spelupplevelsen, även om jag inte riktigt förstår hur det går till....

Edit: Beställde för övrigt sjätte inseglet igår- och det känns betydligt mer spännande att få hem en bok att bläddra i än att tjuv-skriva ut ännu en pappershög på jobbet...

Geiger-skräckspelet har jag haft utskrivet hur länge som helst men aldrig spelat. Det finns så många coola spel att konkurrera med och då går de som fångar ögat före...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
För min del är det enkelt: Det blir aldrig av att jag läser saker, om jag bara har dem på skärm. Eller ja, ytterst sällan. Jag har så jävla mycket annat jag vill och behöver göra på skärm. Det är som podcasts och annat - för begränsat för att jag ska vilja hålla på med det på datorn.

Läser gör jag på resor, i sängen innan sömn, när jag väntar på något på en plats utan internet.

Så; kanske när det dyker upp E-pappersläsare till ett rimligt pris. Då kanske jag börjar läsa PDF:er.

Synd att du fegar ur såhär, även om jag förstår dina anledningar.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag känner definitivt igen känslan. Höstdimma-arbetet blev rejält avbrutet när jag spelade Arrivara första gången, det krävdes en rejäl kraftansträngning för att ta upp arbetet med ett "färdigt" spel efter det.

När jag väl fick det färdiga Höstdimma i handen efter allt tråkgöra tyckte jag det var värt besväret. Du har ju redan tryckt spel så du vet ju vilken "belöning" som väntar den dag du bestämmer dig för att slutföra projektet. Jag önskar dig lycka till med dina andra projekt.

Simon

Swashbuckler
Bäh!

NilsH said:
Edit: Beställde för övrigt sjätte inseglet igår- och det känns betydligt mer spännande att få hem en bok att bläddra i än att tjuv-skriva ut ännu en pappershög på jobbet...
Bortse inte från den här poängen bara, om jag får vara så framfusig. Jag har ett sjätte inseglet på väg i samma paket, och jag är asglad att jag köpte Oskrivna Blad, Supergänget och Matiné, till exempel, även om jag förmodligen kommer spela annat i mina dar. Fysisk bok är kul, helt enkelt. När du nu kommit så långt att spelet är klart, och du är en sån som kan sätta en bok lite kvickt och enkelt, vad det verkar, så tycks det onödigt att inte lägga i den lilla bit som saknas. Läsarservice, om inte annat.

Så, hellre enkelt än orealiserat, tycker jag å det bestämdaste. Skit i det som inte är gjort, om det ska vara så. Att det har speltestats för lite är tydligen inte problem nog att inte släppa det, eftersom du tänker lägga upp en pdf. Och att spelet fungerar och är bra vet vi redan.

Boka det, säger jag. En lustsvacka är inget konstigt whatsoever i ett ambitiöst kreativt projekt. Bit ihop, gå igenom, och gör klart. Det är värt det.

Genesis

Ni dés ni maître
Okej, såhär, då:

Jag kommer att publicera Utpost som en simpel gratisPDF. Därefter kommer jag att ta emot externa speltestrapporter från de som spelar spelet. Om jag får fem ordentliga rapporter med bra feedback från fem olika spelgrupper (där jag från fall till fall avgör vad "ordentliga" och "bra" innebär), där ingen av deltagarna har spelat spelet med mig, så kommer jag att fixa en bokversion av spelet. Dessutom kommer jag att skänka en kopia av boken gratis till var och en av dessa grupper.

Simon, din grupp är den första. Fyra till så släpper jag en bok. Innan jag fått dessa spelrapporter kommer jag inte att utföra något mer arbete på spelet (förutom PDF:en, då, men den kommer att vara väldigt enkel). Får jag inte fyra spelrapporter till så är folk helt enkelt inte så intresserade av en bok, vilket är helt okej. Jag hade själv inte brytt mig.

(Observera att jag fortfarande hoppar ur SERU-utmaningen. Jag kan ställa upp med recensioner och så, om ni vill.)

Nässe

Myrmidon
Jag kommer att publicera Utpost som en simpel gratisPDF. Därefter kommer jag att ta emot externa speltestrapporter från de som spelar spelet. Om jag får fem ordentliga rapporter med bra feedback från fem olika spelgrupper (där jag från fall till fall avgör vad "ordentliga" och "bra" innebär), där ingen av deltagarna har spelat spelet med mig, så kommer jag att fixa en bokversion av spelet.
Vilket väl är samma sak som att säga att du aldrig kommer göra en bokversion?

Ingen spelgrupp spelar väl någonsin ett spel eller ett äventyr för någon annans skull? Det finns alltid konkurrerande spel och äventyr och scenario. För att Utpost ska spelas måste någon grupp plocka upp sitt utskrivna A4-utpost och tycka att det slår alla andra rollspelsböcker och rollspel som står i bokhyllan, och sen dessutom tycka att det är en strålande idé att lägga massa extra icke-speltid på att sammanfatta en krönika.

Jag tror vår spelgrupp prioriterade Utpost på grund av ditt "namn"- du har fett mycket bra åsikter och kommer med bra grejer här, så då såldes Utpost in och blev upprioriterat före andra spel och ideér.

Det är ju också en fråga om vad man har för syfte med att vara spelskapare.

Kan tänka mig att de flesta tycker det är roligt att hitta på och skriva saker- andra skriver kanske spel för att spela dem själv.

Men har man någon som helst önskan om att andra grupper ska spela ens spel så tror jag att man måste "sälja" det. Och Utpost känns ju så jävla fett som spel- så det är ruggigt surt att spelet inte får någon ärlig chans.

Ja, återigen en påtryckning för Bokversion!!!

Hurra, vad fett det skulle vad att kunna köpa Utpost!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
De där utskrivna A4-bladen står sig rätt bra mot tjocka böcker. De förra brukar vara lättare att läsa och komma igång med.

Men visst, det är kul med snygga böcker i bokhyllan.

Genesis

Ni dés ni maître
Det är mycket möjligt att jag återvänder till Utpost och gör en bok av det någon gång senare. Just nu har jag ingen entusiasm och jag vägrar behandla rollspel som något annat än en hobby som jag sysslar med för att det är kul. Så som det ser ut nu så finns det en risk för att jag inte kommer att ha mycket möjligheter till att spela rollspel under 2010. I så fall kanske jag kommer att återvända och layouta Utpost, eftersom jag då känner för det.

Huvudgrejen är att jag hoppar av utmaningen. Det innebär att jag inte längre behöver känna någon press för att hänga med i schemat. Att publicera en gratisPDF har samma effekt. Det gör att jag slipper sitta och tvinga mig själv till att jobba på spelet, trots att jag inte vill. Jag misstänker starkt att Utpost kommer att publiceras som bok, förr eller senare. Men det kommer nog inte att bli under 2009.

Vad gäller min vilja att folk skall spela mina spel så är det kul när de gör det, men det är inget jag tänker aktivt arbeta för, så att säga. En av de stora fördelarna med att sälja sina spel till produktionspris är att jag inte tjänar på att andra spelar mina spel.

Öh. Jag hoppas inte att folk blir sura på mig på grund av det här. Att det känns som om jag lovat folk saker som jag inte håller. Det skulle kännas jättesugigt. Men jag hoppas att ni förstår att jag tappat entusiasmen för projektet. Att tvinga mig själv skulle bara få mig att tappa sugen för rollspel överhuvudtaget. Det har hänt förut (när jag tvingade mig själv att fortsätta att spelleda en kampanj jag inte kände entusiasm inför) och det var inte produktivt.

Så: det kommer nog kanske en Utpost-bok någon gång. Men jag lovar inget och sätter ingen tidplan.

Nässe

Myrmidon
Öh. Jag hoppas inte att folk blir sura på mig på grund av det här.
Nej, nej, nej. Ta det inte så, utan precis tvärt om! Jag tycker du skriver så förbannat bra och roliga spel att jag längtar efter att se dem färdiga, och vill att fler ska få möjlighet att spela dem- men framförallt känns det betydligt roligare att sitta med en bok framför sig nästa gång vi spelar Utpost.

Självklart ska du göra precis det som du känner för!

Se det mer som uppfaning från fan-klubben att forstätta jobba på med att göra grymma grejer!

/Nils