Re: Städer
[ QUOTE ]
Om jag vore du så skulle jag titta på spelledarskärmen till Feng Shui. Det medföljande häftet beskriver inte stadsdelar (det upplägget hittar du i Urban Arcana till d20 Modern, och... tja, det funkar, men är inget jag höjer på ögonbrynen åt), utan platser. Skapa ett antal cyberpunkiga ställen - hackerbaren, wetshoppen, kisthotellet, slumsjukhuset - med tillhörande personligheter och en lista med möjligheter till varför stället ingår i ditt cyberpunkiga epos.
Som exempel, ett sjukhus i slummen. Varför finns det där? Det skulle kunna vara...
* En välgörenhetsinrättning, där läkare knäcker extra av samvetsskäl, men där läkarna jobbar ihjäl sig och resurser är nonexistenta.
* En front för medicinska försök för något större företag.
* Ett ställe som har som affärsmodell att köpa organ från desperata fattiga.
* Ett genomkommersiellt sjukhus där man handgripligen kastas ut om man inte har en sjukförsäkring, men som ännu inte flyttat till bättre områden.
* Ett ställe där triaderna kan plocka upp unga drogberoende flickor - ju yngre desto bättre - för snaskiga filmer.
Utöver det så skulle jag vilja ha en klase personer där, ett persongalleri som förstärker cyberpunken.
[/ QUOTE ]
Först, dina inlägg är fördömligt välstrukturerade. Det är alltid en fröjd att läsa dem.
Så, till innehållet. Du tangerar det jag försökte säga i mitt inlägg. Cyberpunk är inte en stad eller ett ett land, Se bara på Bladerunner. Bortsett från att de nämner Bradbury Buildning (Där J.F Sebastian bor) så kan jag inte erinra mig någon annan referens till det faktiska L.A. Det är givitvis själva poängen. I Renaissance verkar inte heller Montmartre vara det disneyfierade turistparadis det är idag. O.s.v. Ctberpunk är sci-fi och det ska man inte glömma. Då blir det lätt neotech 2´s technothriller.
Ditt upplägg är ungefär vad jag hade tänkt mig. Jag är inte säker på att det kommer att bli så formaliserat eller strukturerat, utan jag siktar istället på att skapa en känsla och stämning. Men det är möjligt att settingskaparen i mig inte kan hålla sig borta från skumma skuggdoktorer, gatucaféer och bioteknologer.