Nekromanti [SERU2009] Mekanurg rapporterar om WF

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Arbetet har försenats på grund av många externa komplikationer som har stulit tid och mental kraft. Jag har därtill haft problem att skapa nöjaktiga system för närstrid (i synnerhet parera/ducka) och skada. De nuvarande versionerna har speltestats och ligger f.n. hos Marco för kommentar.

När jag får hans utlåtande kommer jag att ge systemen en ny överhalning. Jag har nämligen roat mig med att läsa True20 och Star Wars d20, där jag har funnit ett par intressanta idéer.

Andy

Vila i frid
Jag har därtill haft problem att skapa nöjaktiga system för närstrid (i synnerhet parera/ducka) och skada.
Kör med en fast skada på attacker. Det är schysst. Sen kan en persons motstånd mot skadan variera.

Till exempel. Johnny Krull har TÅLIGHET 12 (det räknades fram genom att lägga samman hans Storlek på 9, Fysik på 15 och Psyke på 12 delat med 3). Han blir attackerad av en strålpistol och skytten träffar JK. Strålpistolen, som är av Mastermodell, ger 15 i skada. Det är mer än JKs TÅL vilket gör att han tar 1 sår i skada (och får -3 på alla handlingar). JKs silverrobotkompis har TÅL 14 samt ABS på 3. Hade hon blivit träffad så hade strålen som vapnet skapade inte lyckats överstiga TÅL+ABS=17 vilket hade gjort att SR hade klarat sig men med -1 i TÅL resten av striden (varje träff ger -1 i TÅL men få tillbaka direkt efter striden, nernötningsfunktion).

Det är ett exempel på fast skada och rörligt motstånd. Motståndet, i detta fall TÅL, är inte "jätte" rörligt men det kan ändras genom rustning och boostning av egenskaper, kanske med förmågor.

/Andy som fått frispel