Nekromanti [SERU2009] Etapp 2: Rymdspelet

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Idag har jag speltestat Rymdspelet för andra gången. En av spelarna var med på första speltestet, den andra var ny.

Första gången så slutade spelet med antiklimax och SL-vinst, så jag hade tweakat lite för att göra spelet lite lättare för spelarna. Spelet är i högsta grad ett spel där rollpersonernas mål ställs mot spelledarpersonernas.

Vi började med att bygga spelvärld, en baserad på 60-tals Sci-Fi.

Aspekterna var:

* Civiliserad minimalism, allt var vitt och avskalat.

* Totalitärt samhälle, medborgarna var slavar under Partiet.

* Framtidsretro, framtiden så som den anades innan datorernas intåg. Mycket mekanik och manuellt arbete. Fina vita overaller till alla dock.

* Minneskopiering/manipulation, man hade utvecklat teknik för att spela av, förändra och spela in minnen i folks hjärnor. Så skolgången kunde reduceras till att ge minnet av en skolgång. Nöjesresande till minnet av en bra resa. Lite Total Recall sådär.

* Arkologier, folk bor i stora städer.

Sedan byggde vi platser

* Civiliserad minimalism - Lunchrum 314, 400 bord, 800 stolar, allt i en lång rad. För stillsamma måltider till lätt hissmusik.

* Totalitärt samhälle - Administrativa enheten, någon sorts kontor med byråkrater.

* Framtidsretro - Dataväxeln, ett bibliotek med information, där besökarna får läsa dokument på mekaniska skärmar. Information är strängt reglerat och stort sett inga avbilder/kopior får göras av någon information alls.

* Minneskopiering - Upplevelser AB, ett företag som på dagarna spelar in minnen i medborgarnas hjärnor på statens order. På nätterna så erbjuder de förbjudna minnen och upplevelser bakom lyckta dörrar till de som kan betala.

* Arkologier - Ljusgården, en park i arkologins topp, där samhällets elit går runt och funderar och har sina möten.

Sedan gjorde vi personer:

* Lunchrum 314
3:e nivåns Byråkrat Anna 8-1-3
Skyddsbroder Ivan 5-3-8

* Administrativa enheten
Fall Adam 16
Sekreterare Josefin 517

* Dataväxeln
Maria 4-2
Mikael (som saknade nummer)

* Ljusgårdsparken
Johan 1
Rörposttekniker Anders 6-6-8

* Upplevelser AB
Upplevare Xerxes 4
Minnestekniker Johan 37

Val av omvälvning:
SLs sida: Samhället fortsätter med den korrupta minnestekniken och stagnerar i takt med att riktig kunskap går förlorad och bitröta i minnesinspelningarna gör folk galnare och galnare.

Spelarnas sida: Den styrande klassen exponeras och folket inför en ny samhällsordning som ger en ny guldålder.

Val av rollpersoner:

3:e nivåns Byråkrat Anna 8-1-3 - Med målet att kämpa sig upp i byråkratin och ta sin chefs plats. Riskerade att bli degraderad och omprogrammerad.

Rörposttekniker Anders 6-6-8 - Med målet att lösa mysteriet med konstiga försändelser i rörpostsystemet. Riskerade att bli påkommen med sitt snokande och bli omprogrammerad.

Val av spelledarpersoner:

Johan 1 - Med målet att få ett förhållande med Maria 4-2. Riskerade att bli upptäckt för att ha manipulerat sin väg till toppen.

Upplevare Xerxes 4 - Med målet att frigöra sig ur Minnestekniker Johan 37s skumma minnesinspelningar. Riskerade att bli röjd ur vägen av Minnestekniker Johan 37.

Själva spelet:

Spelet gick över förväntan. De olika personernas mål och historier vävdes samman i en fantastisk och trovärdig historia. Tråkigt nog lämnar spelet rätt få artefakter som jag kan basera en utökad krönika på så jag nöjer mig med att sammanfatta kort för varje huvudperson, i den ordning vi fick veta hur det gick för dem.

* Anna 8-1-3, trakasserades av Johan 1, och visade sig försöka utnyttja honom för att gå sängvägen till mer makt. Blev vän med Maria 4-2. Konspirerade för att exponera Johans fula spel med hjälp av minnesinspelningar av hans övergrepp. Men snärjdes i sitt eget garn och blev omprogrammerad till något mer passande.

* Anders 6-6-8, snokade hos Johan 1, blev torterad av Xerxes 4, fick kontakt med en motståndsrörelse av personer utan nummer. Men innan han lyckades exponera vad som var i görningen blev han röjd ur vägen då han råkade snubbla in i en minnesinspelning av förbjuden karaktär.

* Johan 1, kämpade för att hålla Anders 6-6-8 från spåret, och lyckades att vinna Maria 4-2s hjärta efter att ha dragit in hennes matkuponger.

Här bröt vi. Xerxes öde utröntes aldrig och omvälvningen stod 4-2 till SL.
Max en halvtimmes spel kvar, efter att ha spelat i ungefär två timmar.

Slutsatser och resultat:

På tre deltagare tar spelet max tre timmar. Mycket trevligt, jag hinner förmodligen köra en full omgång i workshoppen på GothCon. Stor kontrast mot Kadettspelet som gärna tar 6-7 timmar.

Jag skall ändra tärningsmekaniken så att det blir lika stor chans att lyckas som att misslyckas, då kan man dessutom gå över till t6:or.

Fick tips om ett mycket listigare sätt att rita spelplanen, som kommer att göra allt mindre plottrigt.

Båda spelarna kunde tänka sig att spela spelet igen.

wilper

Igår var DeBracy och w176 på besök. Vi spelade en omgång Rymdspelet efter maten. w176 hann bara stanna under förberedelsefasen och var tvungen att gå när själva spelet skulle komma igång. Därför spelade jag och DeBracy en reducerad omgång.

Spelet var fortfarande kul på två pers, men man tappar en del av nyanserna. Vi spelade med t6 istället för t10 som jag planerade från förra speltestet, det funkade bra. Jag testade det nya upplägget med kartan, det hjälpte inte lika mycket som jag tänkt, men det blev lite bättre i alla fall.

Slutsatserna är att det börjar komma i ordning och bli så robust att jag kan dela med mig av det till andra för fristående speltest. Jag skall bara skriva rent reglerna och lägga till en del förtydliganden, och kanske något exempel.

När jag får chansen att spela på fyra personer så skall jag nog dela upp i två mot två, och se om det funkar så bra som jag tror om man spelar utan spelledare.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Wilper said:
Spelet var fortfarande kul på två pers, men man tappar en del av nyanserna. Vi spelade med t6 istället för t10 som jag planerade från förra speltestet, det funkade bra. Jag testade det nya upplägget med kartan, det hjälpte inte lika mycket som jag tänkt, men det blev lite bättre i alla fall.
Ja, som vi pratade om igår, t6:or passar ypperligt, ett bra drag att gå över. Gällande kartan så tyckte inte jag att det var nåt problem med den i sig - klart det blir rörigt mot slutet men för det mesta har man väl lagt de sakerna på minnet då, eller? Jag blir lite nyfiken på hur den gamla kartan såg ut f.ö. Den här varianten kändes ganska självklar i sig.

Slutsatserna är att det börjar komma i ordning och bli så robust att jag kan dela med mig av det till andra för fristående speltest.
Absolut! Som sagt, renskriv och förtydliga och piska in feedback. Det här kommer bli bra. Eller... där är bra. Det kommer bli riktigt bra.

wilper

Rymdspelet på GothCon XXXIII

Jag körde tre omgångar Rymdspelet på GothCon XXXIII. Två med 4 deltagare och en med 3 (som de tidigare speltesten). Samtliga omgångar blev lysande framgångar och jag kommer nog inte att ändra något mer i reglerna nu.

Nästa steg blir att skriva rent mina arbetsregler så att de beskriver spelet som det faktiskt spelas. Det är inte mycket arbete, men jag har ruskigt mycket annat att göra den närmaste tiden som måste få högre prioritet.