Nekromanti Serverstrulet

Troberg

Sinister eater
Med risk för att pissa i glädjebägaren och verka otacksam så tycker jag att ni kunde gjort som jag gör när jag av någon anledning tar ner min webserver (speciellt om det är längre perioder): släng in någon skräpmaskin som bara svarar något i stil med "Sorry, siten är nere på grund av tekniska problem. Vi hoppas vara igång igen om en vecka" på alla requests. Då hade inte hela bekantskapskretsen behövt gå omkring med ångest och nervös ovisshet.

Jag har själv en sådan maskin stående, det enda jag behöver göra är att rycka nätverkskabeln från ordinarie servern och starta nöddatorn.

OK, färdiggnällt.

Uppdateringen gjorde nytta, det är faktiskt riktigt acceptabel fart nu.

Ett litet gnäll till:

Det hade varit bra om jag kunde få se alla inläggen (med text) i en tråd på en sida samtidigt. Det blir väldigt mycket hoppande nu, vilket ger väntetider och lastar både er lina och min med onödiga requests och omladdningar av bilder et cetera. Face it, en hel tråd är oftast mindre än bilderna i sidhuvudet...

Nu är det färdiggnällt! Jag lovar.

Bra jobb, keep it up!

Rising

Vila i frid
Platt visning

"Det hade varit bra om jag kunde få se alla inläggen (med text) i en tråd på en sida samtidigt."

Ställ in så att du får läsa trådarna med "platt visning".

Problemet är att det kan vara svårt att se vem som har svarat på vad, men många har den inställningen.

/Rising

Gardener

Champion
Gnäller du kan jag gnälla tillbaka. =]

Fär det första, jag har inga servrar som ligger och skräpar, speciellt inte på den plats där servern står, alltså är det svårt att göra något sådant. För det andra så var det inte meningen att den skulle vara nere i 2,5 veckor, hade jag vetat det hade jag naturligtvis gjort något åt det, den skulle bara vara nere under den tid jag jobbade med den. Jag kunde omöjligen veta att servern tänkte gå och haverera en timme efter att jag lämnat platsen, jag är mycket, men jag är inte synsk. Till sist var huvudproblemet inte att det var krångligt att få igång servern eller att det var tidsödande, problemet var att jag inte hade tillgång till stället som servern står på, då alla var på semester. Hur många extradatorer jag än hade så skulle jag inte kunnat ställa in dem istf den vanliga, hade jag kunnat gjort det hade jag fixat servern istället.

Om servern någon gång är nere når man mig på #rpgonline på IRCNet, där brukar man alltid kunna få den senaste informationen. Även forumen på Sverok och theProject.nu har haft information vad jag vet.

Om du tycker det har varit jobbigt att "gå omkring med ångest och nervös ovisshet", hur tror du då det har varit för mig, som vet att ett antal tusen personer inte kommer åt de hemsidor som finns på burken och att jag inte kan göra något wse för att ordna det utan var helt beroende av att andra skulle göra det.

Angående ditt sista gnäll så kan jag gnälla på dig att du ska ta och läsa Hjälp/Frågor. Tryck på knappen "Platt visning" så får du alla inlägg i en tråd på samma sida (och tappar samtidigt totalt översikten över diskussionen, men vissa gillar tydligen det, måste vara nåt masochistiskt drag...). Vill du att du alltid ska se alla trådar på detta sätt går du bara till Kontrollpanelen, väljer Visningsinställningar och byter till Platt visning i en droplista ungefär mitt på sidan eller så.

Troberg

Sinister eater
Sorry, det var inte menat som kritik, bara som ett allmänt råd.

Det är lättare för mig, jag har mina servers hemma (jobbets servers på mitt kontorsrum), så jag har alltid en packe reservmaskiner i närheten och tillgång till allt.

I ärlighetens namn ska jag dock erkänna att min webserver var nere i nästan tre dagar när jag jobbade i Jordanien innan jag kunde fixa så att någon kunde ta sig in hos mig och trycka reset... Jag känner stor skam inför detta.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Tryck på knappen "Platt visning" så får du alla inlägg i en tråd på samma sida

<hr></blockquote>

OK, visste inte det, trodde att det bara gällde listan, inte när man är i läsläge. Hade iofs varit bra om den indenterade eller på annat sätt visade strukturen, men man kan inte få allt.

Nåja, nu ska jag fortsätta installera om min maskin så att jag kan börja konvertera min webserver till Visual Studio .NET (som om det inte var jobb nog att göra den första gången...).../images/icons/sad.gif

Rickard

Urverk speldesign
"...men vissa gillar tydligen det, måste vara nåt masochistiskt drag..."
Måhända, men eftersom alla är så snälla och citerar det de svarar på och att det står vem de svarar underlättar en hel del..

~Orkar bl.a. inte med laddningstiden så [color:448800]Han</font color=448800> kör med platt visning

Gardener

Champion
Det var väl visst kritik och kritik är bra. Kritik betyder dock inte bara något dåligt. Dålig kritik är dock dåligt, och med dålig kritik menas inte negativ kritik, utan kritik utan något konstruktivt innehåll.

Att jag gnällde tillbaka var ju bara för att du gnällde, inte konstigare än så. =] Absolut inget ont menat alltså.

Jag försöker se till att servern ska få stå på ett mer lättillgängligt ställe (med bättre uppkoppling) men sådana ställen växer tyvärr inte på träd. Dessutom har jag varken råd eller möjlighet att flytta den till en dylik plats som jag faktiskt har möjlighet att flytta den till.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr><p>OK, visste inte det, trodde att det bara gällde listan, inte när man är i läsläge. Hade iofs varit bra om den indenterade eller på annat sätt visade strukturen, men man kan inte få allt.<p><hr></blockquote><p>

Säg det webbforumsystem som gör det, jag har inte sett något. Jag tycker det känns som en patch-lösning som är rätt onödig eftersom det finns ett mer överlägset alternativ att använda redan.

Storuggla

Champion
Re: Serverstrulet [meningsbyggnad]

Dessutom har jag varken råd eller möjlighet att flytta den till en dylik plats som jag faktiskt har möjlighet att flytta den till.

Ehh... Är jag den enda som tycker att den där meningen verkar konstig? /images/icons/hairy.gif

Storuggla, petnoga ibland

Gardener

Champion

Jag har ett ställe som jag får ställa servern på, där nån har daglig tillgång till den och som har bra lina, men tyvärr kostar det pengar att frakta servern dit.

Ackerfors

Alas, your rapids!

Nej, kanske inte, men jag tycker inte den var konstig. Så som jag uppfattade jag det att Gardener inte hade någon lämplig plats, dit det faktiskt var möjligt att flytta servern. Har jag rätt?

Storuggla

Champion

Okej, nu har jag örnkoll på läget! ^_^d

Storuggla, förstår nu

Legioth

Swordsman
Indenterande forum[lite sent ute]

Hoppas detta blir läst fastän jag är lite sent ute; jag var på resa under den korta tid då forumet var uppe och denna tråd skrevs.

Jag vet ett forum som indenterar, och drar streck för att vart trådarna far. Det finns på http://www.ticalc.org, exempel på hur det ser ut hittas enklast om man trycker på "Discuss" får någon av nyheterna.

Gardener

Champion
Re: Indenterande forum[lite sent ute]

Wow, se där. Det fanns. Ser ju rent förskräckligt ut, men man kan ju i alla fall följa diskussionen även fast man envisas med att ha alla inlägg på en sida. Tycker någon allvarligt att ett dylikt utseende vore att föredra? Borde inte vara några större problem att göra en mall som gör att platt visning ser ut ungefär så som den gör. Och när det blir möjlighet att välja mallar skulle man kunna erbjuda även denna version. Men hur många skulle vara intresserade av ett sånt utseende? Eftersom jag själv aldrig läser i platt läge och inte skulle använda den mallen så behöver det vara ganska många som vill ha något sådant innan jag lägger ner en massa tid på att fixa det.