Nekromanti [SERU2009] Etapp 3: Andra spelar ditt spel

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Hej! Dags för ännu en etapp i den fantastiska SERU2009-utmaningen.

Etapp 2 tog slut med GothCon, och ni har säkert njutit av lugnet sedan dess, men nu är det slut på rasten för etapp 3 börjar idag.

Etapp 3 slutar första veckan i augusti, och innan dess skall ni hunnit med följande:

Det egna spelet

* Skrivit klart spelet så långt att det kan läsas och förstås av någon annan (egentligen en aktivitet från etapp 2).

* Hittat minst en spelgrupp som inte tidigare varit i kontakt med spelet och fått dem att spela det.

* Färdigställt spelets text för den slutliga versionen, förmodligen baserat på kommentarerna från speltestarna.

Andras spel

* Du skall speltesta (minst) en annan spelmakares spel, och utgå från regeltexten som den faktiskt står skriven. (Här hjälper det att inte ha spelat spelet förut...)

* Kommentera på speltestet, lämna förslag på förbättringar, ändringar, komma med hurrarop, ja... sådant där kommentarigt. Berätta gärna hur det gick, vad ni tyckte var roligast, vad som funkade bäst, vilka bitar ni inte gillade, om regelsystemet krashade under spel i någon situation.

Etapp 3 är ganska lång i tid räknat, men det är somrig tid. Badande, trädgårdsarbete och grillkvällar kommer att ta mycket tid, se till att planera in tid för utmaningen.

Spelgrupper som inte har representater med i utmaningen, men ändå vill hjälpa till med speltest kan anmäla sig i tråden nedan (Jag kommer inte att fördela ut er på något vis, utan det får bli huggsexa mellan spelmakarna.)

Vad gäller speltester så är ju absolut målet att allas spel skall speltestas av minst en grupp, så alla deltagare i utmaningen kan få värdefull respons på hur texten är skriven. Jag hoppas att det inte skall bli fullständigt kaos så att någon inte får sitt spel speltestat, men om ingen har spelat just ditt spel i mitten på juni så säg till i tråden så får vi försöka hitta en lösning.

wilper

[SERU2009] Etapp 3 - Rymdspelet

Tjo!

Rymdspelet är inte riktigt klart för externa speltest än, jag ligger lite efter i min egen utmaning... Men det kommer nog att bli klart inom en eller två veckor.

Jag söker en spelgrupp som vill provspela utifrån en skriven version av spelet. För att spela behöver man vara 3 eller 4 personer, spelet kräver inga förberedelser annat än att man behöver läsa in hur det spelas. En omgång där minst en deltagare vet hur det går till tar ungefär 3 timmar. Spelet är ett sånt där flummigt samberättarspel, men det har nog med regelstadga för att man skall veta vem som VANN på slutet.

Intresserad? Anmäl dig som svar på den här posten.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Mitt privatliv är seriöst trassligt för närvarande. De gångna tolv månaderna har varit extrema, känns det som, och än är eländet inte slut. Jag tänker inte diskutera detaljerna här, men som jag ser det idag vet jag inte när jag får ork att skriva mer på WF. :gremfrown:

Men jag har skickat iväg spelet i en 80%-klar form på speltest.

Christoffer

It's all pig.
Best Days är inte klart för externt speltest. Nyligen kördes första speltestet som varit större än bara testat konfliktsystemet och det gick--för att vara absolut första gången det testades--riktigt bra. Den enda större missen från min sida var att jag allt för sent insåg att jag hade alldeles för lite T8:or hemma. Systemet gjorde vad det var tänkt att göra och allt slutade med en tragedi.

Lite småfix som skall ordnas inför nästa speltest och så får vi se om det flyter på smidigare. Säkerligen finns det ett par gigantiska buggar någonstans som gömmer sig och bara väntar på att titta fram, men än har de inte visat sig. Dock skall jag ta och skriva om regeldokumentet för det är endel saker som förändrats som inte finns nedtecknade och andra helt nya saker som fungerade strålande i speltest, men som inte heller finns med.

Men, jag fortsätter i den takt resten av livet tillåter och hoppas hinna klart med ett regeldokument som är möjligt att användas till sommaren.

Mogger

Hipsteranka
Jag behöver fler speltest internt innan jag kan skicka ut en officiell beta. Eller, först måste jag ha ett tight system och sedan ska jag få ihop en text som är begriplig. Jag ligger, mao, inte alls i fas.

Men, jag ska snart försöka dra ihop vårt "årliga"...öhum..."konvent" och då skulle jag nog kunna dra av både ett och två bidrag.

Jag hör av mig när jag har möjlighet att speltesta era spel. Det ska bli kul!

Simon

Swashbuckler
Astarteskrönikor

Jag ligger nu efter en del med Astarteskrönikor, främst av att allt rollspelsfokus har gått till att spela en massa och av att jag har jobb som tar mycket tid och energi.

Mekaniken för utförande av uppdrag är internestad och funkar bra nog för nästa etapp, men det är levlingssystemet som är osäkert. Jag har skissat på ett par olika varianter som alla har sina frågetecken. Hmm, jag borde nog lägga upp en klurtråd om det och se om det kan få det att rassla på lite...

Efter valborg och premiär så ser jag fram emot att ha tid till att speltesta andras spel, framför allt gruppmedlemmarnas, Utpost och Best Days.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
I vanlig ordning skiter jag tyvärr i etappindelningen. Jag fokuserar helhjärtat på EB just nu, om 1.5-2 månader hade jag tänkt skicka en inledande PDF-version till Lulu.com, och efter det kan jag fokusera på Scriptura.

Sedan tror jag inte att det blir så mycket extern speltestning för min del; Scriptura lämpar sig för längre kampanjer och har ingen regelmekanik, så speltestning känns mindre relevant här faktiskt. Istället kommer jag att skriva järnet och försöka få texten klar till slutet av sommaren, och under skrivandet försöka tvinga folk att läsa det jag skriver - och när texten är klar, bearbeta den tills den blöder och skicka ut den på korrektur. Kring min födelsedag (12 oktober) ska jag ha en PDF att släppa, hade jag tänkt.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
  • polerat världsbeskrivningen
  • justerat stämningen från beckmörk till gråmörk, dvs mindre Hamlet och mer musketörer
  • skrivit en bättre förklaring för spelarna
  • tänkt ut en ny kampanj för två-tre extremt skickliga äventyrare som jobbar
  • hittat på en ny storskurk
  • diskuterat illos med

wilper

Guld! Kul att höra att du fått upp farten igen.

Själv satte jag mig för att skriva ner reglerna för hur man spelar Rymdspelet (Förberedelsefasen är redan färdigskriven), men jag hamnade på ett sidospår.

Istället för regler i en fil har jag därför fått igång KOMA-script (som användes för att layouta Höstdimma) och jag har versionshantering av mitt rollspelstextarkiv.

wilper

Hur går det för er?

Själv har jag varit dålig, men igår löste jag ett regelklur som jag brottats med de senaste två månaderna. Så nu är jag helt nöjd med reglerna.

Vad som återstår är att faktiskt skriva in den där ändringen, och rita några bilder.

En dryg vecka kvar på etappen, men jag har inte hört någon som har velat ha speltest. Hur ser det ut?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Wilper said:
Hur går det för er?
Jag börjar så smått tvivla på min förmåga att bli klar. Däremot följer jag ju som jag sagt tidigare inte mallen. Scriptura går ju egentligen inte att speltesta på samma sätt som, till exempel, rollspel som levereras med egna regler. Det blir mer en fråga om huruvida den slutgiltiga texten inspirerar och möjliggör den sorts kampanjspelande som jag tänkt mig.

Det enda arbete jag gjort parallellt med att jag fixat med Evolutionens Barn är att jag försökt bestämma mig för vilket skrivverktyg jag ska använda. Det beslutet ska jag ha tagit innan EB går i tryck, hade jag tänkt.

Mogger

Hipsteranka
Externt speltest av Revolver är inte aktuellt ännu. Men spelet börjar bli klart att lämna mina händer. Jag behöver lite mer speltest bara och efter det ska jag skriva ihop en beta som folk kan få leka med.

Genesis

Ni dés ni maître
Wilper said:
En dryg vecka kvar på etappen, men jag har inte hört någon som har velat ha speltest. Hur ser det ut?
Vafalls? Jag bad om externa speltestare två veckor efter GothCon. Jag har också fått ett fantastiskt externt speltest av Simon, så Utpost är tekniskt sett klart med den här etappen (även om fler test inte skulle skada). Jag har inte speltestat någon annans spel, dock. Jag är öppen. Förste SERU-deltagare som skickar mig ett speltestdokument får ett speltest.