Städer
Men vilken stad är det? Jag har örfilat upp mig själv flera gånger och talat om för mig att i cyberpunk spelar det ingen roll om det är Los Angeles 2019, Paris 2054, Tokyo 2030, London 2027 eller vad som helst. Det ser likadant ut ändå. Eller gör det verkligen det? Ett tag funderade jag på en generisk storstad med namnet Metropolitan City eller Kosmopolis eller nått sånt, och sedan tänkte jag att jag bara namedroppar lite stadsdelar (the casbah, the sprawl) och skiter i vad staden heter. Sedan tänkte jag ha en lista över 10 cyberpunkiga städer som spelgruppen själva skulle välja ifrån. Sedan slog jag knut på mig själv och fick ont i magen.
Jag skulle inte göra någondera.
Jag börjar med en parallell till mitt projekt Futura, som utspelar sig i staden med samma namn i ett ukroniskt Europa. Staden Futura sträcker sig ungefär från Rotterdam till Köln, och tillkom först som en segermonumentstad efter Tysklands seger i Det stora kriget, som sedan växte ihop med ungefär alla andra städer längs med Rhens lopp.
Inspirationen till staden är definitivt hämtad från staden Metropolis, från filmen Metropolis och senare serien Dr Mabuse. Metropolis har inte alls samma utstakade geografi och historia som Futura. Metropolis bara finns. Var vet ingen och när är också rätt luddigt.
Metropolis i sin tur hämtar inspiration från New York, vars skyline imponerade på Fritz Lang när denne besökte Amerika för första gången. Hans design av Metropolis kan faktiskt bäst beskrivas som tjugotalets New York draget till sin spets.
Så det finns en väldigt specifik inspirationskedja här, från New York till Metropolis till Futura. Och poängen med kedjan är att när Futura och Metropolis definitivt har en rätt tysk smak så är New York, deras anfader, väldigt amerikansk.
Orsaken är rätt enkelt: städer är internationella. Ett lands själ hittar du inte i dess städer, för städer är av naturen tvungen att handla och umgås med andra städer. Man behöver egentligen bara välja stad om man är specifikt ute efter en viss smak som ska dominera. Hong Kong dominerar till exempel Feng Shui på grund av hong kong-filmen. Tyskland kommer att dominera i Futura på grund av Metropolis. Men ett cyberpunkspel är inte så beroende av
land för den dominerande smaken. Istället är det cyberpunkstämningen som ska dominera. Det spelar ingen roll huruvida ett cyberpunkepos utspelar sig i Chiba, Newark, Los Angeles, Beijing eller London - det är inte från platsen som smaken kommer.
---
Om jag vore du så skulle jag titta på spelledarskärmen till Feng Shui. Det medföljande häftet beskriver inte stadsdelar (det upplägget hittar du i Urban Arcana till d20 Modern, och... tja, det funkar, men är inget jag höjer på ögonbrynen åt), utan
platser. Skapa ett antal cyberpunkiga ställen - hackerbaren, wetshoppen, kisthotellet, slumsjukhuset - med tillhörande personligheter och en lista med möjligheter till varför stället ingår i ditt cyberpunkiga epos.
Som exempel, ett sjukhus i slummen. Varför finns det där? Det skulle kunna vara...
<ul type="square">[*]En välgörenhetsinrättning, där läkare knäcker extra av samvetsskäl, men där läkarna jobbar ihjäl sig och resurser är nonexistenta.
[*]En front för medicinska försök för något större företag.
[*]Ett ställe som har som affärsmodell att köpa organ från desperata fattiga.
[*]Ett genomkommersiellt sjukhus där man handgripligen kastas ut om man inte har en sjukförsäkring, men som ännu inte flyttat till bättre områden.
[*]Ett ställe där triaderna kan plocka upp unga drogberoende flickor - ju yngre desto bättre - för snaskiga filmer.[/list]
Utöver det så skulle jag vilja ha en klase personer där, ett persongalleri som förstärker cyberpunken.
Spelar det någon roll i vilken stad det här sjukhuset finns, eller hur slummen runt omkring ser ut? Jag tycker snarare att det är upp till spelarna själva att parkera sjukhuset i Los Angeles eller Newark eller Tokyo eller Hong Kong.