Nekromanti [SERU2009] Etapp 2: Speltesta ditt spel

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Tjipp och välkommen till SERU!

I förra etappen så spånade vi på spelideer och klurade så att våra hjärnor kokade. Men det var då det, nu börjar en ny era i utmaningen, den mytomspunna Etapp 2!

Speltesta ditt spel

När Etapp 2 är klar i slutet på mars så skall du ha speltestat ditt spel. Spela med vanliga gänget, lillsyrran, jobbarpolarna, grannarna eller killarna på luckan. Det viktiga är att du får se hur ditt spel funkar i verkligheten, och ännu viktigare; hur det inte funkar i verkligheten.

Tycker du fortfarande att ditt spel är lite skissartat så speltesta ändå. Du kan kalla det "play storming", det är som speltest, fast spelet behöver inte vara klart än.

Om du vill ändra något efter speltestet gör det, fixa och dona, än så länge är det lätt att ändra. Har du mycket tid, speltesta olika varianter av ditt spel om du inte kan bestämma dig.

Rapportera hur det går

Posta gärna spelrapporter från dina speltester, och kommentera dem med vilka erfarenheter du dragit och vad du ändrar i ditt spel.

Illustrationer?
Skall du ha några bilder i ditt spel? Skall du göra dem själv? Om inte är det verkligen dags att börja jaga efter en konstnär, en clip-art samling, eller vad du nu behöver. Det är en sak som tar längre tid än man kan tro, och det vore ju förtretligt om spelet i övrigt var klart men du inte kan layouta i höst för att du inte har några bilder.

Vad skall jag göra för min grupp?
Håll koll på era kommunikationskanaler, var redo att bolla om någon behöver råd, eller muntra upp om någon verkar tappa sugen. Annars har inte etappen några speciella grupp-aktiviteter.

Jag har redan speltestat!
Ascoolt! Du ligger före i tidsplanen! Snygga till spelet och gör det läsbart även för andra än dig själv så kan du höra om någon annan vill prova det också.

GothCon
För er som inte har hört mig tjata om det förr så kommer det att bli en SERU-workshop på GothCon för de som kommer dit. Preliminärt så är det lördag kväll vi träffas och spelar/speltestar rollspel. Det dyker nog upp en separat tråd om det vad tiden lider. Men planen är att dela in folk i mindre grupper och köra snabbdemon av spel. Workshoppen kommer att vara öppen även för folk som inte är med i utmaningen. Eller som inte ens är spelmakare (vi behöver ju lite försökskaniner att testa våra spel på).

Genesis

Ni dés ni maître
Jag har speltestat två gånger. Första gången föll systemet pladask, även om jag lyckades rädda det hyfsat, dock inte med hjälp av systemet, så det gjordes om från grunden. Andra speltestet gick jättebra, men vissa saker behöver fortfarande justeras. Nu har jag gjort några ändringar till, och nästa speltest kommer att ske nästa helg. Dock finns det nog fortfarande en del saker jag vill lägga till, tror jag.

Dock är jag osäker på tidsplanen. Jag vill ju helst ha ett åtminstone tvåsiffrigt antal speltestsessioner i bagaget, och sedan kommer externt speltest. Men det är kanske nästa etapp?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Såhär, va:

In-house speltestningen av Scriptura är gjort sedan flera år tillbaks, med strålande resultat. I dagsläget är det dock svårt att avgöra om det beror på mitt eget eminenta spelledarskap eller om det finns något i spelvärlden som faktiskt funkar i sig självt.

Illustratör är jag ju själv, där har jag inga problem. Räknar med att behöva slänga ihop en massa nya illustrationer när texten tar mer form.

Texten, ja. Egentligen handlar hela grejen för mig mer om att få tummen ur arslet och skriva ihop en för utomstående begriplig och användbar text än om att designa system, speltesta, leta illustratörer etc. Det jag behöver är struktur och texter.

Struktur har jag satt ihop i förra veckan, har också dammsugit olika forum efter olika småtexter jag skrivit här och var - stämningstexter, små blurbs, grejer jag glömt att jag skrivit. Har arbetat en del för att få in det redan skrivna i en existerande struktur.

Jag kommer inte att speltesta på GothCon, eftersom Scripturas själva natur kräver långa kampanjer, åtminstone i min regi. Jag kommer istället att vara där och speltesta Evolutionens Barn.

Arbetet med texterna fortskrider. Så snart jag har något läsbart att visa upp kommer jag att publicera en PDF i lämplig tråd och be mina gruppkamrater att läsa och kommentera.

Mogger

Hipsteranka
Det roligaste jag har att rapportera är att jag har två (!) entusiastiska illustratörer och börjar få en rejäl bildbank med snygga och stämningsfulla bilder (omslaget är på gång och det kommer att bli riktigt, riktigt snyggt)). Dessutom har jag byggt ut systemet inför nya speltest (med början nästa vecka) och slängt in en del "traditionella" inslag, och dödat några älsklingar. Jag har en del frågetecken, men det mesta rör rena tewakningar som hur många rutor man bör ha i Smärta och liknande. Till GothCon kommer jag att ta med mig "scenariot" El Padrino och hoppas kunna spela en full session utöver småtestande.

krank

Genesis said:
Alla som anmälde redan påbörjade spel fuskar.

Basånivet.
Bah! Stod inget i reglerna om att det inte fick vara påbörjat, och jag påpekade redan i mitt anmälningsinlägg att spelet var påbörjat. Spelet infördes ändå i listan.

Sedan tycker jag att det är självklart att vissa spel helt enkelt tar längre tid att utveckla än andra. Ett indiespel kan vara två A4 och en blyersskiss, medan de flesta tradspel har betydligt fler sidor, illustrationer, flufftexter, etc.

Helt fördomsfullt hävdar jag därför att indie/forgespel är fusk, eftersom de tar så mycket kortare tid att utveckla.

EDIT: Jag kan skriva klart VÄRMEDÖD på en vecka, speltesta det på en månad, och sedan släppa det. Men det gör jag inte, för jag jobbar hellre på spelet som utmanart mig på andra sätt.

Christoffer

It's all pig.
Best Days masar sig fram, det har nog kommit så långt som jag kan utan speltest, så nu skall jag bara snabbt besluta/klura ut en mekanik för scenekonomi, något litet formulär för att skapa sin skola och sen skall jag försöka tvinga folk att speltesta.

Har gjort en snabb liten speltest men den sa inte så mycket, utan var nog mest att känna på vad som egentligen händer när man rullar tärning.

Men, mycket kvar men ett par rejäla kliv framåt känns det trots allt som. Även om jag mest sovit, varit sjuk, jobbar och pluggar för mycket senaste tiden. Men nu skall det bli ändring på det! :gremsmile:

wilper

[SERU2009] Etapp 2: Hur går det?

Etapp 2, speltestetappen. Hur går det för er? Jag har själv testat mitt spel, och jag har sett tecken på att Utpost har spelats en del.

Mer ni andra SERU-deltagare, hur går det för er?

När etappen är slut (i praktiken efter GothCon) så börjar spelbyten. Då får du skicka ut ditt spel till andra för speltest, kommer du att vara redo för det? Inte? Speltesta NU!

Det kan också vara läge att få ner spelet i lite bättre skriven form, så att folk som inte har spelat med dig skall ha en chans att spela det på egen hand.

Själv hittade jag illustratören till Rymdspelet igår, det går framåt.

krank

Re: [SERU2009] Etapp 2: Hur går det?

Wilper said:

När etappen är slut (i praktiken efter GothCon) så börjar spelbyten. Då får du skicka ut ditt spel till andra för speltest, kommer du att vara redo för det? Inte? Speltesta NU!
Jag jobbar efter eget schema... tyvärr. Jag kommer att fokusera på Evolutionens Barn fram till sommarlovet ungefär, då det ska tryckas. Sedan sätter jag mer fart med Scriptura. Däremot har jag ju både illustrationer och speltest etc bakom mig redan...

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

Wheeler har fått en version för speltest. I övrigt trasslar min mors allvarliga sjukdom till mina planer rejält. Jag hade planerat för färdigskrivning under mars, men det är nu omöjligt.

Genesis

Ni dés ni maître

Vilka finns egentligen kvar i utmaningen och följer schemat? Jag, Simon och Christoffer, vet jag. Du, såklart. Måns. Kör Mekanurg sitt eget race, som krank, eller följer han schemat?

Gällande Utpost så ser det bra ut med mekaniken, men situationen behöver mer jobb och test. Jag kommer definitivt att ha svårt att fixa deadlinen för externa speltest. Skulle behöva ett par månader till. Men jag skall göra mitt bästa.

Christoffer

It's all pig.

Best Days har ännu inte utsatts för något speltest alls, till min stora sorg. Men skall jag vara ärlig har jag inte försökt få till ett sådant heller då det varit allt för mycket runt om i livet.

Men, läget just nu är att försöka piska samman i vart fall två i spelgruppen, eller tvinga en till rollspel ej vänligt inställd sambo att i vart fall rulla tärning för att se vilka delar av regelmekaniken som kollapsar och vilka som håller samman.

Så läget just nu: Speltest behövs, om och om igen. Bilder funderar jag på att försöka piska fram snart, om min tilltänkta illustratör fortfarande är intresserad. Och eftersom speltest ännu inte är gjorda så vet jag inte hur mycket som behöver göras och vart allt hamnar, men med all sannolikhet så kommer jag hamna efter i utmaningsplaneringen, men inte mycket att göra när livet kommer emellan. :gremsmile:

wilper

Etapp 3 sträcker sig över hela sommaren, jag räknade med att folk möjligen skulle få tid till spelskrivande regniga sommardagar. Så du är inte körd bara för att du behöver någon månad till på dig. Jag har inte planeringen framför mig, men jag tror att spelen skall vara klara för korrläsning sista augusti.

Mogger

Hipsteranka

Ja, jag är kvar. Revolver går framåt varje dag, på ett eller annat sätt. Än så länge håller schemat. Spelet har ett gäng speltest bakom sig, men inte nog. Jag släpper inte till externa test förrän det funkar till 100% hos mig. Och där är jag inte än.

Mitt mål är att hålla mig till schemat, men det primära målet är att göra Revolver till ett bra spel. Ett modernt, fungerande och snyggt indiespel.

Så, det är bara att önska mig själv och alla andra godspeed!

wilper

En beundransvärd inställning!

Enligt min ganska ringa erfarenhet blir dock aldrig ett spel klart för att släppa, det rymmer möjligen. Man kan sitta och finputsa det i evigheter, det var därför som Höstdimma tog så många år att få klart.

Därmed inte sagt att jag inte är nöjd med hur Höstdimma var när det rymde, men nog skulle jag kunna tänka mig att tweaka en eller två små saker till...

Mogger

Hipsteranka

Ah, ja naturligtvis. Perfekt är i min bok inte samma som klart. Jag har skrivit tillräckligt mycket för att veta var min gräns går, lyckligtvis. :gremsmile: Men det är värt att tänka på under varje etapp. Och jag är ganska petig...

wilper

Jag siktar på att driva mitt SERU-spel på det motsatta sättet. Jag skall följa planeringen slaviskt, och så mycket putsning som jag hinner kommer att vara så putsat som spelet blir.

Jag gjorde på andra sättet med Höstdimma, det skall bli kul att se hur nöjd jag är i januari med Rymdspelet.

wilper

Etapp 2 slutade egentligen med GothCon, men jag har inte riktigt klurat klart på Etapp 3 än. Målet kommer i alla fall vara att deltagarna skall byta spel och speltesta varandras spel.

Är inte ditt spel nerskrivet än så sätt igång omedelbums.