Nekromanti [SERU2009 Syd] HJK synopsis

Ond bråd död

Swashbuckler
Jag vill göra ett Efter Katastrofenspel som utspelar sig några mansåldrar efter att pesten drabbade världen. Ja, det har absolut Heartbreaker-tendenser då mitt första möte med rollspel var mutant och jag är lite nyfrälst vad gäller BW. Skillnaden är att detta ska vara mer grisodlingt och realistiskt än mutant. Det finns alltså inga mutanter eller laservapen.

Mitt första problem är att jag inte har några djupare kunskaper om vad som finns kvar efter ca 150 år. Jag utgår ifrån att de flesta hus står kvar och att all konserverad mat är slut, att bensinen har dunstat och att bildäcken spruckit sönder.

Jag tänker mig att människor slutit sig samman i bosättningar vid vattendrag i anslutning till ruinstäder, att det finns rikligt med fisk och jaktmöjligheter. Vissa försörjer sig på att söka efter saker från förr som kan säljas till bosättarna. Det har också uppstått en ny adel som lever på att utkräva beskyddarpengar från de bosatta.

Vad gäller regler är jag väldigt kluven. Jag vill dels ha ett ganska traditionellt spel, men gillar samtidigt mycket i de mer moderna rollspelen. Främst är jag sugen på att använda en del saker från Burning Wheel. Beliefs, traits, resurser som är abstrakta, flaggor och bomber, Ödespoäng, möjlighet för spelarna att introtucera detaljer (med ödespoäng som i noir), Circles (ett värde för hur mycket kontakter man har), överenskommelse om vad som står på spel innan man slår för färdigheter.

Utöver det har jag funderat kring att ha karriärsystem lite som i Neotech 2, fast med mer inflytande över resultatet, och som går att använda för downtime också.Jag har också funderingar på att ha regler för konstruktion av föremål bestående av gammalt skräp från förr.

Beliefsen är jag sugen på att justera lite. Kanske dela upp dem mer i Mål och Övertygelser eller nåt liknande. jag vet inte riktigt varför jag känner för det, men beliefs känns lite luddiga och det kan vara bra att ha olika regelmekanik för de olika typerna av beliefs. Jag är inte helt säker än.

Abstrakta resurser är lite tveksamt även om jag tycker konceptet är suveränt. Problemet är att jag vill att "sakletande" och hemmabyggen ska spela en stor roll i historierna och då blir det ju väldigt trist att bara ha ett värde för resurser.

Jag har ännu inte bestämt hur själva systemet ska se ut, dvs vilka tärningar man slår och sånt. Jag vill i vart fall ha det betydligt enklare än BW. Jag ska kika på vad andra designers tänker använda sig av innan jag bestämmer mig. Jag har så dålig koll på sannolikheter och sånt.

Settingen är egentligen den svåraste delen, då jag har så dåliga kunskaper om alla praktiska detaljer som formar världen. Hur återvinner man plast? Vad kan man göra smörjmedel av till maskiner och vapen? Och, hur mycket finns kvar av alla saker? I värsta fall får jag ljuga ihop lite som känns coolt.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
150 år är rätt lång tid. Hyffsat driftiga människor lär ha fått upp elkraftverk på nolltid, en enklare elmotor/generator kan nog vem som helst bygga om de får några dagar i en verkstad och hittar en lärobok för grundskolans teknik-kurs.

Datorer är pilligare, men de går ju att göra med ganska enkla medel, om inte annat med hjälp av återanvändning av existerande material.

Om du fortfarande skall ha "katastrof-vibbar", men ändå ha ett realism-fokus, vad håller kvar tekniken på en begränsad nivå? Varför har inte människorna inte bara återhämtat sig på en generation och gått vidare?

Om pesten slog ut alla över typ 7 års ålder så man fick ett rejält avbräck i kunskap kanske man skulle kunna förklara en postapok-värld som trots realism har haft svårt att återhämta sig.

Genesis

Ni dés ni maître
Den här sidan kanske kan vara till hjälp? Det finns ett par videosnuttar (jag fick dem inte att funka, men jag är på jobbet, med allt vad det innebär av brandvägg och Internet Explorer). Sedan kan du ju alltid beställa serien på DVD, eller hitta ... alternativa metoder att se den på.

EDIT: Här har du en ordentlig artikel, också.

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
En fråga som jag menar påverkar hela konceptet: VILKEN katastrof är det som har drabbat mänskligheten? Klimathaveri, kärnvapenkrig eller vad? Svaret ger dig en ledtråd till hur du kan utforma spelet. Och när kom katastrofen? Ger dig också en del begränsningar och möjligheter. Och under hur långt tid? Kanske över en natt eller under flera hundra år. Och VAR utspelar sig spelet?

Genesis

Ni dés ni maître
Bengt Petter said:
En fråga som jag menar påverkar hela konceptet: VILKEN katastrof är det som har drabbat mänskligheten? Klimathaveri, kärnvapenkrig eller vad?
HJK said:
Jag vill göra ett Efter Katastrofenspel som utspelar sig några mansåldrar efter att pesten drabbade världen.

Ond bråd död

Swashbuckler
Det är möjligt att det finns ställen som haft någon driftig och kunnig person som fixat nån enkel vattenhjul-variant. Så det bör nog finnas platser med elektricitet.

Det som håller tekniken på begränsad nivå är nog främst att det är så väldigt få människor kvar och det därför inte finns underlag för några storsatsningar. Teknik som är väldigt givande, t ex elektricitet, kommer att dyka upp. Därutöver tror jag inte att utvecklingen kommer gå så snabbt.

Jag tänker mig att befolkningen ligger på under 1% av idag.

Ond bråd död

Swashbuckler
Oj, ja jag tänkte mig en sjukdom som dödar 99,9% av befolkningen. jag har inte funderat på hur länge sjukdomen härjade men det bör inte varit särskilt länge när den väl började ha ihjäl folk.
Spelet utspelar sig i Sverige, främst norrland.

NilsK

Ligist
Ett nedkokat BW tycker jag låter som en utmärkt målsättning.

Settingen blir jag inte lika klok på, nedtonad och grisodlig postapokalyps i Norrland säger du. Vilken typ av känsla eftersträvar du? Mad Maxig eller en mer uppdaterad Wastelands kanske. Eller en modern western?
Nu när jag tänker på det får jag lite vibbar av "The Road" av Cormac McCarthy, fast jag har å andra sidan inte läst den så jag kan vara helt ute och cykar.

Ond bråd död

Swashbuckler
Uppdaterad Wastelands. Jag trivdes aldrig med att Wastelands bara var 30 år in i framtiden, ändå skulle forntiden vara lite mytomspunnen. Det kändes inte rätt, så jag vill ha längre in i framtiden. Jag har inte läst the Road.

För att utveckla settingen lite så kan jag väl säga att man antingen måste anpassa sig till livet i någon av bosättningarna, som ofta styrs den beväpnade adeln, eller klara sig på egen hand ute i vildmarken.

Bosättningarna är ovärderliga för människor och för många innebär det döden att tvingas lämna den. I de mer demokratiska bosättningarna intrigeras det och många blir utstötta för att de avviker på något sätt eller för att de blir osams med fel person.
I de bosättningar som styrs av adeln är orättvisorna påtagliga och många fantiserar om att störta parasiterna, medan andra drömmer om att bli upptagen i den kretsen.

Adelsfamiljer utkämpar maffiakrig om makten över bosättningar. Vissa bosättare ansluter sig till adelsfamiljen som soldater i hopp om att bli upptagen, vilket inte är så ovanligt när adeln oftast består av en ganska liten grupp och några dödsfall kan betyda mycket.

Att klara sig själv i vildmarken är inte så svårt som det låter eftersom det finns gott om bytesdjur och lediga bostäder. Bara man ser till att ladda upp inför vintern då framkomligheten blir dålig.

SÅ, rollpersonerna är beridna adelsmän med rostiga älgstudsare, eller sakletare som färdas med häst och vagn för att plundra gamla bostäder på allt av värde, eller skidåkande jägare, eller bosättningens tekniker, eller slavinnan som hålls fången hos "lillbaronen".

Ond bråd död

Swashbuckler
Jag är lite osäker på grundsystemet men jag tror jag ska satsa på skill+t20. Anledningen är att jag inte har nån aning om vilket system som är bäst. Kanske kan nån tipsa om ett bättre alternativ? T20 går snabbt och är enkelt att förstå sig på. Jag misstänker att det finns en vits med normalfördelning, men jag vet inte vad.

Ond bråd död

Swashbuckler
Jag är inte helt säker på vad ett Designmål är för något, men jag gör ett försök.

Mitt system ska vara smidigt, enkelt och realistiskt. Traditionellt i stil med gurps, men inte särskilt detaljerat. Spelarna skall klargöra sina intentioner innan de slår och tärningslagen skall förekomma när det står nåt på spel. Utöver själva grundsystemet så vill jag ha möjlighet att lägga till regler, t ex ett mer avancerat stridssystem.

Nåt sånt?

Genesis

Ni dés ni maître
HJK said:
Mitt system ska vara smidigt, enkelt och realistiskt. Traditionellt i stil med gurps, men inte särskilt detaljerat. Spelarna skall klargöra sina intentioner innan de slår och tärningslagen skall förekomma när det står nåt på spel. Utöver själva grundsystemet så vill jag ha möjlighet att lägga till regler, t ex ett mer avancerat stridssystem.

Nåt sånt?
Japp, det låter bra. Vill du att systemet skall driva mot något (typ driva rollpersonerna mot att agera med Hat och Rädsla och riskera smitta, så att de måste kämpa mot det rent mekaniskt, eller driva dem mot att isolera sig från omvärlden, eller mot att, jag vet inte, tyngas av skuldkänslor, eller nå't), eller vill du sköta allt sån't genom spelledaren, och bara använda systemet rakt av för att avgöra om handlingar lyckas eller misslyckas?

Alltså, vill du att systemet skall göra något mer än vad vanliga, generiska system brukar göra, om vi bortser från faktorer som smidighet, realism och så vidare?

Ond bråd död

Swashbuckler
Jag tror du blandar ihop mitt rollspel med Draugens.

nej, jag vill inte att själva grundsystemet ska driva mot något. Däremot vill jag ha ett beliefsystem som belönar exampelvis strävan efter mål eller principer. Men det ligger utanpå grundsystemet.

Genesis

Ni dés ni maître
HJK said:
Jag tror du blandar ihop mitt rollspel med Draugens.
Äh, ni sydlänningar ser likadana ut, allihop.

F'låt.

nej, jag vill inte att själva grundsystemet ska driva mot något. Däremot vill jag ha ett beliefsystem som belönar exampelvis strävan efter mål eller principer. Men det ligger utanpå grundsystemet.
Åkej, topp. Då finns det nog folk som är bättre än mig på att ge råd angående systemet.

Christoffer

It's all pig.
Själv är jag ju en sucker för tärningshögar, värdet anger antal tärningar som rullas, så jag röstar för något sådant! Helt klart.

Har du spanat in hur mouseguard har beliefsen? De är uppdelade i olika delar, övertygelsen och målet osv... mycket tjusigt.

Ond bråd död

Swashbuckler
Jo, tärningshögar kan vara trevligt, jag vet bara inte om jag behöver de fördelar som det ger. Dessutom känns det så töntigt att kopiera BW så mycket. Men jag ska fundera vidare på det här.

Jaha, det hade jag missat. Jag har iofs inte läst så noga iom att det är så drygt att läsa från monitorn. ska kika på det ivf.

Dimfrost

Special Circumstances
Lord Hubba said:
Nu när jag tänker på det får jag lite vibbar av "The Road" av Cormac McCarthy, fast jag har å andra sidan inte läst den så jag kan vara helt ute och cykar.
Det borde alla göra, den är enormt bra. Fast där är det mer total katastrof, det finns ingen civilisation kvar och absolut ingen teknologi, hela ekosystemet har kollapsat, när konserverna är slut lär kannibalism vara den enda utvägen (det är redan väldigt utbrett) och mänskligheten har kanske fem eller tio år kvar, totalt.

Christoffer

It's all pig.
HJK said:
Dessutom känns det så töntigt att kopiera BW så mycket.
Vet inte. Är man rak och tydlig med vad man kopierar/snor/inspireras av, så är det mest koolt tycker jag. Kolla sista sidorna i både bruna bw-boken och burning empires så finns roliga listor över saker som varit viktiga i skapandet av bw/be att spana in, allt från musik till rollspel.

Ond bråd död

Swashbuckler
Ja, det lutat nog åt att jag behåller t6-pölarna.

Intressant att gamla BW var inspirerat av Tradspel och reviderade inspirerad av indie. Nån som vet om versionerna skiljer sig åt mycket?