Nekromanti [SERU2009:Väst]Zorbeltuss' synopsis

G

Guest

Guest
Vad handlar rollspelet om? + Vad gör rollpersonerna?
Spelarna börjar att göra adelsmän och adelsdamer i mitten av 1700talet, sedan spelar de ett snabbt litet solospel som utspelar sig först på en bal på en herrgård när de plötsligt råkar passera genom en spegel, spegelvärlden är lite av en dungeon som jag tidigare beskrivit, med en stor fest i mitten, och ett kaos av gångar, musiken kommer från ingenstans och de festande och dansande är både ansiktslösa och frånvarande om spelarna undersöker dem, i fönstrena är speglar och i spegelramar är fönster.
Beroende hur spelarna agerar under detta soloäventyr får deras karaktärer olika spegelrelaterade verklighetsförändrande magier (dessa magier kommer både vara fördelar och nackdelar), i världen är magi förutom spelarna i början endast skrock och skrönor, men för varje användande av magi finns en risk att en till person blir magiker.
När de vaknar upp från soloäventyret, ligger de vid en krossad spegel, (sammlade eller ej), några år har gått, och spelet tar vid.
Vad gör spelarna?
De förändrar världen till vad de vill ha den till, med motstånd av efterkommande.

Vad gör spelledaren?
Presenterar världen och oförutsedda konsekvenser av spelarnas aktioner.

Vilken miljö utspelar det sig i?
Här är jag lite osäker, soloäventyret är 1750någonting, funderar på om det ska vara under napoleonkrigen eller efter.

Vilken sorts regler vill du ha?
Jag tror jag kommer använda min halvfärdiga grund som jag kallar för genvägen (4t6, 9 grundegenskaper och sex biegenskaper förklarar mer senare).

/Zorbeltuss som faktiskt bara av slump hade speglar och 1700tal, som ett av Genesis alternativ.

Mogger

Hipsteranka
Jag är inte säker på att jag förstår. Speglar och 1700-tal är coolt, och baler och hela biten. Men varför ska karaktärerna förändra världen? Och vill man inte bli magiker?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag fick intrycket av att alla gör sina rollpersoner genom ett kort äventyr i enrum med spelledaren (eller ett följ-numren soloäventyr). Valen de gör under det äventyret ger stats och egenskaper till rollpersonen.

Alla spelar personer som blivit påverkade av den alternativa/magiska världen på något vis.

G

Guest

Guest
Wilpers inlägg säger det mesta, därför ska jag svara på varför karaktärerna vill (troligtvis, om de inte vill så kan de ju använda sina förmågor i vardagliga syften):
Det har gått 50 år (eller mer) och kommer till en tid de har svårt att relatera till och även svårt att acceptera, om detta inte är nog för dem att ändra världen så måste de ju istället ändra sig själva (tror dock att de flesta spelare vill ändra världen).

/Zorbeltuss som troligen kommer skriva mer imorgon

Mogger

Hipsteranka
Fattar ändå inte :)

Jag är fortfarande inte helt klar på vad du är ute efter. Om du har lust, skulle du vilja skriva hur en typisk story skulle se ut. Du kan dra igenom det väldigt skissartat. Och se inte det här som kritik utan jag försöker bara förstå din intention m.m.

wilper

Hur går det för dig? Du verkar ju ha en cool ide på gång, skulle vara kul att se mer av den.

G

Guest

Guest
Inte haft mycket tid över att sitta hemma och knåpa,men det ändras nog snart hoppas jag, funderar på en simplifiering av min spelmotor i genvägen istället för hela, måste börja knåpa på soloäventyret så jag kan få ett gäng färdiga karaktärer, utan det lär jag inte komma långt.

/Zorbeltuss

G

Guest

Guest
Re: Fattar ändå inte :)

Först börjar det med att spelaren gör en väldigt grundläggande karaktär, utan mycket särdrag, då de ska få detta senare, lite poäng läggs ut på grundegenskaper och färdigheter som passar en adelsman ca 1750.

Sedan övergår det i ett soloäventyr som börjar precis när karaktären passerar mellan "verkligheten" och en labyrint, i båda pågår en fest och såvida inte karaktären är uppmärksam kan hen komma att tro att hen fortfarande är kvar i en dock förvriden "verklighet".
Hur hen beter sig i labyrinten påverkar de extraordinära förmågor karaktären kommer ha i spelet.
Det riktiga spelet börjar när spelarna kommer ut ur denna labyrint, under franska revolutionen, visserligen har spelarna ett val om de vill påverka eller ej, men valet är ganska självklart då de kommer ses som de adelsmän/kvinnor de är.

/Zorbeltuss som hoppas det är ett bra förtydligande

wilper

Du skulle ju kunna gena och göra några karaktärer så som du vill att de skall se ut efter soloäventyret. Om du är ivrig att komma till skott.

G

Guest

Guest
Ioförsig, kan höra runt med lite folk imorgon, jag vill ju ändå att spelarna ska ha kontroll över grunden av karaktärerna.