Re: "Träffområden"
Jag får hela tiden en massa uppslag till hur ett sådant här skadesystem går att lösa, så du gör nog rätt i att sortera ganska friskt mellan delar du kanske anser är användbara och delar som inte intresserar dig.
Det är helt klart tänkvärt men jag undrar hur det blir med enkelheten i systemet?
Jag tror den (enkelheten) går att rädda - saken är bara den att vapen blir något mer specialiserade. Se på hur man kan utforma katanan, till exempel - visserligen kan man använda den till stickande attacker mot eld, men dess böjda klinga är inte helt lämpad till detta; snarare är det skärande attacker mot vatten som är dess forte, och där får den dessutom +1 i skadevärde mot orustade motståndare. Attacker mot jord lämpar den sig inte alls till.
Skadevärdet utgörs, som du beskrev, av marginalen mellan försvararens och anfallarens respektive stridsslag - sedan läggs eventuellt en +1-bonus till som i exemplet ovan. Därefter kan det bedömas utefter en enkel skala, likt:
Skadevärde 1-2 = lätt skada (mot vatten: långa skärsår, ytliga hugg)
Skadevärde 3 eller mer = allvarlig skada (mot vatten: djupa och ymnigt blödande hugg- eller skärsår, avhuggna lemmar (om motståndaren är en ointressant henchman))
Utifrån utfallet på denna skala bestämmer anfallarens spelare själv vart och hur skadan åsamkas, när denne narrerar sitt eget anfall - för detta är egentligen regelmässigt ointressant, utan det är en storymässig grej.
Varje rollperson har till varje element ett antal skaderutor vilka utgörs av 2 bonusrutor + rollpersonens värde i elementet. Banditledaren, som har två tärningar i vatten, har således 4 skaderutor - först kommer de två bonusrutorna, kom ihåg dem. När skadan bokförs så kryssas den rutan i som motsvarar skadevärdet, och en ruta kan enbart kryssas i en gång.
Jubei gjorde ett i skada med sin katana. Johan, Jubeis spelare, ser att detta är en lätt skada och beskriver anfallet som följande: "Efter ett våldsamt utbyte av hugg skriker banditledaren till - spetsen på min katana har rivit itu hans klädnad och lämnat ett långt rött streck över hans bröstkorg". Spelledaren kryssar i banditledarens första skaderuta; eftersom denna är en av de två bonusrutorna är följden av skadan endast temporär - banditledaren får minus 1 tärning på alla handlingar nästa runda, sedan är den överstökad.
Kruxet är att när Jubei återigen åsamkar honom 1 i skadevärde nästa runda så är denna ruta redan ikryssad - istället ikryssas ruta två. Konsekvensen är den samma, för det rör sig fortfarande om en av de två bonusrutorna, men nu är banditledaren bara en lätt skada ifrån att ackumulera till en allvarlig skada. Får man ett kryss på ruta tre så bestraffas försvararen med minus 1 tärning under resten av striden, får försvararen ytterligare ett kryss bland rutorna 3 och uppåt får denne givetvis också ytterligare en minustärning, är alla kryss därutöver ifyllda - eller skadevärdet är högre än alla kryss sammantaget - så är försvararen utslagen och striden är över (om försvararen därutöver kan klassa sig som dräpt är upp till anfallarens nycker - denne bestämmer).
Eftersom banditledaren egentligen bara räknas som en henchman i scenariot så skulle en allvarlig skada resultera i att denne ger upp striden. När Jubeis tredje hugg träffar ser denne således ingen annan utväg än att släppa sitt vapen och höja händerna framför sig: "Okej, jag fattar... nåd! Jag ger mig!" Nu har Jubei ett väldigt fördelaktigt läge när denne går över till att pressa hunden på information...
"Elementen representerar olika egergi chakran(?) i kroppen och när dom går ner på noll låses den energin fast och kan inte användas. Går Eld ner på noll tappar man sitt driv och kan heller inte röra sig ur fläcken, dock försvara sig och anfalla. Dessutom stannar ämnesomsättningen upp och man blir väldigt kall."
Det här fick jag inte riktigt med ovan, men det går säkert.
----
Att anfallaren narrerar sina egna anfall är ett grepp som har dykt upp hos en del nya rollspel - till exempel Noir. Skaderute-systemet jag beskriver ovan är inspirerat av hur det fungerar i indie-spelet The Shadow of Yesterday; dess regelsystem ges även ut separat under namnet Solar System.