Nekromanti Setting hjälp - Liten stad i vilda västern

Mundo

Myrmidon
Hej allihopa. Jag har fått ihop en liten spelgrupp, 2-3 spelare mot slutet, som ska spela invånarna i en liten stad ute i västern, i Wyoming. Staden har ej ett namn än men har kommit till för att den ligger längs en järnväg och tågen behöver stanna för att vattna, tågförare ska sova etc.
Tanken är att för tio år sedan fanns där nog bara en vattenstation och kanske ett litet ruckel till hotell men nu har den växt. Någonstans i närheten ska någon typ av resurs utvinnas, det lutar åt gruvindustri för kol för tillfället.

Saken är den att spelarna vill att rollspelet ska handla lite om intriger, om att försöka köra sina olika affärsverksamheter och möta på problem i staden etc.
En av spelarna är en ganska så rik hotellägare/prime estate owner, den andra är en saloonflicka som drömmer om att äga sin saloon. Vilka andra mäktiga personer kan finnas i en växande stad med cirka 300-500 invånare?

Jag tänker mig en förman på vad det nu än kan vara för resurs som inhämtas, en sheriff såklart, någon som äger ett hotell/saloon/långivare och annat skoj. såsom en kyrka med en präst i (givetvis). Vad finns det för politiska positioner i en stad med ett halvt-tusen medborgare?
Vore det rimligt att sätta upp en indian-skola här ute eller är den närmare indian-reservaten i öst?

Det skulle även ligga ett fort i närheten tänkte jag, så där bör ju finns lite soldater och en militär officer som har någorlunda inflytande i staden eftersom det finns chayenne indianer här.

Vad finns det för andra personer/organisationer som har makt? Tongen kanske har lite inflytande med kineser som styr arbeterna i gruvorna?

Doktor Laser

Warrior
Ägaren till den lokala nyhetstidningen bör väl ha en del inflytande, kan jag tycka, om än kanske indirekt. Som nämnts bör rätt mycket inflytande kretsa runt gruvorna, så dels finns ju å ena sidan gruvbolaget och å andra sidan åtminstone tidiga prototyper till fackförbund hos gruvarbetarna - samt som sagt kriminella nätverk som i sin tur utövar inflytande över sagda fackförbund.
Nu vet jag ju inte hur Wyoming såg ut på den punkten, men om det finns jordbruks- eller betesmark i närområdet så är ju även det en rik källa för konflikter mellan välbärgade landägare.

Mundo

Myrmidon
Doktor Laser;n94197 said:
Ägaren till den lokala nyhetstidningen bör väl ha en del inflytande, kan jag tycka, om än kanske indirekt. Som nämnts bör rätt mycket inflytande kretsa runt gruvorna, så dels finns ju å ena sidan gruvbolaget och å andra sidan åtminstone tidiga prototyper till fackförbund hos gruvarbetarna - samt som sagt kriminella nätverk som i sin tur utövar inflytande över sagda fackförbund.
Nu vet jag ju inte hur Wyoming såg ut på den punkten, men om det finns jordbruks- eller betesmark i närområdet så är ju även det en rik källa för konflikter mellan välbärgade landägare.
Och indianer och markägare!
Men ja, nyhetstidningen är ju en lysande idé. Vilka politiska positioner finns det för övrigt i en så liten stad? Citycouncil? Är den för liten för en borgmästare?

General Store-ägaren, som säljer och beställer hem saker, som är beroende av postgång och transporter, som anser sig ha rätt att lägga sig i som det 'nav-i-hjulet' som han är (eller iallafall vill vara).

Doktor Laser

Warrior
Hmm, ja den kanske är lite väl liten för det. Om inte annat kan man ju betrakta den som ett gränsfall där det snart börjar bli dags att utse en borgmästare. Misstänker att den i så fall är för liten för att ha en domare också, så det faktum att man måste invänta en sådan när det är dags för rättsskipning är ju dessutom en faktor man kan ha i åtanke.

Jag förmodar att du redan sett tv-serierna Deadwood och Hell on wheels, de får väl betraktas som standardverk när man vill ha uppslag om vad som kan försiggå i små men sprudlande städer. Vilket regelsystem tänkte ni köra förresten, bara för att vara nyfiken?

(Edit: Såg först nu vilket forum frågan ställdes i, Western så klart...)

Mundo

Myrmidon
Doktor Laser;n94224 said:
Hmm, ja den kanske är lite väl liten för det. Om inte annat kan man ju betrakta den som ett gränsfall där det snart börjar bli dags att utse en borgmästare. Misstänker att den i så fall är för liten för att ha en domare också, så det faktum att man måste invänta en sådan när det är dags för rättsskipning är ju dessutom en faktor man kan ha i åtanke.

Jag förmodar att du redan sett tv-serierna Deadwood och Hell on wheels, de får väl betraktas som standardverk när man vill ha uppslag om vad som kan försiggå i små men sprudlande städer. Vilket regelsystem tänkte ni köra förresten, bara för att vara nyfiken?

(Edit: Såg först nu vilket forum frågan ställdes i, Western så klart...)
Åh, såklart! Vem sköter rättskipningen då? Sherrifen? Ett råd av viktiga personer från staden? Telegrafera närmaste stad och be en komma dit?

Doktor Laser

Warrior
Mundo;n94234 said:
Åh, såklart! Vem sköter rättskipningen då? Sherrifen? Ett råd av viktiga personer från staden? Telegrafera närmaste stad och be en komma dit?

Jag skulle tippa på att ett råd får hantera slikt, eller så får man helt sonika samla alla fall på hög och invänta domarens ankomst. Hur det faktiskt gick till på riktigt på den tiden vågar jag inte gissa, just nu spekulerar jag bara efter vad jag lärt mig av halvdassiga westernfilmer. Skulle det dra ut på tiden så finns ju annars den klassiska lynchmobben alltid till hands.