Nekromanti SERU 2009 och SERU 2010

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Skriv Ett Rollspel Under 2009, så heter utmaningen som jag drog igång i början på året. Knappt 20 deltagare var med i startfältet och 2 kom i mål* och fick klart ett rollspel på ett år.

Det här är tråden för diskussion och utvärdering av SERU 2009.

Vad var bra?
Vad var dåligt?
Hur skall vi göra saker annorlunda till SERU 2010?

Ordet är fritt.

* Jag räknar Krank, trots att han är lite sen. Han har ju faktiskt haft PDF-versionen av sitt spel ute i några vändor till allmänhetens beskådan.

wilper

Gör klart ett gammalt projekt

Inför SERU 2010 tänker jag lägga till att det är ok att ta ett spelprojekt som man har liggande i en låda, eller som man jobbat med en tid, och göra klart det under utmaningen.

Det lär inte vara bara jag som har några halvklara spel som man "borde" göra något av och få klart.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag tycker att SERU-upplägget var bra på nästan alla sätt. Jag gillar initiativet rejält och ser gärna en ny runda 2010. Jag tror att de flesta potentiella deltagarna har lärt sig var fallgroparna finns. (Skälet att jag misslyckades hade att göra med att hela mitt liv föll överstyr och då räcker inte krafterna till mer än familjebestyren. WF ligger fortfarande i pipeline och när livet kommer på fötter ska jag göra klart det.)

wilper

Ang Deadlines

De deadlines som var under SERU 2009 hade som grundförutsättning att man tänkte publicera sitt spel som tryckt bok på Lulu.

Nuförtiden har vi Publit, som verkar kunna ge bättre turnaround tid, även om de inte erbjuder provtryck riktigt än. Det skulle dock kunna innebära att jag kan lägga en ny tidsplan där mindre tid är vid åt tryck. Mer tid åt speltest eller finputsning.

Vidare finns det säkert de som nöjer sig med att publicera som PDF utan att vilja ha en fysisk produkt. Med de förutsättningarna skulle man kunna hålla på och putsa på sitt spel till slutet på november (och egentligen löpande under december och hela 2011 om man nu vill det, men det är en aning mot utmaningens grundtanke).

Jag tror dock att det är bra med fasta hållpunkter, så man kan inte fastnar i något moment utan kommer vidare. Målet är ju trots allt att bli klar med spelet.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Ang Deadlines

Ett "problem" tycker jag är att just den ettåriga gränsen gör att det blir en ganska specifik sorts spel som egentligen kan produceras:

- De har antagligen inte särdeles mycket settinginformation, eftersom sådan är tung och jobbig och tar tid att skriva bra.
- De är antagligen inte byggda för kampanjspel, eftersom man inte hinner speltesta ordentliga kampanjer.

Nu har ju jag minst ett spel jag tänkte få klart under 2010 som passar in på dessa kriterier, men jag är skeptisk till Midnatt (som är byggt för kampanjer) och för den delen till Scriptura.

Jag funderar på om man utöver Scriptura skulle kunna ha mer fokuserade utmaningar under kortare tid. Till exempel, "settingskrivarmånaden" eller något liknande, där man ger sig fan på att få ihop en viss mängd stämningstext eller settingbeskrivande text under den månaden. Fast det är väl fan ingen som bryr sig om settings längre, så det skulle nog få ännu sämre genomslag än SERU...

Carl Ö

Warrior

Några ord från publiken:

Jag tycker det har varit mycket intressant att följa era vedermödor. Ni har alla kämpat väl. Kul att två lyckades hela vägen. Och jag är övertygad om att fler kommer att komma i mål under 2010.

/Calle

Arfert

Facit

...själv tänker jag få klart Saga 2.0 nästa år... och orka rita färdigt det sista till PW-boken. Men det hör ju kanske inte hit.

Max Raven

T12-kultist

Jag blir lite nyfiken på SERU här, då det är första gången jag hört om det. Intresserad av möjligheten att använda påbörjade projekt - jag har ett par som inte blivit klara och nåt sånt här kanske skulle få igång mig ordentligt.

Så - hur är SERU upplagt? Finns det någon form av schema? Såg att det fanns en deadline, men det är inte riktigt samma sak. Någon form av kommunikation mellan deltagare (för möjliga speltest, idébollande etc)? Nåt annat?

G

Guest

Guest

Jag gav upp delvis pga att det fanns deadlines överallt som jag mest tyckte var i vägen, samt att jag kände att det var allt för inriktat på tryck, något som jag inte hade lust med.

/Zorbeltuss

wilper

Hade du föredragit att utmaningen fokuserade på PDF?

G

Guest

Guest

Jag tror det ja... iallafall om det är en nödvändighet att fokusera på något specifikt utgivningsmedium.

Christoffer

It's all pig.

Låt 2010 vara året då det kommer tre fyra svenska rollspel som Epub! :gremsmile:

wilper

Ok, kanske inte specifikt PDF, men låt den stå för alla elektiska format, .txt, .pdf, .epub, .mp3, blogg osv.

G

Guest

Guest

Låter vettigt, dock är det nog inte min röst du bör gå efter för seru 2010, jag kommer inte hinna börja på mitt spel igen förrän i oktober så gå efter de som vill vara med...