Nekromanti [SERU2009] Etapp 5: Layout och provtryck!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Under etapp fyra så korrläste vi alla de fantastiska SERU-spelen, visst känns det bra att ha ett nästan klart spel?

Nu i etapp fem så skall vi göra klart spelen. Etappen slutar sista september, och innan dess skall du ha layoutat ditt spel, gjort i ordning omslag och alla sådana där pilliga saker.

De som tänker göra print-on-demand, tex på Lulu, bör ha gjort en provtryckning för att kolla att allt blir OK.

De kvarvarande hållpunkterna i utmaningen finns nedan. Som ni ser är det ganska "små" saker när september väl är över, eller i alla fall saker som innebär en hel del väntan för de som skickar iväg sitt spel till tryck.

* Granskning/korrning av layout/provtryck. oktober.

* Slutgiltig version till tryck/publicering. november.

* Recensera minst ett spel från utmaningen här på forumet. Klart sista december.

Det går att tumma en del på september och oktober-hållpunkterna. Men se till att spelet är klart sista november så inte recensenten behöver vänta långt in i december på att få det. December är en månad som är stressig nog som det är.

wilper

Rymdspelet

Till er som inte sett min Rymdspelsspecifika tråd under etapp fyra så kan jag säga att jag ligger något före tidsplanen. Jag har fått klart omslag och layout redan. Första provtrycket är beställt från Lulu.

Jag räknar med att hinna med två provtryck till om det skulle strula, men jag hoppas naturligtvis att det här första skall bli bra nog.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Eftersom jag fuskat och bytt spel så ligger jag mycket bättre till än tidigare. Jag håller på med slutkorr och funderar på att sluta vänta på korrläsare om nån vecka eller så när det lugnar ner sig (skolstart med tre nya ämnen jag aldrig haft förut = en massa planering som måste göras med andan i halsen).

Layoutmallen är färdig, mitt geniala plugin till min wiki som låter mig föra över text med bibehållen stilmallsformatering är redo att jobba, fram- och baksida är färdiga. De bilder jag kommer att använda ligger och väntar.

Så, när det väl blir dags tror jag inte det kommer att ta så jättelång tid. Sen blir det väl lite "typgrafikorr" och jakt på horungar och allt vad det heter.

Och nånstans innan dess ska jag se till att fixa mig ett ISBN-nummer.

Jag tror inte på något vis att jag inte kommer att hinna det här. Hell, just nu designar jag ju halvaktivt två andra spel (Midnatt, VÄRMEDÖD) samtidigt och tycker ändå det är ganska gott om tid.

wilper

Re: Rymdspelet

Provtrycket såg bra ut. Så jag nöjer mig med SERU-utveckling för den här gången. De som har lockats av min OERHÖRT tilldragande signatur vet redan om det, men till er som har signaturer avstängda så kan jag säga: "Gå till Lulu! Köp mitt spel, det är awesome."

Jag stannar givetvis kvar i utmaningen och hejar på de tappra som inte gett upp ännu. När det blir dags så skickar jag ut recensionsex, och jag tänker naturligtvis recensera något spel själv också.

Nu går jag tillbaka till Kadettspelet. Jag har snackat med några som har spelat det och fått en del saker som man kika på för att göra det mer lättillgängligt. Skall se vad jag kan göra utan att förstöra spelets känsla.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Beställde ISBN-nummer igårkväll, planerar att layouta så svetten lackar från och med ikväll till onsdag natt.

Om allt går väl kommer Evolutionens Barn att släppas som första PDF-utgåva 090909 (se vad jag gjorde! Hmmm?), och då beställer jag provtryck från Lulu också, samt försöker få lite typografi- och layoutfolk att hitta mina horungar och whatever.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Pga ogynnsamma omständigheter funkar inte tidsplanen för mig. Men WF blir nog klart under 2010.

Rickard

Urverk speldesign
Den odödlige kejsaren said:
Provtrycket såg bra ut. Så jag nöjer mig med SERU-utveckling för den här gången. De som har lockats av min OERHÖRT tilldragande signatur vet redan om det, men till er som har signaturer avstängda så kan jag säga: "Gå till Lulu! Köp mitt spel, det är awesome."
Får gratulera till att du har gjort klart spelet. Jag har nyfiket följt allas framsteg vid varje rapport. Jag tror att det är viktigt att ha en deadline som denna för att faktiskt få klart ett spel och jag hoppas att fler får klart sina saker.

Jag undrar om man nu kan mynta uttrycket "Rising eller Kejsare" angående om man får klart ett projekt eller inte. "Kom igen nu. Är du Rising eller Kejsare?", "Äh, du känns inte som en Rising för mig" eller "Fått det klart? Vilken Kejsare du är".

/Han som nu ignorerar det faktum att Genesis spottat ur sig massor av rollspelsprojekt

wilper

För det första: Tack så mycket.

Ang deadlines så håller jag med. En av mina nuvarande chefer gillar att säga "Hellre 100% klart med 10% fel, än 100% rätt med 10% klart."

SERUs "dolda mål" är just det, att göra klart något snarare än att få till något som är "perfekt". Ambitionen att allt skall vara perfekt tror jag dödar många projekt. I slutändan är tillräckligt bra det som behövs.

Nu låter det kanske som jag förordar hafsverk, men det är inte riktigt så illa. Men jag putsade på Höstdimma i flera år, reglerna är enastående bra och spelvärlden är väldigt trevlig den med, men 90% av vad spelet är kom till de första tre spelmötena. Sedan tog det ytterligare flera år att få spelet till 99%. Jag har fortfarande 1% kvar att göra på spelet, men hellre dela med mig av spelet i det skicket än att jaga fler bråkdelar. För upp till 100% kommer man aldrig, i slutändan måste man göra en kompromiss på någon front. I ännu högre grad när man kommer till rollspel, jag tror det är rätt få spel som överlever första kontakten med spelare utan att få några små husregler inskjutna.