Nekromanti [SERU2009] Etapp 1: Halvtidsrapport

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Nästa tidsbestämda aktivitet är inte förrän i mars då det skall speltestas. Men redan i februari kan det vara vettigt att ha klart en första enklare skriven version av spelet så man har något med sig till speltesterna.

Hur går det för er där ute?

Hur långt har ni kommit med regler, värld och spelform?

Någon som har börjat tjuvkika på illustrationer?

Det har varit några avhopp, någon grupp som är så död att de vill ha nytt blod?

Har ni testat något och vill dela med er av erfarenheter? (Jag har sett att några har testat att spela över Skype, hur har det funkat?)

Om någon där ute fortfarande velar runt så går det bra att hoppa in i utmaningen. Skicka ett meddelande till mig så stoppar jag in dig i en av grupperna.

Kanske http://www.feartheboot.com/ftb/?p=127 kan vara något för den som inte riktigt har fått upp styrfarten i sitt spel än. Länken leder till en podcast på ungefär en timme, i det avsnittet behandlar de ett spels känsla.

wilper

[SERU2009] Etapp 1: Halvtidsrapport Wilper

Tackar som frågar. Det går bra. Jag började med att göra om Kadettspelet men ändrade mig, nu siktar jag på att bygga ett kampanjcentrerat sci fi-spel.

Jag har ett embryo av regler, men de är långt ifrån spelbara. Världen är tillräckligt utstakad, men jag måste skriva ner en massa innan jag går till speltest. Vad gäller spelformen så tror jag det blir SL+spelare på traditionellt vis och SL och spelarna turas om att sätta scener.

Ja, det har jag. Ett tag tänkte jag att jag skulle använda bildrutor från gamla sci fi-rullar som fallit i Public Domain. Men det kan nog bli rättstrassel där så jag är tillbaka på ruta ett.

Terje hoppade av från grupp Väst, men vi är fortfarande tre.

Har ni testat något och vill dela med er av erfarenheter? (Jag har sett att några har testat att spela över Skype, hur har det funkat?)

Nä.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Wilper said:
Långsamt, men bra tror jag. Snart kan jag börja skriva på allvar.

Wilper said:
Regler medföljer inte Scriptura. Världen är i stort sett klar, men däremot inte nedskriven. Spelformen är fastspikad sedan flera år tillbaks, men inte heller den nedskriven.

Wilper said:
Gjort en hel del illustrationer, kommer göra flera.

Wilper said:
Jag vet inte, har inte sett så mycket liv i min grupp. Det är väl Flurtis och jag som skrivit något, och vad jag sett har det inte blitt nån vildare diskussion direkt. Kanske för att vi inte skrivit så mycket, vad vet jag.

Wilper said:
Har ni testat något och vill dela med er av erfarenheter?
Jag har jobbat på ett nytt grepp för min del: en universaltextkonverterare. Den kommer att leda till att jag kan redigera texter på en wiki, och sedan lätt konvertera dem till LaTeX för redigering på datorer med såna program, och i slutänden exportera till InDesign Tagged text för layout eller RTF för preview åt andra.

Men det är ju mer av en teknisk lösning och kanske ingenting som är så intressant för andra här.

Överlag jobbar jag lite annorlunda än planen. Jag har ju redan ett par års speltest under bältet, en utvecklad och väl fungerande värld, ett hyfsat antal bilder, en tänkt layout, många viktiga beslut tagna angående stämning, känsla och hur jag gör med regler.

Det jag egentligen vill ha är ju dels speltest av andra, och för det behöver jag helt enkelt få på pränt det jag har i huvudet, och för det behöver jag ett vettigt skrivverktyg, och för att kunna använda ett sådant behöver jag min universalkonverterare.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag har skickat ut reglerna till de andra Syd-ingarna och väntar på svar. (I övrigt har jag ägnat mycket tid åt att ta hand om sjuka barn, så det har hänt lite på skrivfronten.)

Mogger

Hipsteranka
Jag har egentligen inte gjort något konkret (förutom att jag hittade en bortglömd anteckning om ett konfliktsystem som jag gillade skarpt och tänker testa nästa gång). Däremot har jag fått tag på en illustratör (och har haft mailkontakt med ytterligare en). Det ligger en bild på min blogg och Björn är så taggad att jag tror att jag kommer att fylla hela spelet med coola bilder. Jag har ännu inte haft tid att speltesta på ett tag, men det kommer.

Det som jag ffa vill speltesta nu är själva storymekanismen. Tanken är att berättelsen mer eller mindre ska berätta sig själv genom att vid olika tillfällen trigga olika flaggor hos karaktärerna. Jag hoppas kunna speltesta en gång under februari och en gång under mars, men tiden går så fort... :gremsmile:

Iaf, stommen till spelet funkar och med det nya konfliktmekaniken så blir det snäppet coolare tror jag. Men som sagt, det stora arbetet ligger i att få ihop SLs pool och sånt, så att spelet flyter utan märkliga bieffekter.

NilsK

Ligist
Re: [SERU2009] Etapp 1: Halvtidsrapport Wilper

Jag håller på att snickra ihop regelramverket till mitt spel och läser en massa andra för att hitta coola grejer att sno. Så jag håller på för fullt, men vill vänta lite med att lägga ut något tills jag har en grund som känns någorlunda stabil.

Ska också feedbacka på Mekanurgs regler som jag har läst igenom, det tar lite tid bara allting.

Genesis

Ni dés ni maître
Wilper said:
Jorå, hyfsat bra. Jag har svårt att få igång tillräckligt med speltest, bara. Simon, ChristofferL och NilsH har hjälpt till via Skype, men det vore inte fel med en ordentlig omgång IRL. Speciellt eftersom vi inte hunnit testa något faktiskt spel ännu, utan bara förberedelserna.
Jag har, efter att ha varit ganska duktig, legat av mig rejält när det gäller kommenterandet på de andras spel, men det hoppas jag hinna åtgärda idag eller imorgon.

Regler: 80%, även om speltest nog kommer att minska den siffran. Värld: 100%. Spelform: Öh, vad är det?

Tja, jag har gjort en som ligger här. Ett par till är gjorda, men finns inte att beskåda.

Grupp Nord blev av med både Arfert och Dilandau innan vi ens hann börja, men vi har rekryterat Simon till oss, så vi klarar oss nog.

Vi har faktiskt inte spelat ännu. Vi har testat utpost- och rollpersonsgenereringen till Utpost, men inte hunnit med något faktiskt spel. Men det funkar helt okej. Visst tekniskt strul i början, men nu har vi satt upp Gametable och Skype så att det funkar väl. Google Docs används till rollformulär.

Christoffer

It's all pig.
Hur det går?
Jotack, går nog bra, framåt i vart fall. Best Days börjar ta form och allt eftersom blir jag lite klarare vad jag egentligen är ute efter, så närmare och närmare någon form av mål.

Regler, värld osv?
Regler är på gång. Mer och mer bli konkret och det hela tar sig allt närmare en färdig förstaversion att förstöra i speltest. Världen är valfri högstadie eller gymnasieskola, så den har varit klar länge och krävde inte så mycket jobb.

Illustrationer?
En nära vän som arbetar som illustratör har anmält intresse, och om det faktiskt blir så kommer det dimpa ner förstklassiga bilder. Annars får jag leta vidare.

Avhopp?
Som Genesis sa var vi lite kort på folk redan i starten, men vi adopterade Simon, eller om han adopterade oss, så vi klarar oss.

Erfarenheter?
Speltest än har som sagt varit skapandet av en utpost (som jag tyvärr inte kunde delta vid) och skapandet av viktiga personer och rollpersoner vid utposten. Det hela gav helt klart mersmak och ser fram mot att sätta tänderna i lite sociala konflikter och oroligheter vid utposten.

Simon

Swashbuckler
Re: [SERU2009] Etapp 1: Halvtidsrapport Simon

Sådär, nu är jag på banan igen!

Efter en stark start har jag stått still ett par veckor av olika anledningar. Nu ska jag nog vara igång igen.

Jag har halva regelkärnan klar. Själva åtagandena, uppdragen, fungerar väldigt bra på interna speltest. Jag behöver skriva några knippen med valbara egenskaper för att se hur avancerandet för rollpersonerna fungerar. Och jag behöver bestämma hur det funkar mellan åtagandena, när man är hemma i klosterfortet.

Jag har inte gett mig på att börja skriva texter med spelets läsare som målgrupp. Det jag skriver är än så länge regelskisser avsedda för mig och gruppen och speltestare. Har inte bestämt eller funderat på stilen för den slutliga produkten än.

Jag har som sagt uppgått i grupp Nord, men känner mig fortfarande som ansvarstagande medlem i grupp Natt. Jag fick ju också en oväntad speltestgrupp på plats i Malmö när Bearnie tog sig an spelet och drog igång det en kväll. Krönika på krönikeforumet.

Har också skjutit på framtiden hur jag ska göra med GWs IP "astartes" och så. Har funderat de senaste dagarna på illustrationer baserade på gamla Heraklesstatyer och sånt.

wilper

Re: [SERU2009] Etapp 1: Halvtidsrapport Simon

Kul att ha dig tillbaka. :)

Det ser ut som det går bra för dig, att ligga lite före tidsplanen är ingen dålig sak.